Svenska uppstickare tror på eldrivna lastbilar

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som det är en elboom för personbilar, så har det gått trögare vad gäller elektrifieringen av lastbilar. Men nystartade svenska bolag utmanar de gamla fordonstillverkarna genom att bygga nya sorters fordon med självkörning och annorlunda design.

Transportsektorn står för 13 procent av utsläppen av växthusgaser globalt sett. Nästan dubbelt så mycket i EU, och i Sverige står inrikes transporter för en tredjedel av de totala utsläppen. Det mesta kommer från vägtrafik. Men batteriboomen har först nu börjat hitta till de tunga vägtransporterna.

Försäljningen av el-lastbilar, tyngre än 16 ton, ökade med 193 procent 2021 enligt marknadsanalysföretaget IHS Markit. Men det skedde från mycket låga nivåer, så de 346 nysålda lastbilarna med elektrisk drivlina är rariteter på vägarna. Flest finns i Schweiz, Norge, Sverige och Nederländerna. Volvo Lastvagnar har störst marknadsandel inom segmentet, med 42 procent.

Svensk tillverkare optimistisk

Laddningsbehovet vid längre sträckor är en uppförsbacke för el-lastbilar. Men det finns nisch-spelare som är optimistiska. Svenska Volta Trucks siktar helt in sig på eldrivna lastbilar för leveranser i storstad. Första serietillverkade Volta-lastbilen ska rulla ut ur fabriken i Österrike i december i år.

Grundaren Carl-Magnus Norden tackar politiska beslut i Paris och London för att det skapats en efterfrågan på hans typ av fossilfria transportfordon. I London beläggs dieselfordon med en extra avgift och i Paris innerstad kommer de vara förbjudna 2024.

– Det här är jätteviktigt för att det ska hända. Av våra 5000 förbeställda fordon är 3500 av dem i Paris, säger Norden.

Dyrt att köpa – billigt att köra

En el-lastbil är idag dyrare att köpa än en fossildriven. Det kompenseras dock på sikt av den billigare driften. Tar man bort föraren blir kalkylen ännu bättre. Einride räknar med att deras ”poddar”, som de kallar sina förarlösa el-lastbilar, ska klara sig med en distansförare per tio fordon. Einride satsar direkt på världens största lastbilsmarknad.

– Vi är grundade i Sverige och har en teknikbas i Sverige, men vi såg ganska tidigt att för att vara relevant med den här tekniken behöver du vara i USA, säger Einrides Nordamerikachef Niklas Reinedahl.

Där är 5G mer utbyggt än i Sverige. Självklart är bra mobilnät en fördel om man ska ratta en lastbil på distans.

– I högre hastigheter och vid längre sträckor så är den typen av dedikerad, garanterad kvalitet på uppkoppling någonting som möjliggör en exponentiell utveckling av den här typen av teknik, spår Reinedahl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.