Suget efter vegetarisk mat växer hos några av landets största dagligvaruhandlare, Ica, Coop, Lidl och Axfood. Hos de handlarna ökade den genomsnittliga försäljningen av frysta vegetariska produkter med över 15 procent förra året, jämfört med året innan.
Störst tillväxt hade de färska alternativen som ökade med omkring 40 procent under 2020 jämfört med året innan.
– Vi ser att en ökad efterfrågan driver på utbudet, vilket lett till bättre och godare produkter, högre tillgänglighet samt bättre pris, enligt Kevin Bell, pressekreterare för Coop.
Främst kvinnor och unga
Nästan 60 procent av svenskarna äter vegetarisk kost minst en dag i veckan, kvinnor och unga står för den största delen, enligt Axfoods vegobarometer.
– Det är framförallt en urban, ung och medveten medelklass som köper mycket hel- och halv-fabrikat, säger Lotta Lundgren, kokboksförfattare.
Samtidigt som det vegetariska växer så står det för en förhållandevis liten del av helheten. Hos till exempel svenska Lidl står det för omkring en halv procent av den samlade försäljningen. På den globala marknaden för kött är siffran bara lite högre.
– Den totala köttmarknaden omsätter över 1000 miljarder dollar globalt. Än så länge står vego-marknaden för omkring två procent av detta, säger Karl Lans, aktieanalytiker.
Influensers bidrar till växtbaserat alternativ
För att nå ut till rätt målgrupper använder sig Ica av influencers. En av dem är Therése Lindgren.
– Jag märker att mina följare inte bara väljer bort kött utan de är mer medvetna när det kommer till konsumeringen av exempelvis ekologiska produkter, säger Therése Lindgren.