Hur kan ett så litet bolag ta över SAAB?
-Det krävs finansiella muskler och Koenigsegg och den norska huvudägaren har hittat internationella investerare som kan ta SAAB:s miljardförluster.
Hur starka är Koenigsegg utan investerarna?
-Pengarna Koenigsegg tjänar skulle klara SAAB:s förluster en dag eller två. De har inte en chans utan starka investerare med miljardtålamod.
Vad har de att vinna?
-De hoppas att de om några år när utvecklingen vänt tjäna pengar på ett slimmat SAAB.
Men SAAB har ju läckt pengar länge?
-Ja, men utomlands har SAAB varit en exklusiv bil. På 80-talet var SAAB turbo cab bland det hetaste som fanns. På kontinenten talades det om den som bilen för ”the golden boys”. En bil för arkitekter, designers och advokater. Men marknaden var inte stor och därför lyckades inte SAAB hålla kvar framgången.
Varför har marknaden varit uppdelad i Sverige och utomlands?
-Ja det har varit SAAB:s dilemma, de har gjort en folkbil i Sverige och en premiumbil i resten av världen. Om investerarna lyckas slimma SAAB blir det en exklusiv bil. Kanske vill de också göra en superexklusiv modell, en slags Koenigsegg-SAAB.
Hur ser marknaden för lyxbilar ut?
-Många har tjänt sig kallade, få har lyckats. Porsche är en av de få som haft framgång. Folk vänder sig om på gatan efter en Porsche. Modellerna ändras sällan och kundkretsen är exklusiv och trogen. Dit vill sannolikt SAAB:s nya ägare nå.
Vilka är egentligen de finansiella muskelknuttarna?
-Utanför den lilla kretsen är det egentligen ingen som vet vilka och hur många de är.
Vad betyder det för jobben i Sverige?
-Det gäller att snabbt vända utvecklingen. För jobben i Trollhättan gäller det att få fart på bilförsäljningen.
Lena Allerstam