Ur chatten: ”Vad säger ansvariga politiker?”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter reportaget om rattfyllerier chattade våra medarbetare. Här är alla frågor och svar.

kerstin eriksson sundsv: vill med dessa rader säga att ni gör ett stort arbete jag undrar hur samhället skulle se ut utan eran medverkan ni har skaffat er en position i samhället där makthavare och politiker följer er så fortsätt er granskning vi är många som följer er ni kan verkligen förändra tack för ert intresse vänliga hälsningar kerstin eriksson

Ali Fegan:  Tack för beröm.

bengt 56: Det är lika illa för övrig brottslig verksamhet. Om du blir åtalad för 20 brott får du bara straff för det brott som ger högst straff resterande får du ingenting för, detta är sjukt brottslingarna skulle givetvis få straff för var och ett av brotten. I dag skyddar lagen krimminella och uppmuntrar till fortsatt brottslighet

Ali Fegan:  vi har ett system idag med straffrabatt, dvs att man inte plussar på alla brott man begått och ska dömas för. Annars skulle folk kunna dömas till flera hundra år. Åtalsunderlåtelse är en del i det systemet och detta som vi visat ikväll en konsekvens som jag tror lagstiftarna inte räknade med.

Christina: Otroligt bra att ni tar upp det här! Det är bra att allmänheten får veta hur rättssystemet fungerar. Vi är INTE lika inför lagen. Vaneförbrytare får rejält med rabatt och inget straff medan en vanlig ”Svensson” får dryga böter och indraget körkort. Arbetar själv som polis.

Ali Fegan:  Vi fick en del liknande reaktioner i ditt skrå. TAck.

Ronnie: Bra program. Ni skulle gå vidare och titta på andra brott typ inbrott där polisen idag är väldigt dåliga. När det gäller åtalsunderlåtelser eller åtlasbegränsningar när det gäller mängdbrott och speciellt inbrott som drabbar medborgrna så behöver nog allmänheten få veta hur många 1000 tals inbrott det begås i detta landet varje månad som inte renderar i något straff trots att de är bevisade erkända och klara. Frusterande. Polis från Östergötland

Karin Mattisson:  Tack för tipsen, du som är polis borde ju veta vad du talar om..

Lennart Rydström: Ytterst ansvarig för denna fullständiga kollaps i vårt rättssystem beror på våra politiker i regering och riksdag. Det är de som stiftar lagararna. Varför ställer ni inte någon politiker till svars och frågar hur man ostraffad kan köra rattfull? Allt är inget annat än flathet och likgiltighet från poitikernas sida.

Ali Fegan:  Inte omöjligt att det blir så i nästa veckas program.

Bertan: ang. droger fylla straff.Fattar inte skilnaden mellan att jag kör 35 km för fort och blir av med mitt kort, än en drog påverkad kör 150 km och slipper straff,har det något med det senaste med MUTEBORG att göra ?.

Lars-Göran Svensson:  det är knappast ett Göteborgsproblem...Men förstår att du blir fundersam.

Lars: Hur kan det vara så att en del skall betala och straffas medan andra går fria. åtta månader utan körkort och 35.000 i böter samt, läkarundersökning, och pengar till transportstyrelsen för att få körkortstillståndet prövat. Skulle såklart aldrig erkänt. Och såklart jag gjort fel. Men nån likhet inför lagen finns ju inte.Hade jag haft ett antal andra brott bakom mig hade jag aldrig behövt betala böter eller ens bli av med körkortet. Stämmer dåligt med de papper jag fått från Transportstyrelsen.

Ali Fegan:  Håller med om att det är konstigt att rättssystemet kan leda till olika påföljder för samma brott.

Peter: Lägg märke till hur hon kör!!!! inte en bil i högerfilen men ändå ska hon ligga på motorvägen i VÄNSTERFIL, tyvärr gör massor av folk det. Det har inget med promille att göra, det sitter i ryggmärgen på vissa, ”så fort du kan: lägg dig i omkörnings/vänsterfil. FRÄMST KVINNOR. Likadant gör de inne i stan och på 70 sträckor som tex Mölndalsvägen.

Karin Mattisson:  Oj, det hade jag ingen aning om, att det är ett kvinno-problem!!! Men kanske en tankeställare, ja, varför ligga i vänster körfält när det inte behövs..

hasse: varför inte alkolås på nytillverkade bilar?

Ali Fegan:  Diskuteras flitigt att dom som är specialister på området. Kan mycket väl bli så, samtidigt är det ju inte så att dom här som kör på det här sättet sitter i dom nyaste bilarna.

Sven29: Hej vart går promillegränsen för att köra bil lagligt??:)

Lars-Göran Svensson:   0.2 promille.  För grovt rattfylleri är den 1,0 promille.

Lennart: Frågan är hur Karin Mattsson klarat dom situationerna i nyktern tillstånd?

Karin Mattisson:  Ja, det är en bra fråga. Jag kör rätt mycket och har faktiskt aldrig varit med om något tillbud – tack och lov. Men jag missbedömde nog främst hastigheten och avståndet till bilen framför..

bengt 56: Varför får man inte straff för varje brott man utför. 20 åtalspunkter skulle resultera i 20 straff, men så är det inte!!!

Ali Fegan:  Se tidigare svar om straffrabattsystemet. Tack för att du titta.

Sara: varför får man inte med automatik ex. 20 000 kr i böter när man kör rattfull?

Karin Mattisson:  Kanske ett tips till den påföljdsutredning som är på gång..

Karl: Kanske vore lämpligt att införa någon typ av redundans i åklagarsystemet? T.ex. att ärenden kontrolleras av två oberoende personer?

Ali Fegan:  Bra ide, antar att det handlar om resurser och pengar.

Lasse: Kan polisen mäta exakt promillehalt vid en trafikkontroll med utandningsprov eller kan man bara få fram att personen har alkohol i kroppen.

Lars-Göran Svensson:   Inte med den lilla enkla utrustning man blåser i vid kontrollen. Där ser man enbart om man har druckit något.  Men den utrustning som mäter exakt finns även i bilar som polisen ibland har med ute vid kontroller.

Georg i Falköping: Var Karin Mattison bakis dagen efter testkörningen?

Karin Mattisson:  Jag vaknade mitt i natten med känslan av att jag krockade, sen låg jag vaken och mådde dåligt. Kan ha varit bakis där under efternatten..

Lena: Har dessa åtalseftergifter och hur lagar och rättsväsende fungerar möjligen samband med polisens av GW hårt kritiserade låga arbetsmoral??????

Ali Fegan:  Vet inte men intressant tanke. Mitt intryck var att många poliser som jobbar med att få fast dom här rattfylleristerna var frustrerade över att det inte ledde till straff.

Olof Malmlöf: Jag har kört både bilsimulator och flear riktiga flygsimulatorer. Trots att de är avancerade är känslan annorlunda så varför köde Karin inte en gång först nykter och sedan en gån vid 1 promille?

Karin Mattisson:   Vi kunde inte redovisa allt. Jag körde nykter först, och ja, det är annorlunda. Jag blev åksjuk när jag var nykter, men det märkte jag inget av sen. Den stora skillnaden är ju att man inte känner något underlag – och då kan hastigheten skena iväg, det märkte jag vid båda tillfällena!

Montnoveau: Här har man gått och trott att det nära nog är dödsstraff på fyllkörningar...

Lars-Göran Svensson:  dödstraff...nej men visst trodde vi också att ett rattfylleri alltid ledde till nån form av straff.

Anders Lidmalm: slog just över til Efterlyst ,där fick Tomas Bodström frågan om vi har lindiga straff i Sverige,då tar han rattfylleri som exempel på att vi har hårda straff ,man dömms till fängelse enligt f.d justitieminister Bodström,vem ska man tro på,tro på ,tro på? Tomas Di leva ,kanske , man häpnar onekligen.

Ali Fegan:  Lustigt sammanträffande. Bodström får nog börja kolla på UG.

Jonseredsbo: varför jagar ni inte våra politiker mer om dessa frågor. Ni väljer att ställa dessa frågor till en totalt pantad åklagare som skiter i er å dom kriminella..... sluta reta upp oss med era program om ni inte går på dom som tar beslut

Lars-Göran Svensson:   Den vi intervjuade, Riksåklagaren, är ansvarig för de riktlinjer som åklagarna arbetar efter. Vi kommer nog att försöka få en politisk kommentar, kanske till nästa vecka.

Lillis: Vanliga normalt laglydiga personer ingen strafflindring! Jag råkade starta 3 sekunder för tidigt vid rött ljus i Stockholm och hade en polisbil bakom mig. Jag fick 3000 kronor i böter och blev av med körkortet i 2 månader. Det känns väldigt orättvist efter vad som visades i programmet!

Ali Fegan:  Kan förstå det.

Johan: Tack för ett bra program! ÄNTLIGEN belyses denna problematik! Frustrationen är mycket stor hos oss poliser. Vi provade en gång att skriva ut en persons belastningsregister på papper. Hans åtalsunderlåtelser räckte bokstavligen från golv till tak inne i vårt avrapporteringsrum. Polisman, Västmanlands Län

Karin Mattisson:   Tack, och ja, det är helt ofattbart!

Företagare: Det är inte min erfarenhet, jag hade rökt marijuana 4 dygn innan jag blev stannad i en så kallad rutin kontroll, hade enl lab test 0,002 mg thc, blev av med körkortet i 12 månader, jag är egenföretagare och bor på landet, så när jag såg er program i kväll så blir jag oerhört besviken. Vill då oxå tillägga att jag aldrig varit straffad!

Ali Fegan:  Utan att känna till detaljera i ditt fall  så är det ju märkligt att det slår så olika på det här sättet.

Puke: Har många gånger funderat på polisens alkokontroller, jätte bra att de kollar, men funderar många gånger på att de står ju många gånger/alltid på samma ställe, som folk känner till. Tänk om de gjorde så här, åk ut och ställ er på landsbyggden, en fre-lördags natt, vid kl01-03, då är det många som åker hem från fester och kör alkoholpåverkade. Förmodligen kommer de att ta en och annan, men tänk när rycket sprider sig, förra helgen stod de bonnvischan... nästa helg på någon annanstans på bonnvischan. Gör de så här så börjar nog folk tänka sig för. Men tyvärr så är väl inte detta så bra i polisens statistik, men jag tror det gör susen!.

Lars-Göran Svensson:   Dom trafikpoliser vi träffade jobbade mycket flexibelt. Skulle nog inte lita på att dom följde nåt mönster.

Josefina: Är systemet med straffrabatt demokratiskt förankrat? Annars troligen en valvinnare att avskaffa.

Lars-Göran Svensson:   Det står i lagen. Och den måste vi väl ändå anse vara demokratiskt förankrad

Amanda: Hur kommer det sig att ni i repotaget säger att ni hade ”promillehalt” när det ni egentlign testade var er alkoholhalt i utandningsluften, alltså antalet mg/L utandningsluft? Det är ju inte alls samma gränser när det gäller promille som är det man mäter i blod och mg/utandningsluft som man ju då mäter i polisens evidens? Gränsen för grovt rattfylleri mätt i promille är 1 promille medans det i utandningsluften är 0.50 mg/L utandningsluft.

Karin Mattisson:   Javisst, här fick vi alla mätvärden. Jag hade över 0.50 mg/L i utandningsluft och 1.02 promille – dvs grovt rattfylleri.

Mikael: Jag arbetar i missbruksvården i Borås och står i spetsen för arbetet. Möter alla missbrukare varje dag. Och jag hör mins en gång i månaden just detta ni tog upp. Hade även en faster som körde ihjäl en pojke och bytte plats med sin kille som hade ( frikort) . Och fick ett lindrigt straff. Tror inte ni att det är en politisk fråga?? För även jag arbetar ju i motvind. för vi har folk dagligen som inte får straff hos oss då får dom garatis fika samt gratis mat. De diskar lite och hjälper till lite .. Detta är det straff de får,

Ali Fegan:  Intressant och givetvis är det en politisk fråga. Det är riksdagen som stiftat lagarna som åklagarna arbetar efter. Inte alls omöjligt att vi återkommer med frågor till politikerna.

Putte: Vad händer med körkortet då? Kan man köra rattfull flera gånger och ha det kvar?

Lars-Göran Svensson:  nej knappast. I princip alla återfalls-rattfyllerister saknar körkort.

Flisan 87: Hur många promille hade du i testet? Du hade ju noll koll! Läskigt!

Karin Mattisson:  Jag hade 1.02 promille, och tyckte att jag hade koll – tills jag körde om och inte noterade hastigheten och bilen framför. Så, med andra ord, helt livsfarlig i trafiken. Borde användas som avskräckande exempel i körskoleundervisningen..

Rydaholmare: Kommer Ni att följa upp vilken dom idioten får som körde på lilla Mercedes den 10 juli i Rydaholm? Bra reportage, men synd att Ni inte fick med fler i Rydaholm och vad de tyckte. Flera boende hade ju ringt polisen flertalet gånger och anmält idiotens körning i samhället. Kvällen innan fick min son väja ner för idioten för att inte frontalkrocka på en mindre väg utanför samhället. Verkar vara ett mycke värre brott att försnilla pengar ( där man inte riskerar nån annans liv) och det ger långa fängelsedstraff. Fel i rättsystemet. Tack för ett bra program.

Lars-Göran Svensson:   Tror säkert nyheterna kommer att rapportera om den domen. Den kommer om cirka 3 veckor. Tack för berömmet.

Bylingen: Hej UG! Jag jobbar som polis sedan nästan 30 år tillbaka och har i många år reagerat på detta missförhållande, som ni tar upp i reportaget. Problemet är att det är våra politiker som lagstiftat så att denna rättsröta – faktiskt – kan vara ett faktum. Tack för att ni lyft ämnet, och jag hoppas på en förändring.

Karin Mattisson:  Det kan mycket väl bli en fortsättning följer i denna granskning. Tack

Bengt 64: Det kändes märkligt att den göteborgska åklagarchefskvinnan bara följde ”reglerna” utan att ens reflektera över att det ledde till frikort att begå grova brott. Hade hon verkligen ingen mer kommentar? Nu framstår hon ju i mycket dålig dager...

Ali Fegan:  Håller med. Det är trots allt åklagarna som har makten att fatta besluten, då borde dom kunna ha en uppfattning om sina beslut.

Micke: Det känndes lustigt att köra påverkad i simmulatorn va?

Karin Mattisson:  Ja, lustigt och lustigt. Jag testade först nykter och tyckte att jag kunde hantera bilen när jag satte mig där.. men ack vad fel jag hade!

hasse: Hej! Jag undrar när skrivs en drogfylla av från belastningsregistret. Jag vart dömd 2008 mot mitt nekande, och fick sitta av 2månader för det. Det har aldrig hänt tidigare. Jag har aldrig blivit dömd för drogfylla tidigare. Jag blev drogad av ett ungdomsgäng när jag var busschaufför tidigare. Jag upplyste domaren om det, men dom köpte inte det. Så det här är en stor belastning för mig och min familj, och det bromsar ju mig också då jag ska söka nya jobb. Då dom oftast begär utdrag ur belastningsregistret. Tack på förhand. Boeing Almström.

Lars-Göran Svensson:   Minst 10 år såvitt jag vet. Men är osäker. Det kanske t.o.m. är ännu längre.

Pessimistisk: Polisen kan ( och gör oftast detta ) rapportera så mycket de hinner. Det är inte DÄR problemet ligger... Tänk om man skulle döma ”alla” som behövde detta till Fängelse. Det skulle ta ca 48 timmar för Kriminalvården att totalhaverera...

Karin Mattisson:  Nej jag har inte heller bilden av att det ligger hos polisen det här problemet.

Jimmy: Efter din körning,om du blivit haffad, så hade du kunnat sätta dig i bilen veckan efter lika onykter och hålla på så tills du kör på någon,,hur känner du om det Karin

Karin Mattisson:   Om jag hade blivit haffad – som tidigare ostraffad och alltså inte en person med ett långt register – så hade jag förhoppningsvis fått ett kännbart straff!

Lotta: Handlar det om pengar? Vad löns det att en statlig myndighet har en 0-vision när en annan motverkar den? 0-visionen måste vara transparent och gälla samtliga myndigheter, trafikverket, rättsväsendet, landstingen, kommunerna etc. Eller?

Ali Fegan:  Åklagarna säger att det handlar om resurser. Men visst är det motsägelsefulla signaler.

Kjell: ”. Ni skulle gå vidare och titta på andra brott typ inbrott där polisen idag är väldigt dåliga” Det är inte Polisen som är dålig. Det är Rättsväsendet

Karin Mattisson:  Javisst, många poliser hör av sig och är frustrerade!

Jonas Sjösteen: Jag arbetar i Kriminalvården och anser att åtalsunderlåtelser och låga straff för rattfyllerister och missbrukande mängdbrottslingar är förödande. Vi hinner inte behandla dessa som vi skulle kunna. De vilar bara i någon månad eller fyra och är sedan i form att begå nya brott. Återfallande rattfyllerister, som inte sällan har stora alkoholproblem, bör dömas till minst sex månader, anser jag, för att adekvat behandling ska kunna sättas in. Det här med åtalsunderlåtelser liknar bara juridisk mambojambo.

Ali Fegan:  Intressant inlägg. Jag tycker det var häpnadsväckande att Frivården inte får reda på om folk återfaller i brottslighet.

Lena: Kan ni inte göra ett helt program som belyser vad som är ”polislättja” och vad som är ett genomkorkat rättssystem? Tycker ibland att polisen är beundransvärda som inte bara skiter i alltihop. Rättssystemet gör ju, enligt min mening, narr av både dem och allmänheten.

Karin Mattisson:  Ja, vi har en hel del polisen som hör av sig i kväll, mycket frustrerade över situationen i dessa fall.

tece: En person som kör rattfull har oftast en alkoholproblematik i botten och är således sjuk. Man kan inte bota en sjukdom med bestraffning. Den enda framkomliga vägen för att komma till rätta med problemet är att få vederbörande motiverad till att bli nykter.

Lars-Göran Svensson:  Man man blir väl knappast mer motiverad att sluta om samhället inte reagerar alls på att man kör rattfull. Sen har du rätt – självklart måste vården bli bättre

Mats: Hur kan det komma sig att åklagarna får stryka bort åtalspunkter innan det kommer upp till domstolen. Då har ju nämndemännen inte hela bilden. Hur kan det då bli annat än låga straff. Varför hördes inte några nåmndemän om saken?

Lars-Göran Svensson:  Man man blir väl knappast mer motiverad att sluta om samhället inte reagerar alls på att man kör rattfull. Sen har du rätt – självklart måste vården bli bättre

Kar Atekid: Jag tror att du hade krockat med bilen framför om samma situation hade hänt i ett nyktert tillstånd. Vad tror du?

Karin Mattisson:  I nyktert tillstånd hade jag nog tänkt lite mer på säkerhetsavstånd och hastighetsbegränsning.. Jag tyckte ju att jag ställde mig på bromsen, men det räckte inte.

ANDERS: Verkar vara ganska tröstlöst att vara polis. man gör sitt jobb men vet samtidigt att inget händer. Lägga ned en massa tid och arbete till ingen nytta.

Ali Fegan:  Många som vi pratat med som tycker så ja.

Hans: Angående åtalsunderlåtelse så kan du som målsägare missa skadeståndsanspråken om du råkar vara t ex målsägare nr 7, men åklagaren stämmer bara på de 5 första brotten om det bara är t ex tillgrepp av fortskaffningsmedel eller stöld medelst inbrott, alltså inbrott i lägenhet/villa.

Ali Fegan:  Vet inte exakt hur det funkar men om det är så är det ju väldigt konstigt.

P-A Börjesson: Den sista åklagaren kunde fått kunde man ställt betydligt bättre frågor till han pratade mest om att ta bilen i beslag och vad spelar det för roll om bilen är stulen. Vidare pratade han om förseelser med ringa straffvärde som man gav åtalseftergift. Fallet med mannen i Göteborg som både körde stulen bil med narkotika i och som dessutum körde i 150km i centrala staden kan ju inte anses som bagatellartade förseelser.Eller hur ? Lite klent av en annar bra journalist

Karin Mattisson:  Ja, det kan jag hålla med om. Tyckte att även de 28 åtalsunderlåtelserna på ett år också talade sitt tydliga språk, men visst kan jag hålla med dig!

Martin Goës, Tjörn: Jag trodde i min enfald att åtalseftergifternas tid var förbi – men ack så fel jag hade! Vad hindrar att man buntar ihop X antal olovliga körningar och Y antal rattfyllor och ger vederbörande ett år eller två på kåken?? Det framgår f.ö. inte av er granskning om det är lika illa i hela landet, eller om det varierar från åklagarmyndighet till åklagarmyndighet. Tacksam om ni kan klargöra detta i senare sändningar.

Lars-Göran Svensson:   Mitt intryck är att det inte är lika vanligt med åtalsunderlåtelser vid de mindre åklagarkammrarna. Tyvärr hade vi inte tid och möjlighet att kartlägga skillnaderna i landet

Leif: Förstår att folk i stugorna blir upprörda! Senast jag blev dömd för olovlig körning (3st) fick jag 5mån.fängelse Obs ej ratt el. drogfylla. Endast olovligt. Så jag fick knappast någon ”rabbat”.

Ali Fegan:  Ja det är märkligt att det slår så olika. Tack för att du tittade

Tobbe: Alla jag känner har fått påföljd vid rattfylleri. Dem ni pratar om är ju enbart missbrukare. Alla Svenssons som åker dit för rattfylla får ju straff. Detta känns som en ickefråga så dem ni kollat upp förmodligen alltid kommer att köra på fyllan/påtända så länge de inte är inlåsta....

Lars-Göran Svensson:   Så är det säkert. Men faktum kvarstår  – att 10 rattfyllerier om dagen inte ger något straff.

Dennis: Blir mörkrädd.som vanlig Svensson kan man mista körkort för fortkörning på en öppen motorväg, och så kan man begå 30 brott och Åklagarna åtalar på det som är lindrigaste brotten Snacka om hål i huvudet

Karin Mattisson:   Ja, det är oklart varför man valde två småsaker som i det fall vi berättade om. Mycket märkligt.

Selk: Hur kan detta vara möjligt,hade för mig att kör man rattfull så får man ett straff. Tycker att detta måste skapa en debatt så att vi vanliga kan andas ut när vi är ute på vägarna.

Ali Fegan:  Hoppas vi med. Tack för att du tittade!

pp: De va ju tyvärr inte första gången han körde i 150 km i stan med polisen efter sig, och de va nog inte sista gången heller!

Ali Fegan:  Kan så vara..

Jossan: Kollas man på nåt sätt om man blivit av med körkort för fyllekörning och sen vill få tillbaka det? Funkar dom kontrollerna som dom ska i så fall? Eftersom det här tycks funka dåligt undrar man ju.

Karin Mattisson:  Det kan jag tyvärr inte svara på...

KG Andersson/Anders: Hur många cl blev den mängd vin Du drack före bilkörningen ? Vänligen

Karin Mattisson:  Jag drack nästan fyra glas, det var ett glas kvar i flaskan när jag gav upp!

Sven-Erik: Hej! Skulle gärna sett att erat program innehöll mera information då den som sändes verkade väl kort och enahanda samt gav mera frågor än svar, och speciellt efteråt. Hur kan situationen som presenterades vara sann i dagens samhälle, det som sändes och på sättet det gjordes verkade scenariot helt skruvat?! Hur kan man få i princip få rabatt på brott eller gå till synes helt fri från ansvar (om man har vad som i programmet kan tyckas vara klara bevis emot sig) och bara få fortsätta?! Man kan bli klart förargad över mindre om brottslingar går fria. Programmet lämnade som sagt mera frågor än svar och med tanke på detta räknar jag och vi som satt och tittade på eran sändning att programmet kommer att följas upp! Vore det på annat sätt än en rejäl uppföljning så torde Uppdrag Granskning vara än mer skruvat än själva programmet och er belysning av ett till synes av vanligt folk tämligen okänt problem. Som licens betalare och medborgare blev man förbannad på ren svenska och kanske tyvärr också en smula förvirrad. Vi ställde oss i alla fall alla frågan där vi satt i soffan, ”kan detta verkligen vara sant?” Hälsar Sven-Erik Örebro

Ali Fegan:  Samma fråga ställde vi oss. Hur är det möjligt? Åklagarens svar är att lagstiftningen ger möjligheter att ge åtalsunderlåtelse och att de av resursskäl gör det. Det handlar alltså om att åklagarna vill spara tid och pengar. Men att lagstiftarna räknat med denna konsekvens kan jag inte tänka mig. Inte alls omöjigt att vi följer upp med frågor till ansvariga politiker.

Bjorn.ahlqvist@hotmail.co: Vad säger ansvariga politiker om detta mycket illavarslande reportage när det gäller säkerheten på vägarna??? Spännande med en uppföljning av politikerna om de ändrar på detta elände.

Karin Mattisson:  Ja, det är något vi diskuterar också, så det kan bli aktuellt!

Oroad: Återfallsförbrytare verkar ha en tendens att slippa undan oavsett om det rör sig om inbrott, våldsbrott eller rattfylleri. Vad krävs för att ändra systemet och har det blivit såhär för att det saknas resurser i rättssystemet eller finns det politiska/ideologiska skäl?

Ali Fegan:  Svår fråga. Det handlar så klart både om resurser och politik. Men kan inte tänka mig att politikerna ville detta med åtalsunderlåtelsesystemet. 

bengt 56: Hoppas ni fortsätter granska detta ämne, skulle vara intressant att veta vad rekordet är för åtalseftergifter för en enskild person och hur långt straffet blivit om personen blivit straffad för vart och ett av brotten Bengt

Lars-Göran Svensson:   Skulle vara intressant att veta. Nån sån sökning går tyvärr inte att göra. Men har nån tips om vem det kan vara – hör av er så kan vi kolla vidare. Maila lars-goran.svensson@svt.se

moderator: Peter Bagge: Oj, tiden rasar iväg. Men det är en halvtimma kvar, så fortsätt skicka era frågor.

Per Hansson Förnuftsparti: Promillen säger inte mycker om hur trafik säker man är! . Vad sägs om att använda andra körbarhetstester som i USA men vidareutvecklad?

Karin Mattisson:  Jag har inte så bra koll på körbarhetstester i USA, men blir förstås nyfiken. Är dock rätt övertygad om att även en liten mängd sätter sinnena ur spel. Hu!

Pessimistisk: Det var bra att detta togs upp, men det är ett systemfel somligger i botten. Det är inte ”bara” rattfyllon som får ”straffrabatt”... Om du begår ex antal brott inom samma ”yrkesområde” och sedan åker dit, sa tas det lindrigaste brotten oftast upp till tingsrättsförhandling... Precis som i reportaget...

Ali Fegan:  Helt rätt, detta är en konsekvens av straffrabattsystemet. Dock är det ju så att om vi inte hade det skulle folk i praktiken kunna dömas till flera hundra år. Svår fråga.

Frank: Jag tycker dock att poliserna borde ha en bättre utrustning ute när de gör en alkorassia. Varför ligga och köra fram och tillbaka till stationen för varje misstänkt. Vet detta av erfarenhet då det endast gällde munskölj Listerin

Lars-Göran Svensson:  Vid större tillslag och ”razzior” har man utrustning med sig. Då behöver man inte åka in till stationen med varje misstänkt rattfyllerist

Frustrerad: Efter det vi sett ikväll, hur är det möjligt att bli av med körkortet helt och hållet vid ringa narkotikabrott endast av att va ute och festa?? Personen körde INTE bil vid tillfället och inte tidigare straffad!! Bara sisådär..!!??

Karin Mattisson:  Det är just det som är grejen, att den som inte tidigare är straffad kan få ett kännbart straff – det är återfallsbrottslingarna som får rabatt, eller frikort...

Göran: Vissa ska straffas för små trafik överseelser andra får köra fulla knark påverkade fort.Det är för bedrövligt

Karin Mattisson:  Ja, kan hålla med.

jørgen knap oslo: I norge mister vi førerkort i 2 år og får 21 dager i fengsel samt 1.5 nmd lønn i bot. Gjør det i sverige også. Dessuten ny førerprøve .

Ali Fegan:  Problemet är att många som kör på detta viset struntar i att dom inte har giltiga körkort. Tyvärr. Tack för att du tittat!

Martin Goës, Tjörn: En bekant fick en månad med fotboja för X antal olovliga körningar. Eftersom han inte kunde hålla sig nykter, så fick han istället krypa in en månad. Sedermera åkte han dit för två rattfyllor, och fick således sitta av två månader. Nej, likhet inför lagen existerar inte i praktiken!

Ali Fegan:  Märkligt att det kan bli så olika. Tack för att du tittar.

Fd anhörig: Min fd sambo kör påverkad nästan dagligen. Straff han fått under de 12 år han gjort detta, indraget körkort, böter 2 ggr. Än så länge har han inte skadat någon annan än ett rådjur och sig själv. Vad händer den dan han kör ihjäl någon??? Alla polisrapporter försvinner de bara? Det kan ju förhindras när det är allmänt känt av polis att han kör påverkad men de är maktlösa!

Karin Mattisson:   Så oerhört tragiskt, och även om inte polisrapporterna försvinner så.. ja, verkligen maktlöst.

Klinger: Jag har jobbat som trafikpolis i 17 är och opponerat mig mot detta i åratal. skönt att det kommer upp till ytan. Ett stort problem är den inställning åklagarna har till trafiken i största allmänhet. Nya åklagare sätts på trafikmål och de vill inget hellre än att gå vidare och jobba med ” riktiga brott”. Trafikbrottslighet är inte prioriterat och anses som bagatellartat. Ingen av oss vill ha dessa trafikanter ute i trafike, men polisen stoppar dem om och om igen utan åtgärder. De stannar inte för oss utan kör rakt mot oss och när vi tag i dem och rapporterar dem för detta så läggs det ner med anledningen att ” det finns inget allmänt intresse att att driva frågan”.

Lars-Göran Svensson:  det är märkligt att frågan om straffrabatter inte har debatteras i nån större omfattning. Kanske nu?

Jonas Sjösteen: Rättsväsendet måste ha som gemensamt mål att straffa brott och att ge vård till de som behöver under t.ex. anstaltsvistelsen. Men skjuter regeringen till pengar för att göra detta möjligt? Vi behöver fler anstaltsplatser, längre strafftider för vissa brott och duktig personal som kan ta hand om dessa individer. Politikerna sänder dock signalen till alla rättsvårdande myndigheter att det är viktigare att spara än att göra det bästa vi kan. Hoppas ni kan följa upp med ett liknande reportage om påföljder för missbrukande mängdbrottslingar. Om någon ska våga lyfta på den stenen så är det UG!

Ali Fegan:  Hej om du har några bra tips på var vi kan börja får du gärna mejla mig: ali.fegan@svt.se. Tack för att du tittade.

hasse: svar tece: fel!!!!!! de e en händelse som gör att dom kör rattfulla första gången.....bråk me fru flickvän eller motsvarande.....därför krävs HELT andra ÅTGÄRDER

Karin Mattisson:  Vet inte vem du svarar här i chatten men jag bollar den vidare..

Ulf Lövgren: skrämmande fakta att det kan finnas så många av polisen kända återfallskörare som dom tar fast men att det i vissa fall aldrig händer nåt.

Ali Fegan:  Håller med.

moderator: Peter Bagge: Chatten är öppen ytterligare ca 15 minuter.

Hans Larsson: Är RÅ(riksåklagaren) och chefen för åklagarkammaren representativa för åklagarskrået då förstår jag att rättsväsendet har problem. Vilka verklighetsfrånvända människor. Varken de eller de politiker som stiftar lagar verkar ha varit ute i verkligheten. Bra program

Lars-Göran Svensson:   tack

undrar?: hur kan han klara sig utan straff när han är dömd för vårdslöshet i trafik flera gånger ??

Lars-Göran Svensson:  han är inte ”dömd” utan åklagaren ger honom åtalsunderlåtelse. Det innebär att han inte får ngt straff

Christiania J.: Lustigt att vissa tycker/tror att du är en dålig bilförare även när du inte år påverkad!!! Tydligen provocerande för somliga ”vanliga”(?) människor att det är förbjudet att köra med alkohol i kroppen !? Christiania

Karin Mattisson:  Haha, ja! Jag testade trots allt att köra spik nykter innan jag testade full. Har faktiskt ett prickfritt föflutet på vägarna – (peppar peppar) – och visst var det  skillnad i simulator men använd gärna detta som avskräckande exempel... Jag mådde rätt dåligt av den här körningen.

Michael: Jag arbetar själv som åklagare och tycker att reportaget är bra då det synliggör de brister som finns i påföljdssystemet. Problemet ligger emellertid främst i lagstiftningen och domstolarnas tillämpning av den. Som åklagare kan jag inte utfärda exvis ett strafföreläggande på böter om jag vet att en domstol skulle anse att brottsligheten ska omfattas av tidigare utdömt straff. Det skulle vara fel av mig. Problemet är att det nuvarande påföljdssystemet ”premierar” flerfaldig brottslighet. Men det finns saker jag tycker är betydligt mer stötande. Exempelvis hur reglerna om förverkande av villkorligt medgiven frihet tillämpas. En person som tex döms för våldtäkt och får 3 års fängelse friges efter 2 år vilket kanske får anses vara ok då de flesta rättssystem har villkorlig frihet. När den dömde släpps från anstalt har han 1 års fängelse kvar i villkorligt medgiven frihet. De flesta tror nu att om personen begår exvis en misshandel värd 6 mån fängelse att han får avtjäna 6 mån + 1 år som han hade villkorligt och detta vore logiskt, rimligt och är också det sätt jag anser att man ska tillämpa lagen efter en lagändring som skedde 1998. Men de allra flesta domstolar dömer till 6 mån fängelse och förverkar 6 mån av den villkorligt medgivna friheten och är misshandeln värd 1 mån förverkar man normalt sett 1 mån. Ett särskilt stötande exempel på detta är den dom från Stockholms tingsrätt tidigare i vintras som rörde grov våldtäkt mot barn som begicks av en tidigare morddömd person. Tingsrätten dömde till 4års fängelse och förverkade 4 år av 8 år och 8 mån och ansåg att grov våldtäkt mot barn var av ”lindrig beskaffenhet” jämfört med mord och att hela den villkorligt medgivna friheten inte skulle förverkas. Målet är uppe i Svea hovrätt nu och jag hoppas att hovrätten gör en annan, korrekt bedömning. Men det sätt tingsrätten dömde är det vanligaste man ser. I detta sammanhang blir jag inte lika upprörd över att man åtalsunderlåter bötesbrott även om inte heller det är rätt.

Ali Fegan:  Kan inte detaljerna i de fall du beskriver men det låter naturligtvis intressant och väldigt märkligt. Tack för att du tittat.

Per-Anders: frågan bör vara hur kan man hjälpa dessa drogpåverkade(rattfulla),med deras sorg och oro ,som är orsaken till deras begär efter alkohol,det går inte att sraffa bort begäret! detta är enda sättet att komma åt deras betende(köra rattfulla och riskera liv!) mvh p-a

Karin Mattisson:   Det behövs förstås också en diskussion om både vård och omsorg i de här fallen.

Åke Brodén: Var faktiskt ganska roligt att höra att t.o.m brottslingarna själva har högre ”moraltänk” än våra åklagare och politiker och är förvånade över hur enkelt de slipper undan:-) Vore kanske bättre att sätta in dem som lagstiftare? Lite ironi naturligtvis, men man kan ju undra vad rättsväsendet egentligen är till för, om det sköts så här.

Karin Mattisson:  Hm, ja, kanske lite väl drastiskt.. men ändå..

Nina: Har ni kollat upp om det hjälper att ”skrämma samhället” (som ni uttrycker det) med att ha hårdare straff. Jag är en kommande socionom och jag vill minnas att jag har fått lära mig att hårdare straff hjälper inte för att förhindra återfall i brott, utan det är behandling som hjälper. Tycker att ni sänder ut helt fel signalen till svenska folket. Frivården och socionomer kämpar för att få tillgång till mer behandling istället för fängelsestraff!

Ali Fegan:  Vi säger ingenstans att man ska skrämma samhället. Dessutom tror jag att vi med här granskningen uppmärksammat ett problem som borde intressera Frivården. Tack för att du tittat.

Kalle: De verkliga bovarna är beslutsfattare (lagstiftare). Skurkarna tackar för det urusla rättssystemet

Ali Fegan:  Bovar vet jag inte om jag kan skriva under på men uppenbarligen är dom ju tacksamma för det system vi har idag.

Klasse: Hej jag arbetar som trafikpolis och blir upprörd när Perklev uttalar sig och säger att man ska kunna förverka bilen för den misstänkte. Jag vet inte hur många gånger vi poliser tagit en bil genom en sk TBL 7:a, alltså rätten att beslagta en bil för en notorisk rattfyllerist eller grov olovlig körning och bilen har lämnats tillbaka redan efter ngn vecka. För dygt två år sedan stoppade vi en rf som hade drygt 2 promille i utandningsluften. Han sa att han var på väg hem men körde i rakt motsatt riktning. Han hade svårt att stå på benen och pratade sluddrigt. Vi beslagtog hans bil, och sen fick han ta sig hem själv. Han fick tillbaka bilen efter en tid. När jag pratade med åklagaren så menade han på att det inte var rimligt att ta hans bil och förverka den för den var ju värd ca 250 000:-. Kontentan måste då vara att ju dyrare bil man kör som rattfull ju större är chansen att få tillbaka sitt brottsverktyg. Då har ju du satt ett pris på vad ett människoliv är värt sa jag till åklagaren. Eftersom mannen ifråga var dömd för flera grova rattfyllerier tidigare så var sannolikheten stor att han skulle att fortsätta sina rattfyllerikörningar. Dessutom hade man tagit hans bil ca ett halvår tidigare genom Tbl 7, och sedan lämnat tillbaka den till honom. Åklagaren försökte då med att det var kanske inte den misstänktes bil. Men det var det, den stod registrerad på honom och han hade en synnerligt god ekonomi för övrigt. Vi lämnar ju inte tillbaka en pistol som vi beslagtagit oavsett vad den kostar men en rattfyllerists vapen (bilen) lämnar vi tillbaka till en rattfyllerist... För övrigt så lämnas det tillbaka bilar som inte är värda mer än 20 000:- ganska ofta! Det verkar som om ingen vågar förverka bilarna, vi skulle vilja köra dom till skroten direkt och pressa dom inför ett tv-team så folk förstår att de riskerar att bli av med sina bilar. Tack för ett superbra program Klasse

Lars-Göran Svensson:   intressant synpunkt. Vi kanske tittar vidare på detta

Mikael Pihl: Jag arbetar ju som den yttersta spetsen i missbruksvården i Borås. Och möter många i samma situation som de i programmet. Och de får aldrig vård straff. Utan man får komma till oss som straff i bland och diska hjälpa till lite. Och då får man samtal, fika samt middag en gång i veckan och fotboja det kallar jag inte straff. Dom ångrar sin rattfylla men kan ej bryta sitt missbruk och återfaller och kör igen i en stulen bil påverkade,

Karin Mattisson:  Ja, det är ett sorgligt kapitel som vi inte hade utrymme för, men visst är missbruksvården ett ämne värd att granska också..

Farbror blå: Hej Ali Tack för att ni tar upp detta ämne. Arbetar själv som Polis i Västra Götaland och upplever detta som mycket frustrerande då det läggs ner mycket tid och arbete till att lagföra folk. Jag har diskuterat detta med åklagare och de tycker att det är ett bra system. Har inte fått svar på varför men gissar att det beror på att de blir väldigt effektiva när det gäller att redovisa fällande domar. Hoppas att detta program kan leda till en förändring!!

Ali Fegan:  Tack för beröm! En debatt kan man ju alltid hoppas på.

gustav: Mycket bra och viktigt program! Vad säger vår justieminister? Jag får intrycket att åklagarna försöker komma undan arbete. Jag tycker ni ska granska åklagarna mera. Ibland kan de åtala för småsaker men avskriva/ge åtalseftergift för lite jobbigare saker. Jag hopas ni följer upp hur våra politiker agerar på detta.

Ali Fegan:  Tack för beröm. Inte alls omöjligt att vi går vidare med detta till kommande program.

Harald Bengtsson: 2 av tusen kör rattfulla varje dag. Tror ni att höjda straff gör att de blir färre?

Ali Fegan:  Vet ej men om signalen till som gör det ofta är att det inte spelar någon roll är det fel.

Lars 54: Ofta kollar jag humoristiska program för att få skratta, men jag missar inte uppdrag granskning för att få balans och man blir mer och mer förvånad över hur mycket galet det finns i sverige idag. Det har naturligtvis alltid funnits dold galenskap, men Uppdrag granskning påvisar det som en ”käftsmäll”, vilket är utmärkt. Bra jobbat! Vi behöver verkligen få upp ögonen! Frågan är bara hur vi vanliga ”svenssons” kan påverka politikerna att förbättra och förändra uppenbara brister i samhället och i lagstiftningen. Har du några tips?

Karin Mattisson:  Tack för det, ja det är lätt att bli förvånad.. det kan jag verkligen hålla med om i det här fallet. Hoppas att du kommer på ett bra sätt att påverka, har just i det här läget inget bra tips..men tack ändå!

Ulf L: Det var ett mycket bra och tankeväckande program hoppas att det får åklagarsidan att vakna inför vad dom kan ställa till med sitt agerande. Ulf L

Ali Fegan:  Tack för beröm.

Lars-Göran Svensson:  tack och godnatt

Per: Sverige – landet där det lönar sig att begå brott.... ? Det känns som om något grundläggande som ett fungerande rättvist rättsväsendet bör vara självklart för staten att fixa...annars är det ingen skillnad att leva idag eller i stenåldern.

Ali Fegan:  Nåja, så illa är det väl ändå inte. Men tack för att du tittade.

Jannica: Tack för att ni gör sådana här program som verkligen granskar hur det är i samhället. Detta är ju rent förjävligt. Att man kan köra rattfull men komma undan straff – det är ju värre att fildela eller fiffla med pengar i vårt avlånga land än att riskera livet hos medtrafikanter. Obegripligt!

Ali Fegan:  Ja det är märkligt.

Tom: Tycker du körde bra, tror inte du hade klarat av den där bromsningen framför i en nykter situation heller. Hur upplevde du själv situationen?

Karin Mattisson:  Jag upplevde det just så obehagligt som jag lät.. jag var oförberedd och tyckte att bromsarna inte tog ordentligt. Jag testade simulatorn även nykter innan och då gick det bra, körde bara lite för fort innan jag förstod hur bilen funkade. Det var rätt hemskt, ärligt talat.

Erik Å: Har det hänt att en åklagare ”släppt” någon för rattfylla och att denna sedan har kört ihjäl någon? Om så hänt, skulle man kunna åtala åklagaren för vållande till dråp/mord etc ?

Ali Fegan:  På första frågan vet ej. På andra frågan nej.

Ali Fegan:  Tack för att ni tittat. Har ni några bra tips så mejla på ali.fegan@svt.se. God natt!

JON: När man ser dessa åklagare får man intrycket att de lever någon annanstans än i verkigheten. Är de hubbotar möjligen, såg nästan ut som sådana. Det kan ju inte vara så att lagstiftarna har tänkt sig detta förfarande i stället för straff.

Karin Mattisson:  Nu sker det ju också en utredning, så vi får väl se vad som händer! Hubbot..!

Karin Mattisson:  Tack för alla kommentarer och inlägg! Mycket intressant, synd att jag inte hann svara på fler. Allt gott! / Karin Mattisson

moderator: Peter Bagge: Tack Ali, Karin och Lars-Göran och tack alla som varit med oss. Nästa vecka, nytt ämne – och ny chatt!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.