– Det har ju framförts en misstanke om självmord som man helst inte vill tro på, och då handlar det förstås om mord på alla ombord. Det kan låta otroligt men det har faktiskt hänt fem gånger i modern tid att piloter har tagit plan och passagerare med sig i döden. Och det är förstås det värsta scenariot för ett flygbolag och kanske också för de anhöriga.
Ett sådant scenario inträffade senast 2013 i Afrika med ett alldeles nytt flygplan och det scenariot liknar väldigt mycket det här konstaterar Jan Ohlsson.
Tre scenarios
Jan Ohlsson ser i dag tre scenarios som de mest sannolika för vad som egentligen hände det havererade flygplanet:
– Det värsta scenariot är förstås självmord. Det kan också handla om sjukdom, att han helt enkelt sjunkit ihop och fått en infarkt eller liknande. Eller så kan det röra sig om utslagning av annat skäl såsom brand eller syrebrist.
Men hur klokt är det egentligen att ha en säkerhetsdörr?
– Den är tveksam, för den har orsakat incidenter tidigare. Man är ju två i cockpit och det händer förvånansvärt ofta om man tittar på incidenter att den ene piloten slås ut av exempelvis maginfluensa, njurstensanfall, hjärtinfarkt. Det händer åtminstone en gång per månad att ett plan måste landa med bara den ene av de båda piloterna vid spakarna, säger Jan Ohlsson.
”Mystiskt” med hemliga pilotidentiteter
– När det gäller piloterna har det framkommit en del saker som Jan Ohlsson ser som anmärkningsvärda. Man har inte släppt namnen på piloterna, vilket man brukar göra. Det är lite mystiskt. Franska myndigheter har också inlett en brottsutredning. Dagen efter vägrade flera besättningar på German Wings att flyga och man uppgav då känslomässiga skäl eftersom man förlorat sina kollegor, men det är också mycket ovanligt, säger Jan Ohlsson.
Så vilken tror då Jan Ohlsson är den faktiska olycksorsaken? Han konstaterar att det är vanskligt att spekulera för mycket men säger:
– Antingen en dator som hakat upp sig eller det värsta tänkbara, alltså mord eller självmord. Om den kvarvarande exempelvis fått hjärtinfarkt, borde planet ha fortsatt rakt fram, säger han.
Strymannen anställd 2013
Även om piloternas identitet, inklusive namn och nationalitet, fortfarande hålls hemliga för allmänheten har en del uppgifter framkommit om deras erfarenhet inom flygbolaget.
Enligt uppgifter från Lufthansa till nyhetsbrån AFP ska styrmannen, ”andrepiloten”, ha jobbat på Germanwings sedan september 2013 och ha genomfört totalt 630 flygtimmar.
Germanwings berättade redan på tisdagen att kaptenen, ”förstepiloten”, hade mer än 10 års erfarenhet och fler än 6.000 flygtimmar under bältet.
Det ska vara den mer erfarna kaptenen som ska ha varit kvar inne i cockpit, medan styrmannen hölls utlåst, enligt källor till franska le Monde. Samma källor uppger att båda piloterna var män och samtalade på tyska tidigare under flygningen.