Flygverksamheten kör ”i blindo” när systemet inte känner till vilka fel och brister som uppkommer, enligt Henrik Norberg, ordförande Pilotklubben på Sjöfartsverket, om att besättningen kraftigt minskat sin interna händelserapportering från räddningshelikoptrarna. Foto: SVT

Helikopterbesättningen vill inte rapportera in fel

UPPDRAG GRANSKNING · Sjö- och flygräddningens systematiska säkerhetsarbete på Sjöfartsverket har kollapsat. Det menar facket efter att besättningen på helikoptrarna kraftigt dragit ner sin interna händelserapportering.
– Rapporteringsviljan är väldigt låg och det är väldigt allvarligt, säger Henrik Norberg på Pilotklubben.

Sjöfartsverket är enligt lag skyldigt att ha ett välfungerande internt rapporteringssystem för att identifiera och ta hand om flygrelaterade händelser och avvikelser. Personal på helikopterenheten ska rapportera både egna och andras misstag för att förhindra framtida olyckor och tillbud.

Vid en kontroll i slutet av maj konstaterade Transportstyrelsen att rapporteringen i princip uteblivit under de senaste veckorna, och att det medfört ett osäkert flygsäkerhetsläge.

LÄS MER: Intern strid på Sjöfartsverket hotar svensk helikopterberedskap – piloter vägrade flyga

Rädsla för att rapporterna ska nå medier

Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen, vill inte kommentera enskilda tillsynsobjekt men säger generellt:

– Rapportering är ett av fundamenten i flygsäkerheten, så det är allvarligt om en verksamhet inte rapporterar enligt reglerna, säger han.

Den externa händelserapporteringen till tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen skyddas av sekretess och genomförs som vanligt, enligt Pilotklubben. Orsaken till att den interna rapporteringen har minskat är besättningens rädsla för att rapporterna ska nå allmänheten eller medier. Besättningarna vill alltså att offentlighetsprincipen inte ska gälla deras verksamhet.

LÄS MER: Helikopterpilotens farliga manöver – framför SVT-teamet

”Viljan att skriva rapport minskar”

När Uppdrag granskning begärde ut uppgifter ur en av helikoptrarnas datorer för att kontrollera ett påstått fel aktualiserades den redan infekterade frågan om vilken information som ska vara offentlig.

– Allt vi gör, allt vi tränar på, bygger oerhört mycket på förtroende och tillit till sina kollegor och systemet, att man är öppen med att säga vilka fel och brister man hittar på sig själv, sina kollegor och system. När sånt här kommer ut utanför systemet får det till följd att folk omedelbart bromsar upp öppenheten, säger Henrik Norberg.

Men ni är enligt lag skyldiga att skriva rapporter.

– Jo precis. Men viljan att skriva rapport minskar eftersom man är orolig för följderna. Man törs kanske inte vara lika ärlig oavsett vilken skyldighet man har.

LÄS MER: Detta har hänt – Helikopteraffären

Om rapporterna sekretessbeläggs som ni vill – finns det risk att man mörkar fel – som därmed inte kommer till allmänhetens kännedom?

– Att mörka vore som att fuska i patiens. Det är självbedrägeri att mörka en händelse där man själv gjort ett misstag eller upptäckt ett fel. Det är som att plantera det i framtiden för någon annan.

Fakta: Konflikten mellan helikopterbesättningarna och Sjöfartsverkets ledning

Visa

Helikopterbesättningarna vill att offentlighets- och sekretesslagstiftningen ändras så att interna händelserapporter inte kan granskas av allmänhet och medier.

Enligt Pilotklubben begärde facket redan 2013 att Sjöfartsverket skulle driva frågan om en lagändring.

I november 2016 lämnade Sjöfartsverket in en hemställan om lagändring till regeringen. Remissförfarandet avslutades den 25 september och frågan är ännu inte avgjord. Pilotklubben anser att Sjöfartsverket agerat för sent och har därför tappat förtroendet för sin ledning.

Räddningshelikopterverksamheten bedrivs statligt sedan 2013 och facket menar att Sjöfartsverket saknar tidigare erfarenhet av flygverksamhet och inte tillskansat sig relevant kunskap. Det är också en orsak till förtroendekrisen.

Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen, säger i en skriftlig kommentar att det är en utmanade process att överta ett privatägt flygbolag och att det inte finns något facit.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

HELIKOPTERAFFÄREN

Mer i ämnet