Lars-Göran Svensson och Karin Mattisson. Foto: svt

Läs chatten om Konstbluffen – Vem kan man lita på?

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Chatten är nu stängd men går fortfarande att läsa här. Reportrarna Lars-Göran Svensson och Karin Mattisson chattade om reportaget Konstbluffen – Vem kan man lita på.

UG – Moderator: Hej och välkomna till kvällens chatt om handel med falsk konst. Nu är Lars-Göran och Karin på plats och det är dags att köra igång!

Peter: När avgörs Catarina af Sandebergs ärende? Vore kula att veta

UG – Konstbluffen

UG – Karin: De kanske ska påtala det för den som kommer med ett värdeföremål, att de inte kan säga något om ett verks äkthet. För trots allt är ju värdet 0 om det är falskt..

Ludde: Varför ser jag ingen som skriver!? :O

UG – Moderator: Hej Ludde, dina frågor syns först när Karin, Lars-Göran eller jag har besvarat dem. 

Pia: Karin: hur gick det för Catarina i rätten? 

UG – Karin: Hennes ärende har bara kommit till en muntlig förberedelse, så förhandlingen i tingsrätten börjar början av nästa år!

Johan Carlfors: Om man köper en förfalskad tavla får man skylla sig själv. Man ska köpa tavlor för att man uppskattar motivet, inte för att den är dyr eller att för en ”berömd” konstnär har signerat den. Kan man inte kan skilja på äkta och falsk konst spelar det ingen roll. Man har ju köpt ett motiv som man uppskattar och bör vara nöjd med det. Förfalskarna gör oss en välgärning genom att lära oss skillnaderna mellan äkta och falsk konst. Har man råd att köpa dyra förfalskade tavlor har man råd att bli lurad.

UG – Lars-Göran: Allt är inte så dyrt – och alla som luras är inte rika. Vi har stött på folk som just för att dom älskar motivet/tavlan satsar allt dom har. Och blir lurade. 

Nikke Lindqvist: Kan man inte tänka sig att konstförfalskningar nedprioriteras för att konst borde vara värd vad någon är beredd att betala? Att det finns en allmän inställning att om någon är beredd 20 000 kr för en tavla så är den ändå värd 20 000 kr, helt oavsett? 

UG – Karin: Hm, ja det är ju en intressant synpunkt. Så kan man ju se det, men marknaden gör inte det!

Ossian: Undrar om det är många rika ryssar som blir lurade att köpa antik rysk konst till överpriser. Det är ju lätt att förfalska signaturer t ex för ett typiskt ryskt motiv med trojkaslädar och så. 

UG – Lars-Göran: Konstexperter vi talat med säger att ”rysk konst skulle jag aldrig nånsin köpa”. Marknaden är nedlusad av falska verk. 

Buster: Hur kan jag styrka min proviens av Lindströms m¨lning av min sambo från Nämndemansgården? Min sambo dog I juli

UG – Lars-Göran: Kontakta Committe Bengt Lindström. Dom har kontaktuppgifter på hemsidan

Hanna: Det är jättebra att ni stoppar dessa bluffar! Tack 

UG – Lars-Göran: Tack. Men jag tror inte vi stoppat någon. Tyvärr

Thomas Lindahl: Hej! Jag heter Thomas Lindahl och tycker det har varit suveräna program om ”konstbluffarna”. Jag har en intressant historia att berätta om värdering och Antikrundan, men återkommer med det via meil eller post. det är ganska mycket material. Jag vill både ge ros och ris till värderingspersonalen....Kortfattat har jag lämnat in en staty för värdering som det visade sig att de inte ville/kunde ge ett värde på. Det tycker jag är nåt som ni behöver få veta också, så det är inte bara att de värderar på 20 sekunder.... Riset vill jag ge till SVT och det gäller materialet som spelades in. men som sagt, så lovart jag återkomma med detta. Med vänlig hälsning, Thomas Lindahl, Hässleholm

UG – Karin: Hör av dig med ditt material!

Birgitta: Kvinnan som hade en falsk Miro tavla, visste hon att den hade varit inlämnad för försäljning men lämnats tillbaka? Och i så fall varför berättade hon inte det för Bukowski?

UG – Lars-Göran: Hon visste det inte. Det har hon fått reda på / tagit reda på nyligen

Anders: Var alla konstverk som fanns i Alaska-Håkans barack förfalskningar?

UG – Lars-Göran: Vet inte. Ett konstverk var troligen äkta säger experter som titta på våra filmer

Peter: Sjukt bra program men jag undrar om en sak. I slutet av programmet fick ni ett mail där det stod att det inte är bedrägeri eller försök till bedrägeri så länge pengarna inte överges till köparen. Stämmer det?

UG – Karin: Det är hans bemötande av det poliserna säger. Alla som får kritik i Uppdrag granskning har en möjlighet att bemöta det, så det är hans svar på kritiken.

Tittare: Hej Om man vill köpa konst, finns det några tips man kan följa för att minimera risken att köpa falsk konst.

UG – Lars-Göran: Kanske åtminstone undvika dom som  har både kontoret och galleriet på fickan. 

Claes: Hej, Tack för ett bra program. Känner ni att en del köpare har varit lite väl naiva? Känner spontant att om jag skall köpa en tavla av en målare av rang som Lindström är att jag inte skulle köpa en tavla som förvaras i en övergiven vagn i skogen. Eller en person som man träffar på ett kafé och hela tiden pratar om vikten av en snabb affär. 

UG – Karin: Det verkar ändå vara en affärer som folk lockas av. Bra klipp och kanske för bra för att vara sant?

Karin: Toppen program! Så intressant! Hoppas ni fortsätter med förfalskningar/kopior på t ex möbler, kinesiskt porslin osv 

UG – Lars-Göran: Tipsa oss gärna lars-goran.svensson@svt.se

Daniel: Inser antikmagasinet problematiken i att göra så snabba värderingar av föremål? Om tavlan (från inslaget) blir värderad till 40 000 kr men inte används i det faktiska tv-programmet, så kan personen med tavlan ändå sälja tavlan privat vid ett annat tillfälle. Jag tror inte 100 % av sveriges befolkning är medvetna om att man ska kräva intyg när man köper ett konstverk. Dessutom gäller det inte bara konst – utan allt som tänkas finnas på antikmagasinet. 

UG – Karin: Ja, de som får ett värde går nog ändå därifrån i tron att det är ett reellt värde de får. Och då kan man ju faktiskt gå vidare med den och ha ett utlåtande med dig..

Konstnären: Otroligt viktigt program, konstvärden behövs granskas mer. Ofta är det vi konstnärer som får betala i slutändan, är så oerhört less på oseriösa konsthandlare.

UG – Karin: Ja det kan jag förstå. Tråkigt!

Per I. Werinius: Bra program om konstbluffen. Tack! En fråga: Tog Buskowski betalt för värderingen av Sandebergs tavla? I så fall har de väl ett ansvar för sitt utlåtande om värdet?

UG – Karin: De tog betalt för värderingen. Men de anser inte att de har ansvar för den.

Tobey: Köpte för ett antal år sedan från en tidning 1 st Lena Linderholm litografi (som jag trodde) – signerad av henne och i begränsat antal. Det var ett samarbete mellan henne och tidningen – och ett s.k. tillfälligt erbjudande från tidningen. Visade den i en konstaffär och det visade sig att det var typ fotostatkopia, men signerad av henne. Priset var lågt. Bedrägeri eller ?

UG – Lars-Göran: Vet inte. Men är den numrerad och signerad är det väl en s.k. litografi du köpte. Men själva konstverket tryckt (kopierat)

tittare: vem har filmat detta. Ett super bra job iallafall.

UG – Lars-Göran: De mesta har Rune Bergström filmat. Han är hur bra som helst

dottern: Hej! Tack för ett mycket intressant program. Allt som ni tog upp har jag redan förstått då jag sitter på en stor konstsamling efter min bortgångne pappa. Därför har jag också svårt med vart jag ska vända mig för att få en rätt värdering av mina tavlor. Claes Moser har jag redan varit i kontakt med och avfärdat pga dåligt bemötande och arrogans. Så även Crafoords i Lund. Jag upplever att alla inom konstvärlden är involverade med varandra vilket innebär att jag inte kan lita på att få en rätt värdering av mina tavlor. Vet inte till vem jag skall vända mig eller vem jag kan lita på. // Pia

UG – Karin: Det är svårt att råda, många är involverade med varann i branschen men vem ska man lita på...

Kennet: Det ligger flera Bengt Lindström på Blocket med äkthetsintyg, till högstbjudande. Rätt lustigt. Men är det inte brottsligt?

UG – Karin: Det gäller nog att granska intygen, och kontrollera med de som är idag är satta att värdera hans konst.

bengt: Kan erat material andvändas i rättegång?

UG – Karin: Jag vet inte, har hört att polisen funderar på saken..

Caroline: Hej och tack för en mycket intressant repotageserie. Jag undrar vad man som konstnär kan göra för att försvåra för förfalskare att kopiera min konst? Jag tänker exempelvis på placering av fingeravtryck i färgen, att blanda in ett litet hårstrå från konstnärens med hans eget dna i en färgklick osv, finns det andra tips ni känner till för hur man äkthetsäkrar sin egen konst?

UG – Lars-Göran: Det där med fingeravtryck har jag hört att konstnärer använder. Verkar smart. Men att fotografera och numrera sina verk tror jag också är ett sätt att få koll på sina tavlor. 

Ossian: Kringresande auktionshus brukar ha konstverk. De brukar hyra in sig i Folkets huslokaler bl a. Hur står det till med de verken? 

UG – Lars-Göran: Vet faktiskt inte. har sett annonserna och reagerat på att dom ofta bara har visning en halvtimma före auktionen. Verkar inte seriöst

Thomas: Karin. Mycket bra program men varför frågar ni inte polisen varför de inte agerar mot t.ex Cato? Han agerar inte i skymundan precis. Han annonserar på nätet där man kan hitta honom lätt. Ni lämnar frågan. Det är flathet tycker jag. Så dåliga resurser kan de väl ändå inte ha. Har de gjort ngt överhuvudtaget? Om man inte kan förklara för Auktionshusen hur man ska agera så har man problem. Eller struntar de i att agera trots att de vet?

UG – Karin: Jag vet att de gör utredningar just nu, men på något sätt är det svårt att få till det. Många gånger är inte heller målsägande så benägna att prata om vad de varit med om!

Ludde: Karin, kan du fatta vad hemska dessa människor är? De slösar bort deras liv på att sälja falska tavlor. Jag fattar inte! Det är hemskt!

UG – Karin: Nä men det är en del pengar i branschen så därför fortsätter det!

Tobbe: Om ett auktionshus säljer en tavla som sedan visar sig vara falsk, vem blir i så fall ersättningsskyldig? säljaren eller företaget? Det verkar som om företagen hävdar att de bara är en förmedlare och tar inget ansvar för att det de säljer under förutsättningen att vara äkta inte nödvändigtvis är äkta. 

UG – Lars-Göran: De stora auktionshusen tror jag tar ansvar och betalar tillbaka om det visar sig att det man köpt är falskt. Och det kanske innebär att man inte alltid är så noga. Man har en beredskap att snabbt betala tillbaka om nåt falskt dyker upp. Men det innebär tyvärr också att allt detta sker diskret. Ingen vet hur ofta det händer. Kunden har ju inget intresse av berätta när man får pengaran tillbaka.

sh strålin: Hej Karin! Har en tavla hemma på väggen som jag till 99% vet är falsk. Den är målad av Jenny Nyström ,men signerad G.Stopendal. Finns det någon ”expert” som kan verifiera mina 99%??? T.ex bedöma linjeföring,färger etc etc. Det finns en historia bakom tavlan ,som är alltför lång att ta upp här! Tacksamför svar. Hälsningar

UG – Karin: Jag tycker att du ska kontakta polisen, de har bra kontakter med experter som vet massor om Jenny Nyströms konst.

Magnus: Ett bra grundtips är att aldrig köpa dyr konst om man inte har kunskap tillräckligt själv för att veta vad man köper. Det finns mycket bra konst som inte behöver kosta många slantar.

UG – Lars-Göran: Håller med. Men försäljarna, typ Cato, är skickliga...

Och att det finns bra billig konst har vi verkligen sett ute på gallerier och auktionshus. 

Bo Mattsson: Hej. Jag köpte en wilfredo Lam på Östermalms pantbank som hade fått äktheten bekräftad av Bukowski. Jag fick bekräftat från paris att den var falsk. Lämnade då in den till Bukowski som tog med den på sin kvalité. När jag fick bekräftat att den var med i deras auktion med foto till katalogen, ringde jag upp dem och talade om händelse förloppet och hotade med att lämna ut detta till uppdrag granskning. Jag begärde att dom redde ut det med Östermalm och omgående betalade ut mina pengar. Tog bara en bankdag. Var tavlan är nu vet jag ej.

UG – Karin: Oj, intressant. Kontakta mig med mer information om saken:karin.mattisson@svt.se

Isabell: Poliserna som har sett ert material, varit till er hjälp under inspelningarna, och sett all den falska konst som ni fått fram – borde inte de, med den bevisningen, arrestera de som faktiskt, enligt de själva, sysslar med bedrägeri? Jag vet inte alls hur det polisiära och rättsliga fungerar i sådana här sammanhang men någon gång måste de väl åka fast även om vi ”inte har resurserna som krävs, utan bara en polis som jobbar med det på heltid”?! Tack för ett, återigen, suveränt program.

UG – Karin: Ja vi får se vad som händer, det finns uppenbarligen en del att jobba vidare med.

Henrik Jansson: Lars-Göran Varför skall polisen lägga ner tid på att utreda konstförfalskningar? Är det inte bättre med självsanering i branchen?

UG – Lars-Göran: Ser inte varför just dessa bedrägerier inte ska utredas av polisen. Man utreder ju alla andra former av bedrägerier och dessa bedrägerier drabbar verkligen inte bara s.k. rika människor

Ann-tika: UG-Karin: Kommer Svt att ha hunnit skärpa rutinerna för konstbedömningar till vårens inspelningar?

UG – Karin: Vi var där vid deras sista inspelning för kommande säsong, så rutinerna skärps ju vid nästa inspelningstillfälle!

Tobey: Bo Mattson – Varför lämnade du den till Bukowskis när du VISSTE att den var falsk? 

Tobey: Hej – Tack för två fascinerande program om konstvärlden. Ja, med en tavla, några underskrivna papper och välsmort munläder kommer man långt :-) Konstvärlden är ju rena minfältet – skulle nästan utgå från att en tavla är falsk – innan man vet säkert.

UG – Lars-Göran: låter som ett bra tips

Jan: Karin: Om polisen verifierar en tavla som falsk, men man vill ändå ha den hemma på väggen, beslagtar dom den ändå?

UG – Karin: Så länge du inte försöker sälja den så är det ju inte ett brott att inneha en falsk tavla, men för att få bort den från marknaden så är det väl bra att märka den..

Beobachter: OK, Karin.jag ser att du fösvarar polisen. Gör mej förbannad

UG – Karin: På vilket sätt?

Christina O: Upptäckte häromdan på Bukowskis Market en tavla målad av min svärfar. Den var också signerad av honom. Den uppgavs vara målad av en Olavi Laine, vilket är falskt. Vad göra?

UG – Karin: Kontakta dem och polisen kanske är en bra idé!

Maja: UG-Karin Vet man från när Lindström började förfalskas? En målning köpt på en Lindström-utställning i ett konstmuseum i Finland 1991 kan det vara en förfalskning fast det var hans egen utställning?

UG – Karin: Om det var hans egen utställning när han ju levde och kunde bekräfta sina egna tavlor så låter det bra – alltså att det borde vara äkta

Lennart : Kan vilken konstvetare som helst skriva ut äkthetsintyg? 

UG – Lars-Göran: ja och nej. När det gäller de stora välkända konstärerna har dom ofta en officiell kommité som har rätt att utfärda äkthetsintyg. Men självklart kan vem som helst skriva – och man får ju då själv bedöma trovärdigheten beroende på vem som skrivit under

Thomas: Karin. Polisen säger ju i programmet att det är försök till bedrägeri när Cato ska sälja falsk konst till er. Är inte det straffbart? 

UG – Karin: De säger att det är ett försök till bedrägeri så ja, det borde det vara. Vi är ju journalister så vi hade inte tänkt köpa tavlan..

Mm: Älskar Amelins blomtavlor – skulle t o m kunna tänka mig att ha den falska oljemålningen i programmet av honom på väggen – men inte försöka lura ngn.

UG – Karin: Nä och du är nog inte ensam, och att inneha falsk konst kan man inte dömas för.

Thomas: Karin. Mannen som skriver falska intyg borde väl också klämmas åt? Nästa program kanske borde handla om polisens arbete?

UG – Karin: Ja de har nog en del att göra med alla inblandade i de här fallen.

Undrande: Hej! Vet att polisen sedan lång tid tillbaka förvarar ett mycket stort antal falska tavlor i en källarlokal i Jönköping. Gäller i detta sammanhang inte att förfalskade tavlor måste förstöras? Räcker det helt enkelt med att polisen en gång beslagtagit dessa, för att andra regler för förfalskad konst ska gälla?

UG – Lars-Göran: Ett förverkande måste beslutas av tingsrätt. Sen kan det överklagas så det kan ibland ta många år om ”ägaren” motsätter sig förverkandet. Men finns det en lagakraftvunnen dom ska dom förstöras. Vet du mer om tavlorna får du gärna höra av dig. 

lars-goran.svensson@svt.se

David: Kan man sälja förfalskad konst om man inte vet om att den är falsk utan att hamna i trubbel?

UG – Karin: Jag tror att du blir föremål för utredning om du har en falsk tavla som du försöker sälja, men sen är ju bevisläget komplicerat... alltså om du känner till att den är falsk – då är det ett bedrägeri

Jakob: Planerar ni fler program som granskar konstmarknaden?

UG – Karin: Kan bli uppföljningar framöver. Vi har väldigt många tips att gå vidare på.

Ossian: Tack för ett bra program. Det verkade som om ni tyckte det var roligt att göra just detta avsnitt av UG! 

UG – Karin: Ja, det var väldigt intressant och oerhört spännande att komma in i den här världen!

Mm: Önskar TV kunde starta en serie program fusket i konst- och antikvärlden – skulle sitta som klistrad. Och skulle samtidigt lära folk och avslöja en hel del. Nappa på det TV4.

UG – Karin: Det finns väldigt mycket mer att göra!

Bo Mattsson: Svar till Tobey. Jag är ingen expert. Bukowski sade att den var äkta. 

Brott?: Borde inte Cato bli tagen på bar gärning? Jag menar, ni har ju bevis och ni vet hur han ser ut. 

UG – Lars-Göran: Det är en fråga för polisen. Dom har ju också sett reportaget

REMO: Bra reportage på en undanskymd fråga! Det är mycket prestige på auktionshusen, nu blir de lite försiktigare i en femårsperiod tills den värsta misstänksamheten lagt sig. Detta är ändå bara toppen av ett isberg, då det gäller rätt så välrenommerad konst. I lägre prisspann är det än vanligare (eller var fram till två år sedan innan konstmarknadens lägre segment störtdök), men det röner förstås inte samma uppmärksamhet och eftersom det funnits så många konstnärer så är det förstås en resursfråga att ha koll på allt. Tycker ändå man skulle satsa en del där eftersom det kan ge signaler om de kretsar detta föregår sig i samtidigt som beivrande skulle ge en del viktiga och lämpliga signaleffekter.

UG – Karin: Ja det är verkligen en undanskymd fråga, det har aldrig granskats i vårt forum och kanske aldrig heller i forum..

Anna: Många tavlor blir kopierade. Räcker det att inte signerar dem för att det ska vara ok och inte ses som en förfalskning?

UG – Lars-Göran: Om en tavla är kopierad (tryckt) men signerad av konstären är det nog inte att betrakta som en förfalskning, snarare en forma av litografi

@Jesuite_magnus: hej! gillar ni konst? 

UG – Karin: Hej, vår fotograf gillar konst och vi andra har lärt oss en hel del om konst det senaste halvåret! tycker att det är rätt intressant ändå.

Thomas: Karin. Tack. Fortsätt ert suveräna arbete. Ni behövs verkligen.

UG – Karin: Tack, det var fint sagt ! Och det gör vi!

Mm: Bo Mattson: Vilket dilemma. Din tavla kanske trots allt är äkta – eller falsk.

Margareta Ericsson: Hej! tack, tack – ni är sååååå BRA !!! Mina erfarenheter som köpare hos Bukowski har fått ett törn – när under ett bud på Faberges sked har jag tittat på stämplar och konstaterat att det är inte FABERGE !!!!! Eftersom ville jag meddetsamma ta bort mitt bud, ringde jag deras kontor i Stockholm. Efter mina påpekande har varit tyst tills att jag hade e-mailat igen och nämnde att sådan Auktionshus bör ha kunniga experter i frågan FABERGE och att de kan läsa på internet ett engelsk länk: FAkeBERGE – det hjälpte, de har tagit bort mitt bud! Lite pinsamt eller hur?

UG – Karin: Ja det kan jag tycka! Det är ju också en intressant historia.

Karl: Hej, om man har en förfalskad tavla på sin vägg och accepterar detta. Vad bör man göra för att agera rätt, men ändå kunna få behålla den? 

UG – Lars-Göran: Man bör märka tydligt märka den som falsk t.ex. på baksidan så att kommande generationer vet 

jelf: På MoMA i New York hänger en förfalskad Odilion Redon. Expertkommitten på Wildenstein och MoMA står fast vid dess äkthet men problemet är att Carl Fredrik Hill grundligt skissat upp motivet. Ni har på tok för stor tilltro till kommitter och experter.

UG – Karin: Jag tycker inte att vi har så enormt stor tilltro till experters värderingar. Det är i alla fall värt att ifrågasättas.

elisa: Hej! Ni gör alla ett mycket bra program alltid lika intressant och jag är tacksam för all information och råd, tänk vilket arbete ni gör för oss alla det är mycket uppskattat,hatten av för er alla på redaktionen!

UG – Karin: Tackar

Konstnären: Ett tips är att köpa konst från seriösa gallerier, de ska vara medlemmar i svenska galleriförbundet. En del konstnärer kan kopiera i utbildningssyfte men då ska man alltid skriva kopia på tavlan. 

UG – Karin: Ja så är det ju. Och det är något annat än förfalskning.

Matsd: Jag tycker ni är lite orättvisa mot Antikrundan, dom sade ju att dom kollar mer innan dom visar en målning i tv. Man kan ju förstå att dom bara kan titta lite snabbt inför ett program?

UG – Karin: Jag tycker att det var intressant att veta, kanske bra att de som står i kön får veta att de inte kan få den fullvärdiga värderingen och tiden. Men nu skärper de rutineran runt värderingarna så då blir det kanske tydligare.

Marc: Verkligen, man vet inte vad man ska tro när det gäller experter, fick ett smycke snabbt värderat sen skickade den will W.A. Bolin för värdering. de la till en nolla... 

UG – Karin: Oj, det var ju en väsentlig skillnad.

Karl: Hej och tack för ett intressant program som fått mig att fundera och undra lite runt ämnet falska tavlor. Om man har en tavla på sin vägg därhemma, kanske genom arv, och som visar sig vara förfalskad. Vad gör man då? Den kan ju vara dekorativ och fin för det, om man bortser från att värdet är ett annat än den äkta varan. Måste jag gå till polisen och få den förstörd eller kan jag på något sätt medverka till att ”stämpla” den som ”oäkta” och hänga upp den igen i min kammare? 

UG – Lars-Göran: Det är inte olagligt att ha en falsk tavla hemma. Men polisens rekomendation är att märka tavlan t.ex. på baksidan så att ev. kommande generation och ägare känner till tavlans historia

Krister Göranson: Tycker ni kunde plockat bort Moser. Hans svar är ju korrekt . Om de hade varit en tavla av hög kvalitet hade säkert analysen varit mer noggrann. Frågan var ju enkel: vad är en Lindström värd. Svar 40.000. Det var ju inte frågan om den var äkta eller inte

UG – Karin: Det svaret hade ju jag också kunnat ge, utan att vara expert? Jag vet också vad den storleken på en Lindström är värd. Tror att de som står i kön vill veta mer om tavlan än så.

elisa: Jättebra att ni såg till att rutinerna skärps på Antikrundan

UG – Karin: Ja det är alltid bra med lite skärpning. Över lag ;)

UG – Moderator: Nu börjar klockan närma sig 22:00 och slutet för chatten. Skynda er att ställa en sista fråga!

Eva: Tack för utmärkt repotage,-som vanligt!! Ni är toppen! Jag undrar lite om litografier, -det finns ju en uppsjö av dom. Både signerade o postumt, det borde också vara en tacksam branch för skojare...... 

UG – Karin: Gissar att du hänvisar till Lindström? Du har säkert rätt..

Karl: Hej igen och tack för ett bra reportage. Hur bör en expertpanel eller en professionell gallerist, auktionsfirma eller värderingsman agera när de blir presenterade en förfalskad tavla? I reportaget verkar ingen vara intresserade att föra det vidare till högre instans. 

UG – Lars-Göran: Tack för ikväll. Hör gärna av er med frågor, tips eller synpunkter

/ Lars-Göran  lars-goran.svensson@svt.se

Karl: Tycker det var mycket intressant att visa tittarna, men framför allt besökarna av Antikrundan att deras expertpanel inte är gurus i allt. Jag har hört talas om vanligt folk som litar blint på Antikrundans expertpanel, ”de är ju ändå kända från TV”, än andra mindre välkända kännare. Men jag är övertygad att en antikvitets eller konstverks värde värderas många gånger lika olika som antalet värderingsmän som får uttala sig. 

UG – Karin: Ja så är det kanske, och kanske är det bra att ljuset sätts på det här fenomenet!

UG – Moderator: Nu stänger vi chatten. Stort tack till alla som har varit med och deltagit!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Konstbluffen

Mer i ämnet