Se hur Trafikverket varnas gång på gång före dödsolyckan – gjorde inget åt vägen

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Sex personer miste livet på väg 395 utanför Masugnsbyn i Kiruna. Boende i området vittnar om riskerna med kurvan där olyckan skedde och Uppdrag granskning kan avslöja att Trafikverket gång på gång varnades före dödsolyckan – utan att göra något. “Det finns ett problem och det är att bilförarna inte håller hastighetsbegränsningarna”, skriver en tjänsteman.

De som bor i Masugnsbyn har länge varit medvetna om att man bör sänka farten rejält när man närmar sig kurvan före byn på väg 395. Annars är risken stor att man glider över i mötande körfält.

Men natten den 12 januari kommer sju schweiziska turister körande i en minibuss, på väg hem efter tre veckors semester i Skandinavien. Från andra hållet kommer en 90 ton tung malmbil körande. Chauffören vittnar för Uppdrag granskning om hur han sänker hastigheten inför kurvan – för att sedan plötsligt frontalkrocka med minibussen som kommit över i hans körfält.

Dödens kurva

Sex av de sju personerna i bilen dör.

“Inte bilistens fel”

Under våren 2019 får Uppdrag granskning flera tips om problem med väg 395. En av de som ringer är Anton Palovaara från Kiruna. Han säger att det är något fel på vägen, att den blivit en dödsfälla efter att Trafikverket lämnat ett vägbygge utan att slutföra det enligt de ursprungliga planerna.

– I det här fallet är det inte bilistens fel, säger han.

2012 öppnades en gruva för malmbrytning i Kaunisvaara. Gruvbolaget fick ett specialtillstånd från Trafikverket att köra de 90 ton tunga lastbilarna på väg 395. Boende i trakten blev lugnade med att det skulle vidtas en rad åtgärder så att vägen klarade den tunga malmtrafiken.

Vägen började breddas och byggas om, men sedan kom beskedet att gruvan skulle stängas.

“Trafikverket har lämnat”

Trafikverket lämnade vägbygget utan att slutföra det enligt de ursprungliga planerna. Men trots det gav man 2018 klartecken för att de tunga malmbilarna skulle få köra längs 395:an igen, när ett nytt företag ville bryta malm i gruvan.

Sedan förra sommaren kör de dygnet runt, årets alla dagar, upp till så ofta som var fjärde minut.

– Trafikverket har lämnat arbetsplatsen i denna situation, i detta skick, utan hastighetsnedsättningar kanske ner till max 60 men kanske 50 hade varit lämpligt. Hade man då blivit upplyst i tid så hade man ju hållit de hastigheterna., säger Anton Palovaara.

Varningarna

Anton Palovaara säger att kurvan är extra farlig eftersom den nya bredare vägen övergår till en gammal, smalare väg, precis före kurvan – samtidigt som hastighetsbegränsningen varit 90 kilometer i timmen. Och det visar sig att det finns en person som har varnat Trafikverket för just detta.

Rickhard Lantto bor i Masugnsbyn, han har länge oroat sig för att en allvarlig olycka ska inträffa.

– Vi byborna, vi vet ju, vi släpper gasen ordentligt i förväg. Vi vet att den där kurvan kommer. Men kommer det ett gäng turister i normal trafik, normal hastighet. Då är det svårt läge och står det då en lastbil där, då är det slut, säger han till Uppdrag granskning.

Rickhard Lantto varnar Trafikverket upprepade gånger. Foto: SVT

Redan 2016 ringer Rickhard Lantto och beskriver problemet för en tjänsteman på Trafikverket. Och i februari 2017 uttrycker han sin oro i ett mejl:

“När man kommer från Vittangihållet till Masugnsbyn så är väg 395 smalare och det är en mkt skarp kurva efter en raksträcka och nu i vinter har det kört ett flertal bilar i diket, på motsatt sida, alltså de har sladdat över mötande körfält.”

Till svar får han att mejlet vidarebefordrats till ansvarig på Trafikverket. 

“De kommer över på fel sida av vägen”

Men ingenting förändras – och den 4 oktober 2017 skriver Rickhard Lantto att det har hänt igen, bilar kommer i för hög fart och klarar inte kurvan som inte syns i höstmörkret.

Han beskriver även denna gång hur bilar kommer över på fel sida och bifogar en bild på en Golf som har voltat. Han skriver att skyltningen måste förbättras. Återigen svarar Trafikverket att hans varningar skickats vidare till ansvariga.

Den 27 oktober får Trafikverket ett nytt mejl. Ännu en bil har hamnat i diket efter kurvan.

“Uppenbarligen finns ett problem”, skriver Rickhard Lantto.

Tjänstemannen på Trafikverket svarar honom att det stämmer att det finns ett problem:

“Det är att bilförarna inte håller hastighetsbegränsningarna. Om skyltade hastigheter hålls så fungerar vägen som den ska.”

Här kan du se när Uppdrag gransknings reporter testar att köra i kurvan i 90 kilometer i timmen:

Uppdrag granskning tar kontakt med Trafikverket för att fråga varför man lämnade vägen i det skick man gjorde och ändå tillät den tunga malmtrafiken.

– Det är en gammal väg där det är ganska lite trafik och huvuddelen av den trafiken som bedrivs är från de kringboende som känner till området. Så det har inte funnits någon direkt anledning att göra ytterligare säkerhetsanalys innan man gör större förändringar, säger presschefen Bengt Olsson.

Men det kan ju ändå komma sju turister som inte vet hur vägen ser ut?

– Ja men då kommer du ju in på det här: Hur det ser ut enligt väglagen? Då är det ju en helt annan grej varför de kolliderade, då måste man titta på orsaken till själva olyckan och mig veterligen hade det inte med vägens utformning egentligen att göra.

Utan det hade med?

– Hur de körde. Då kan man titta på vad väglagen säger och då är det den förbindelsen man gör när man tar körkort, att man måste anpassa körningen, att man är utvilad och så vidare.

Har sänkt hastigheten

Myndighetens trafiksäkerhetsdirektör, Maria Krafft, säger att man inte nåtts av information om alla olyckor som inträffat vid kurvan. Privatpersoner har bland annat hjälpts åt att dra upp bilar ur diket vilket gjort att det inte dykt upp i deras system, enligt henne.

– Sen har det varit en privatperson som har hört av sig flera gånger. Det har inte nått fram och det är inte bra, säger Maria Krafft.

Först efter dödsolyckan har Trafikverket satt upp ordentliga varningsskyltar i kurvan och sänkt hastigheten från 90 kilometer i timmen till 70, vilket man tidigare inte ansåg var nödvändigt.

– I vårt gamla vägnät har vi hastighetsskyltar och det betyder inte att “det som står på skylten, det ska jag kunna köra överallt”. Du kan inte hålla samma hastighet på en raksträcka som i en kurva, du måste anpassa dig, särskilt om det är halt, säger Maria Krafft.

Efter olyckan har Trafikverket även inkommit med en ansökan till Länsstyrelsen, då de ser ett “behov av att förutom varningsmärken ytterligare stödja fordonsföraren med hjälp av sänkt hastighet i kurvan”. Länsstyrelsen har sagt ja till det.

Uppdrag gransknings reportage “Dödens kurva” sänds onsdag 25 september i SVT1 20.00 – du kan se det på SVT Play. Granskningen av vägar fortsätter under veckan på svt.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödens kurva

Mer i ämnet