Klädjättarna förbränner nyproducerade varor – på kommunala värmeverk. Foto: SVT

Här är de andra klädjättarna som bränner tonvis med kläder

UPPDRAG GRANSKNING · Lindex, Fristads, Nilson Group och Ellos bränner alla återkommande tonvis med nyproducerade varor på kommunala värmeverk, kan Uppdrag granskning avslöja. Det handlar bland annat om tusentals par skor, jeans, BH-toppar, pyjamasar och t-shirts.

En stor del av den svenska klädindustrin bränner oanvända kläder. Och inget av företagen som Uppdrag granskning har undersökt berättar själva om förbränningen i sina egna hållbarhetsrapporter.

– Vi bränner ju väldigt, väldigt lite kläder. Det är mer tyngre varor som utgör vikten, som möbler och sådant, säger Marita Björk, kommunikationschef på Ellos.

Stora mängder vatten till tillverkning av jeans

Ellos hävdar att det bara handlade om en halv promille av företagets försäljning förra året. Och i år bara 1420 par jeans, som vägde ungefär ett halvt ton.

Att tillverka 1420 par jeans orsakar i genomsnitt nästan 13 ton koldioxidutsläpp, förbrukar upp till 28 miljoner liter vatten och släpper ut tillräckligt med kemikalier för att gravt förorena nästan 104 miljoner liter vatten.

Utöver jeans har företaget i år hittills bränt 340 par skor och 975 pyjamasar. Förra året brände företaget bland annat 1151 BH-toppar, 2050 par sneakers, 534 t-shirts, 1157 par gummistövlar, 336 par skor, 101 pumps och 445 sandaletter. Sammanlagt över 3 ton –mycket mer än en halv promille av företagets totala försäljning 2016.

Ellos: Vi jobbar med hållbarhet

Ellos säger nu att de inte räknat in skor i siffran som de skickat till Uppdrag granskning.

– Allt som destrueras är för mycket. Vi försöker minimera det, absolut, hela tiden. Vi jobbar väldigt mycket med hållbarhet, säger Marita Björk.

Kartläggningen visar också att Lindex 2016 brände 2,4 ton kläder, men inte heller de har tidigare berättat något om detta.

”Att redovisa hur mycket kläder som gått till förbränning har vi hittills inte tagit upp, men skulle mycket väl kunna göra så i kommande redovisningar. Det är en fråga som vi får diskutera”, skriver Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetschef på Lindex.

Farliga kemikalier och förstörda varor

Företagen uppger att det bland annat handlar om leverantörer som bryter mot deras regler, varor som förstörs under transport eller farliga kemikalier som inte får finnas i kläderna. Alla påpekar att det är en liten del av deras totala produktion.

Linda Andersson, hållbarhetsansvarig på Nilson Group framhåller att skorna som bränts varit obrukbara, men medger att tillverkningen av skor som måste brännas är ett problem ur hållbarhetssynpunkt.

Men varför nämner ni inte detta då i er hållbarhetsrapport?

– Nej, det kanske vi borde ha gjort. Men vi kommer inte göra det nästa år eftersom vi inte har något att ta upp.

I år har företaget inte bränt några skor alls, enligt Linda Andersson.

”Ett för stort resursslöseri”

Fristads brände förra året 4,8 ton kläder. Företaget uppger att de tillverkat kläder som kunderna senare inte velat ha, på grund av att de exempelvis bytt logotyp.

”Vi är eniga i att detta är ett för stort resursslöseri och detta har sitt ursprung i att vi inte varit tillräckligt tydliga i våra kundavtal med kunder där vi åtagit oss att ha kundunika plagg på lager”, skriver företaget marknadsföringsansvarige Jonatan Andersson.

Uppdrag gransknings reportage Brännbart mode sändes klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 22 november 2017.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Brännbart mode

Mer i ämnet