Li Shufu och Håkan Samuelsson i november 2016. Foto: TT Arkivbild

”Stormen kring Volvo tilltar”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Om du inte lärt dig uttal och stavning på namnet Li Shufu så är det dags. Det är fotografen som blev kinesisk miljardär och som numera kontrollerar två av Sveriges största bolag via sitt företag Geely. Numera också ett av Tysklands största bolag. Men varför är det så tyst om var pengarna kommer ifrån?

Knut Kainz Rognerud

Ekonomireporter

Volvo Personvagnars ägare, kinesiska Geely, är sedan i december också storägare i Volvo Lastvagnar. I fredags blev det offentligt att Geelys ägare Li Shufu även blivit huvudägare i Volvos huvudkonkurrent, tyska Daimler. På måndagen sparkades Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson från Volvo Lastvagnars styrelse. Risken var att han via Geely och Li Shufu enligt de övriga ägarna skulle läcka affärshemligheter till den tyska konkurrenten och att intressekonflikter skulle uppstå.

Rolls Royce-kopior

Frågorna kring Li Shufu blir allt fler. När han i en ett av Kinas första stora utländska industriköp tog över Volvo Personvagnar för åtta år sedan visste få i Sverige vem han var. På Geelys reklambilder från huvudkontoret i Hangzhou syntes något märkligt i bakgrunden. Nya Rolls Royce-bilar med den välputsade kända silverkvinnofiguren på grillen. Det var bara ett problem. Bilarna var kopior, de kostade en tiondel av originalet vars ägare aldrig tillfrågats.

Nästa orosmoment var den viktiga frågan om var pengarna kom ifrån. Volvos stora utvecklingsprogram kostar betydligt mer än köpeskillingen, totalt börjar det närma sig 100 miljarder kronor, pengar som till stor del lånats av China Development Bank, en bank som kontrolleras av diktaturen Kinas ledning. Då var den stora frågan: Var detta ett sätt för Kina att komma över avancerad västteknik billigt som kunde överföras till den kinesiska marknaden?

Volvobilar blev succé

Men Geelys köp av Volvo Personvagnar har varit en ekonomisk succé och bolaget går nu bättre än vad det kanske någonsin har gjort. Och från svenska regeringen i Rosenbad och Volvoarbetarna på Hisingen i Göteborg pratas det numera inte så ofta om risken för kinesiskt statligt inflytande över europeisk kärnindustri och teknologi.

Samma situation har nu uppstått i Tyskland efter Geelys ägare Li Shufus överraskande stora köp i Daimler. Enligt den tyska tidningen Bild ska Li Shufu träffa kansler Angela Merkels näringslivsrådgivare Lars-Hendrik Röller på tisdag efter att han varit i Stockholm och träffat Fredrik Lundberg, som är ordförande för Industrivärden, Volvo Lastvagnars största ägare före Geely.

I tyska tidningar framförs i dag samma oro som tidigare när Volvo Cars köptes. Varför köper Li Shufu in sig i Daimler? Samtidigt lockas investerare av tanken på att Geely kan hjälpa Daimler på den så viktiga kinesiska marknaden.

Var kommer pengarna ifrån?

Flera frågor kvarstår. Vad säger EU:s konkurrensmyndigheter till affären? Vem har betalat denna gång? Geely verkar ha gott om pengar. I höstas lade de till exempel ett 15-miljardersbud på danska investmentbanken Saxo Bank. Hur ser kopplingen i dag ut till den kinesiska staten? Och vad innebär Daimleraffären för Volvo Lastvagnar? Finns det risk för sammanslagning? Och vad händer med planerna på att börsnotera Volvo Personvagnar?

Det knepigaste med att säga Li Shufu är förnamnet. U:na uttalas mer som o, betoningen ligger på båda u:na.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.