Flera initiativ från handeln stöttar mjölkbönderna

Publicerad
Uppdrag granskning ·

Viljan bland konsumenterna att stödja svenska mjölkbönder är stor. Och under kampanjen ”Mjölkkronan” i butikerna strömmar nu pengar in till bönderna.

Under det senaste årets mjölkkris har enskilda handlare runt om i Sverige tagit egna initiativ för att stötta sina mjölkbönder lokalt. Kunderna har kunnat välja att betala mer för mjölken, och på så sätt hjälpa bönderna.

Sedan slutet av september drivs nu en nationell kampanj av Lantbrukarnas riksförbund, LRF, och ICA. Den kallas ”Tillsammans fyller vi glaset”, eller ”Mjölkkronan” i dagligt tal. Liknande initiativ har också startats av Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp. De flesta svenska mjölkbönder har i dag högre utgifter än inkomster, bland annat på grund av att kostnaderna för att producera mjölk i Sverige är höga, och framförallt för att marknadsdominanten Arlas ersättning till mjölkbönderna är rekordlågt. Många bönder går i dag över en krona back på varje liter producerad mjölk.

UG – Kris i Bregottfabriken

– Vi är inte fem i tolv, utan nu är vi fem över tolv, för att skydda våra svenska mjölkbönder. Och vi är en stor aktör och vi vill visa vårt engagemang för de svenska mjölkbönderna, säger ICA:s färskvaruchef Dan Jacobson.

– De är inte bara viktiga leverantörer till oss i handeln, utan mjölkbönderna håller igång hela landsbygden med jobb och ser till att vi har kvar våra öppna landskap.

Betalar en extra krona för mjölken

En krona extra läggs på mjölk i enlitersförpackningar. De kunder som inte vill betala den extra kronan väljer till exempel 1,5 liters förpackning eller säger till i kassan att man önskar avstå att betala extra.

Men viljan att betala är stor. Nio av tio konsumenter vill köpa svensk mjölk, och många är beredda att betala mer för mejeriprodukter gjorda av svensk råvara, enligt undersökningar av LRF.

– Vi har fått en enormt bra respons från konsumenten. Det finns ett enormt engagemang där ute bland folk för den svenska landsbygden. Jag möter ju också många av våra handlare och de är stolta och glada för att vi faktiskt gör den här saken gemensamt, säger Dan Jacobson.

Tidsbegränsade satsningar

Livsmedelskedjorna kritiseras ofta för att genom sina egna mjölkmärken pressa priserna neråt. Och de pågående kampanjerna är tidsbestämda. Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, stöttar mjölkbönderna med extra betalning fram till årsskiftet.

ICA:s kampanj – som genomförs i samarbete med LRF – ska pågå i sex månader. Och beräknas dra in 100 miljoner kronor, som delas bland Sveriges mjölkbönder fördelat på den mängd mjölk varje bonde producerar. Men ute hos bonden betyder det inte en extra krona, utan cirka 7 öre mer i betalning per liter mjölk.

– Bönderna producerar ju mycket mjölk som ska användas till andra produkter andra produkter än just mjölk. Mjölkråvaran används ju till ost, till smör, till grädde – men också till mjölkpulver. Det innebär, hur märkligt det än kan låta, att slår man ut det på deras hela volym, så blir det cirka sju öre per liter i extra betalning till bonden, säger ICA:s färskvaruchef Dan Jacobson. 

– Det blir i genomsnitt någonstans tjugofem tusen kronor per bonde under det här halvåret.

Reporter: Men är det inte så att man kan se detta som ett PR-trick, för att det är goodwill för Ica?

–100 miljoner är på riktigt. Handelns initiativ ger fler ören ute på mjölkgårdarna än regeringens beslut om extra rabatt på dieselskatten (ett knappt öre per kilo mjölk, reds. anm.) och krisstödet från staten och EU (drygt fem öre per kilo mjölk reds, anm.)

Kampanjen Mjölkkronan räcker inte för att rädda svenska mjölkbönder, anser Dan Jacobson.

– Det löser inte det långsiktiga problemet. Men vi vill göra någonting för att stödja nu akut, och för att skicka en signal till övriga aktörer som politikerna och mejerierna: Vi behöver agera nu! Det måste hända någonting!

För samtliga mejerier, förutom Arla, fördelas pengarna till lantbrukarna genom att mejeriet får ett högre inköpspris från Ica. När det gäller Arla fördelas pengarna istället via LRF Konsult.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Kris i Bregottfabriken

Mer i ämnet