Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” spår att sällanköpshandeln tappar hela 50 000 jobb inom den kommande tioårsperioden. I stället växer e-handeln, och vi kommer också att köpa mer från andra länder direkt via nätet. Men samtidigt ökar dagligvaruhandeln, och där väntas antalet anställda öka. Det gör att det totala jobbtappet landar på 30 000 förlorade arbetstillfällen.
– Det är en enorm utmaning för handeln, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.
Hon pekar på vikten av att handeln får bättre förutsättningar när den internationella konkurrensen ökar, till exempel genom sänkta skatter på arbete. Dessutom behövs en annan penningpolitik som ger en starkare krona. Som det är nu missgynnas svenska handlare, anser hon.
Två olika scenarier
2018 blev året då e-handeln verkligen befäste sin ställning, den stod för all tillväxt inom sällanköpshandeln och växte med 15 procent. Så kan det antagligen inte fortsätta, och Svensk Handel har därför räknat med två olika scenarier. Det ena med en stark ökning av e-handeln ungefär som nu, och det andra med en något lägre takt.
I båda fallen väntas vi spendera lika mycket pengar på konsumtion, men skillnaden är hur stor andel e-handeln tar. I båda fallen blir konsekvenserna dramatiska. Upp mot 11 000 butiker väntas försvinna, vilket påverkar våra städer. Vi kommer antagligen att få se fler tomma butikslokaler med brunt papper upptejpat i skyltfönstren, i stället för levande stadskärnor. Även fastighetsbolagen som hyr ut butikslokalerna påverkas.
”Tydligt att butiker stängs igen”
Kan man tala om en butiksdöd?
– Det är tydligt att butiker stängs igen och att vi kommer ha färre butiker framöver. Men det betyder inte att vi inte kommer ha butiker alls, säger Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.