Flera kunder vittnar om att belopp dragits dubbel av företaget Klarna. Foto: Carl-Olof Zimmerman / TT

Problem hos Klarna – belopp drogs dubbelt

Uppdaterad
Publicerad

Kunder hos betal- och kredittjänsten Klarna vittnar om att betalningar dragits två gånger, skriver Aftonbladet. Drabbade kunder kommer att kompenseras och enligt Klarnas utredning ligger felet inte i deras system utan hos Nordea.

Konsumenter som hört av sig till tidningen berättar om hur deras betalningar via Klarnas tjänst dragits dubbelt.

Bolaget bekräftar uppgifterna.

– Vi upplever ett tekniskt problem där vissa kunder felaktigt kan ha debiterats två gånger. Vi arbetar för närvarande med att lösa problemet. Kunder som eventuellt har drabbats kommer självklart att återbetalas, skriver Filippa Boiz, communications manager på Klarna, i ett mejl till Aftonbladet.

Efter att ha utrett saken konstaterade Klarna på eftermiddagen att felet inte låg i deras egna system, utan hos bankgirot samt banken Nordea.

Tidigare i somras drabbades Klarna av ett It-haveri som gjorde att känsliga personuppgifter om tusentals kunder läckte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.