Magnus Svenungsson och Peter Bagge. Foto: svt

Läs chatten om reportaget dödens väg

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Chatten är nu stäng. Men går fortfarande att läsa. Det är reportern Magnus Svenungsson och redaktören Peter Bagge som svarar på frågor om reportaget om Dödens väg .

UG – Moderator: Nu är Magnus och Peter på plats! Fortsätt skicka era frågor.  Har du tips så skicka det till granskning@svt.se

Joakim Anuell: Hej! Jag hade också en sladdincident på den nämnda vägsträckan i juli den sommaren som dödsfallet intträffade. Nylagd asfalt, varmt och sen kraftigt regn. Glashalt! Jag hade tur och undkom med hjärtat i halsgropen men kunde lätt ha dött. //Joakim Anuell

UG – Dödens väg

UG – Peter Bagge: Hej,din berättelse kan vara viktig för oss. Mejla mig gärna och berätta mer: peter.bagge@svt.se

MAria: Tack för ett mycket bra program Uppdrag Granskning!

UG – Magnus Svenungsson: Tack själv.

J E Andersson: Du jättetuffe producent, tänk vad du har jobbat med alla bakgrundsljud, hjärtljudsliknande ljud och annat störande skit, som förstör budskapet. Väx upp!

UG – Peter Bagge: Om du uppfattar alla ljud som störande i reportaget, då har vi inte lyckats fullt ut. Avsikten är ju inte att förstöra din upplevelse.

journalist: Varför frågar inte journalisten om Räddingsverket kontaktade Trafikledningen och berättade att Räddningsverkets bil sladdade?

UG – Magnus Svenungsson: I samband med dödsolyckan säger räddningsledaren i intervju att dom ropar på SOS att det är halt på vägen. I de andra fallen vet jag inte vad som kommuniceras. Enligt Trafikverket har det inte kommit några larm från vare sig polis, ambulans eller brandkår. Däremot fanns ju ett mejl från en trafikant......

Petrus Hägglund: Den här sträckan är ökänd bland oss yrkesförare. Från Nyköping upp till motorvägsbron Södertälje är det enorma problem med halkbekämpningen vintertid. Tydligen enligt programnet är det NCC som har uppdraget sommar som vinter.

UG – Magnus Svenungsson: Ja, jag har förstått att det är en farlig vägsträcka.  

PSB: Vilken hastighet höll de olycksdrabbade fordonen? Höll de hastighetsbegränaningen? En viktig fråga för att bedöma ansvarsfördelningen. Varför nämns det inte i programmet?

UG – Magnus Svenungsson: I efterhand är det svårt att veta vilka hastigheter som hölls .Inga vittnen har anklagat någon av dom olycksdrabbade för att ha kört vårdslöst eller för fort.

MAria: Tack för ett mycket bra program Uppdrag Granskning!

UG – Peter Bagge:  Tack, det här var premiären, vi lovar många spännande program under hösten. Fortsätt titta!

Ola: Hur kommer det sig att det bara var 4 olyckor, på en väg där 10 000 tals fordon passerar dagligen, om det var vägen som var orsaken till olyckorna? Har ALLA andra trafikanter kört extra försiktigt? Jag vill hävda att förarna eller deras fordons kondition var grunden till samtliga olyckor.

UG – Magnus Svenungsson: Ja så skulle man kunna se det om nu inte VTI mätte upp en friktion på E4:an som motsvarar en isbana. Det ställer saken i en helt annan dager. Jag vet att fler bilar och motorcyklister fått sladd på den vägen under den sommaren. Tänk. Fler kunde ha dött.

Joakim Anuell: En fråga är väl om man skulle upptäcka att vägen var hal även när det inte var våt asfalt? Perioden var exremt varm och när jag sladdade så regnade det. Var det samma förhållanden vid de andra olyckorna. Regnade det när NCC gjorde sina kontroller eller fångar det detta ändå?

UG – Magnus Svenungsson: När Christopher Watts såg asfalten, var den inte blöt. Han såg den svarta blanka ytan. Däremot är det så att vägbanan varit fuktig vid samtliga olyckor. Hur gick det för dig, när du sladdade?

KlasF: Detta är inte den enda vägen. Riksväg 41 mellan Borås och Varberg har haft blödande asfalt hela sommaren och än har inga åtgärder gjorts, förutom två skyltar med hal vägbana. För 12-15 år sen hade man också blödande asfalt på samma vägsträcka, även då väntade man med åtgärder tills det skedde en dödsolycka med MC.

UG – Peter Bagge: Att man skyltat för hal vägbana tyder ju i alla fall på att man känner till problemen. Så var inte fallet på E4 – innan det var försent.

VBK: Det är faktiskt skrämmande hur myndigheter och storföretag kan gömma sig bakom varandra.

UG – Magnus Svenungsson:  Trafikverket och NCC är helt överens i den här frågan.

Fredrik: När åklagaren säger att de förhört ansvarig kontrollant låter det som att de bara gjorde det muntligt stämmer det?

UG – Magnus Svenungsson: Ja, det stämmer. Dessutom borde polisen förhört fler personer eftersom det inte bara var han som var uppsatt i dagboken på att kontrollera E4:an. Fler personer borde förhörts och självklart skulle man begärt in skriftliga underlag.

Peter: Kvällens program var riktigt bra bra att ni tar upp viktiga händelser. Fortsätt med det

UG – Magnus Svenungsson:  Tack.

mannie: Brukar det inte vara folk från Irland som kommer till Sverige och asfalterar?

UG – Peter Bagge: Inte på den här typen av jobb, vad jag vet. Trafikverket upphandlar tjänster där uppdragen kan sträcka sig över flera år. NCC är ett av det större bolagen som har uppdrag.

björn jonzon: Om NCC kontrollerat som de säger efter dagboken, så har dom ju ändå inte upptäckt problemet ! Kompetensproblem ?

UG – Magnus Svenungsson:  NCC säger själva att det är svårt att upptäcka.

Bert: Hur är det möjligt att våra myndigheter hyser så många säkerligen mycket högavlönade oduglingar – ja det gäller även åklagare? Är hela vägsträckan nyasfalterad igen efter olyckorna?

UG – Magnus Svenungsson: Ja, vägen fick fräsas om och ny beläggning läggas.

elias: Hej! Har ni läst kontraktet mellan entreprenören och beställaren ang. tillsynen av körbanan? Står det i kontraktet att det ska utföra friktionstester på barmarksäsong?

UG – Magnus Svenungsson: Ja, jag har läst avtalet och friktion skall inte mätas under sommaren, vilket vi itne heller påstår.

Tommy: Bra reportage. Det finns en dödens väg utanför Piteå också E4 där Trafikverket pga underlåtenhet orsakat fem personers död i trafikolyckor...

UG – Magnus Svenungsson: Det låter allvarligt.

Lena: Är det vanligt att åklagarna jobbar på detta sätt, att de litar på personer polisen pratat med?

UG – Peter Bagge:  Vågar jag inte svara på. Men en åklagare har möjlighet att gå längre än vad som gjorts i det här fallet. Det är helt klart.

Stetaf: Jag tror INTE att det har gjorts några kontroller på de angivna måndagar och onsdagar. Semestertider=personalbrist. förtryckta rapporter om snödjup. det borde i så fall stå: ej kompatibelt eller liknade på de frågor/punkter som det inte är säsong för.

UG – Magnus Svenungsson: NCC hävdar motsatsen.

björn: Kan det här programmet göra att frågan återigen tas upp rättsligt? Jag tänker då på varför inte åklagaren begärde in dokumentation och i så fall även ifrågasätter varför de hävdar att de kontrollerat snödjup m.m. Det är ju uppenbart att något inte stämmer.

UG – Magnus Svenungsson: Jag vet inte om det kan bli en ny prövning.

janne: Hej såg reportage om motorväg mes olovlig asfalt. Detta är inte första gången ncc använder olovlig asfalt. Ncc skall inte asfaltera dom kan inte sitt jobb.Mvh janne

UG – Peter Bagge: Exakt vad som gick fel med asfalten är inte klarlagt. Men NCC hävdar att den var produktionsmässigt godkänd.

Björn: Hej, bra reportage, även om jag anser att chefen för Trafikverket och även åklagaren kom för lindrigt undan. I ena fallet verkade karln helt tondöv när han inte såg något som helst problem att samma företag skulle kontrollera sig själv ... I andra fallet uppgav åklagaren lakoniskt att ”vi stannade där” dvs när de ö.h.t. inte kontrollerade vad den ansvarige uppgav. Dvs något egenintresse för att måla upp en vackrare bild av verkligheten kunde ingen av dessa bägge stolpskott se. Typiskt för landet Mellanmjölk – ingen får någonsin stå till svars för någonting.

UG – Magnus Svenungsson:  Jag tror inte att någon medvetet orsakat detta, men visst kan man undra över att ingen tar ansvaret.

Ultraberra: Det är ju uppenbart att ansvarig för kontrollen av vägbanan har fyllt i papperen i efterhand!? hur enkelt som helst ett sitta hemma och arbeta

UG – Magnus Svenungsson: Kanske inte hemmaarbete, men jag delar din uppfattnign att det är omöjligt att i efterhand kontrollera om NCC skött sitt uppdrag.

Anton: Det ser ut som att Christopher Watts skickar sitt mail till transportstyrelsen (”registrator TS” står det som mottagare). Genomgående hänvisar ni till att han har mailat Trafikverket. Är det möjligtvis så att Christopher skickar sitt mail till fel myndighet? Jag hörde inte att det nämndes något om detta. Kan tyckas vara lite ”oschysst” att flera gånger trycka på hur TRV har fått reda på problemen mailledes, när meddelandet i själva verket skickas till TS.

UG – Peter Bagge: TS och Vägverket blev Trafikverket i just denna veva, så hans mejl hamnade rätt. Det bekräftar också Trafikverket.

Stetaf: Jag tror INTE att det har gjorts några kontroller på de angivna måndagar och onsdagar. Semestertider=personalbrist. förtryckta rapporter om snödjup. det borde i så fall stå: ej kompatibelt eller liknade på de frågor/punkter som det inte är säsong för.

UG – Magnus Svenungsson: Ja, att NCC kryssat för att dom kontrollerat snödjupet i juli, väcker en viss undran.

Rickard: Räddningstjänsten borde åläggas att enligt lag alltid snabbt rapportera alla olyckor till Trafiksäkerhetsverket.

UG – Peter Bagge: Brandmännen i reportaget berättar att de larmade SOS om hal väg, men den informationen gick inte heller vidare till Trafikverket (eller NCC).

Rosita: Man tror inte det är sant, hur kan det vara möjligt att en åklagare kan skita i att begära fakta? Men juli månad är helig i Sverige även bland övriga viktiga samhällsfunktioner. Och är det vanligt att den som utför jobb även kontrollerar det?

UG – Magnus Svenungsson:  I de flesta branscher är det högst ovanligt att samma företag får granska sig själv, men i det här fallet är det ok.

Thomas Karlsson: Fråga, enligt NCC så säger man att man hade skickat ut en kontrollant för att se till vägen men att man hade inte skickat in sedvanlig rapport utan hade skrivit i ”dagboken”. Men hur klarade de då att man kryssat i ”snödjupet” i rapporten? Det bör finnas körjournal, kanske står det där om personen i fråga var ute eller inte. Kan inte UG kolla efter med vägkamerorna om NCCs bil var ute då? Förutsätter då förstås att de lämnar ut reg. skylt mm. Jag personligen tycker att NCC ljuger inför för oss skattebetalare och till offrens anhöriga. Bra reportage, ser framemot del 2 kring detta ”cover-up” från NCC och VV.

UG – Peter Bagge: Hej, det är möjligt att det finns saker attgå vidare på i det här fallet. Tack för dina förslag.

Ultraberra: Bra reportage! kan man inte öppna fallet igen. Det finns ju uppenbara brister i utredningen

UG – Magnus Svenungsson: Jag vet inte om man kan öppna fallet igen.

Fundersam: Vilka skäl har Trafikverket för att vilja ”skydda” NCC trots att de uppenbarligen inte utfört jobbet korrekt?

UG – Magnus Svenungsson: Jag vet inte om det är så.

Bengt L: Jag tycker ni skulle ha gått hårdare på NCC:s kontroll och resultatet av kontrollen, inte bara om kontrollen utfördes som den skulle. Vad är det för mening med kontroll om den inte kunde upptäcka halkbanan? Detta är ju tydligt bevis på att kontrollen inte fungerat, oavsett hur den utfördes. Både NCC:s och Trafikverkets ansvar!

UG – Magnus Svenungsson: Vi gjorde så gott som vi kunde.

Hans Ek: Tack för ett mycket bra och avslöjande program.Som vanlig individ skulle man aldrig annars ha fått reda på hur illa vissa delar av samhället fungerar. Jag blir inte klok på varför den som utfört arbetet även ska granska och kritisera kan accepteras av uppdragsgivaren.I min verklighet och arbetsliv kan detta aldrig försigkomma. Det får aldrig misstänkas ”konstigheter” av något slag i såna sammanhang.Därför gror ju onekligen en misstanke om alltför lierade parter i det ni visade. Kommer ni följa upp hur det kunde försigkomma och om det fortfarande förekommer? Än en gång.tack för ett bra program.Man är tacksam för att UG finns.Lova att inte försvinna ur etern.

UG – Magnus Svenungsson: Jag trodde inte att det kunde vara så att ett företag fick grasnka sitt egna arbete. Det hade såklart varit bättre om ett annat företag ahade fått sköta kontrollen.De thandlar ju om arbeten för miljontals kronor.

Lars-Inge: Varför konfronterade ni inte den person som skulle utfört mätningen på vägen?

UG – Peter Bagge:  Med mätningen menar du kontroller tror jag. De gjordes av en rad personer. Men ansvaret borde ligga högre än på den enskilde tjänstemannen.

Rawls: Om det var halt som på en halkbana så hade fler än 4 olyckor skett.

UG – Peter Bagge: Det var halt som en halkbana. Det slår VTI:s mätning fast. Många fler kunde alltså skadats längs vägen.

Hasse: Ni gör ett jätte bra jobb! Jag körde hem dagen innan Lennart som även var en god vän, att NCC kontrollerar sig själva och att Trafikverket försvarar dom är en total skandal. Tyvärr är det bara pengar som styr, och ”nollvisionen” ser bra ut men har tyvärr ingen betydelse när dom bara tittar på billigaste entrepenören

UG – Magnus Svenungsson: Jag har förstått att Lennarts död har berört många.

Sixten: Bra reportage och tufft av SMC att polisanmäla Trafikverket. Kommer de att gå vidare med anmälan och begära omprövning nu när det finns mer fakta i fallet?

UG – Peter Bagge: Hej, vet ej. Det är en fråga SMC måste svara på själva.

Magnus: Hej där! Jag satt och tittade på kvällens program och det berör mig otroligt mycket. Anledning till det är först att en person omkommit. Det andra är att jag själv råkade ut för en liknande MC-olycka norr om Gävle i början av augusti 2012. Där skedde tre olyckor inom en kort tid, varav en också där omkom. Jag har rehabiliterat mig relativt bra, trots att skadorna var otroligt allvarliga. Jag har en enorm tur att jag överhuvudtaget lever och att jag kan skratta än idag. Det må jag nog tacka Robin och Micke. Jag blir otroligt fundersam, besviken och ilsken över att man från olika myndigheter och företag verkar ta så lätt på så allvarliga saker. Vad kostar det inte samhället med all lidande som det orsakas till följd av detta? Min utryckning kostade mig 300 SEK och därtill en massa sjukvård och rehabilitering. Och det var bara En olycka!!! Jag förväntar mig att kunna färdas tryggt i framtid. Frågan är bara om jag kommer att kunna göra det.

UG – Magnus Svenungsson: Ni är väldigt utsatta när ni kör mc. Jag har tittat lite på olyckorna som inträffade i Gävle efetr som det liknar det som hände i Vagnhärad. Men i ditt fall har man inte kunnat mäta upp någon friktion likt den på E4:an i Vagnhärad, så i ditt fall är detta fortfarande en gåta.

Stig: Tack för ett bra program. Jag tar kontakt med er i morgon har lite kuriosa info om hur det fungerar med vägbesiktningar här i Nyköping.

UG – Magnus Svenungsson: Det låter intressant. Ring!

Lee: Det är ju självklart att man har datorsystem som gör att man kan kolla varandras e-post när en är borta. Jag tyckte att ni borde ha frågat om detta. Varför gjorde ni inte det? Om de inte hade delegerat eller hade inte ett sådant e-postsystem så skulle ni ha frågat det. Hade de delegerat så varför gjordes då inget åt varningen i e-posten?

UG – Magnus Svenungsson: Det fanns ingen delegering. Det medger Trafikverket.

Trv-anställd: Svar till Fundersam, jag tror att Trafikverket snarare försvarar principen med egenkontroll!

UG – Magnus Svenungsson: Kanske.

Nina: Vem kontrollerar att trafikverkets kontroller gjorts korrekt?

UG – Peter Bagge:  NCC, som utfört jobbet, hade själva i uppdrag att kontrollera vägen. Två gånger per vecka, enligt avtalet.

Kenneth: Borde ju inte vara så svårt att se på en torr väg om det blänker av tjära och förstå vad som händer när asfalten blir våt...

UG – Peter Bagge: För Christopher Watts var det i alla fall uppenbart att något var galet. Och hans farhågor besannades tyvärr.

Jalle i Svenljunga: Varför kontaktade ni inte de personer som skrivit att de har kontrollerat vägen. Varför undrade de ansvariga inte varför det fanns skräp på vägen, det var ju skrot efter någon olycka och det kan man få veta från polisen. Kontrollanterna kan ju inte ha kontrollerat vägen på rätt sätt. Hur kan en advokat bara lägga ned ett åtal utan att ha alla fakta i sin hand? Jag kan nog finna många frågor i ett fall som detta.

UG – Magnus Svenungsson: Vi har varit i kontakt med flera av dom. Vi blir hänvisade till NCC:s pressavdelning.

Ultraberra: Det borde vara ett oberoende företag som kontrollerar! för att undvika jäv

UG – Peter Bagge: Det låter som en bättre lösning.

niklas: kan bara bekräfta med flera som var på väg hem från träffen på gålö att det var snorhalt på vägen ett under att ingen av oss som åkte omkull

UG – Peter Bagge: Hör av dig och berätta: peter.bagge@svt.se

C: Om nu räddningstjänsten har anropat SOS om att vägbanan var hal, har då inte SOS anmält det till trafikverket eller hur kommer det sig att trafikverket verkar HELT oförstående i frågan???

UG – Magnus Svenungsson: Varför är det så intressant om SOS skickat varningen vidare eller inte? Det fanns ju ett mejl på Trafikverket som varnade för blodbad. Dessutom hade NCC uppdraget att kontorllera vägen två gånger i veckan. Det är väl där problemet ligger?

Lennart: Tror att det var 2007 som det var halt i Borås. Ivart fall hittade jag detta: http://www.expressen.se/nyheter/varning-for-halka/

UG – Magnus Svenungsson: Precis. Det finns många vägar och trafikanter som varit med om något liknande det som hämnde på E4:an. Borås är ett.

Göran: 1. Var det någon från Trafikverket eller NCC som körde ut till olycksplatsen och kände efter som vägen var hal? 2. Vilken temperatur hade vägbanan. eller kunde beräknas ha haft, vid olyckstillfällena? 3. Oavsett NCC:s slarv, finns det alltid/ofta en risk för halka av denna typ vid stark sol och varmt sommarväder? 4. Betr de saknade/uteblivna kontrollerna av NCC, de kanske utfördes, men protokollen har senare rensats bort eftersom de är alltför pinsamma? Tack för ett bra reportage!. Särskilt värdefullt att mannen med varningsmejlet till Trafikverket kunde delta.

UG – Magnus Svenungsson: 1. I polisförhör uppger Trafikverket att dom dagen efter dödsolyckan beordrade ut NCC för att sätta upp varningsskyltar. 2. I NCC:s utredning av afalten finns uppgifter om vägens temperatur. 3.Risken borde fått kontorllanten att vara extra vaksam. 4. Protokollen förblir en gåta.

Rawls: Jag har svårt att tro på den där mätningen från VTI om att det skulle ha varit halt som på en halkbana under flera veckors tid och enbart 4 olyckor sker. Har ni körkort på redaktionen och har kört på en halkbana? Det ter sig orimligt då med 4 olyckor om det var en trafikerad väg och halkan var under en längre sträcka än 100 meter...Nej jag anser att det är helt orimligt.

UG – Peter Bagge: VTI mätte samma sträcka två gånger, med samma resultat. Att det varit halkbana dygnet runt i flera veckor behöver ju inte vara ett faktum. Värme och regn har påverkat under perioden. Men man kan konstatera att Christopher Watts iakttagelser senare får stöd i en mätning.

Vitalisten: Har ni försökt få fram polisrapporterna vid olyckorna? Där måsteväglagetvara beskrivet eller.....?

UG – Magnus Svenungsson: Ja, i alla rapporterna står våt vägbana. Vittnen säger att olyckan sett ut som en halkolycka. Men det står inget om att vägen är hal.

Magnus: Jag har pratat med killen som gjorde mätningarna utanför Gävle. Vi hade ett långt samtal. Och vad jag minns hade han gjort mätningen.

UG – Magnus Svenungsson:  vad sa han då? Jag har fått uppfattnignen att det inte var dålig friktion på vägen i Gävle. men jag kan ha fel.

Lars-Inge Kristiansson: Hej! En fråga: Varför konfronterade ni inte den person som skulle utfört mätningen på vägen? Det borde varit lätt att få bekräftat om mätningen var utförd. Hälsningar Lars-Inge

UG – Peter Bagge: Alla vi pratat med på NCC hävdar bestämt att kontrollerna utförts, precis som de ska. Detta framhåller NCC även i polisens förhör.

Hrm: Inlägget från C: Det är klart att SOS har ett jätteansvar! Oavsett om NCC kollade vägen 1 eller 10 ggr i veckan så bör väl ändå SOS reagera om allmänheten rapporterar om potentiell fara för allmänheten??

UG – Magnus Svenungsson: Jovisst har SOS ett ansvar. Jag bara undrar varöfr man behöver dra in den som har minst ansvar av dom tre; Trafikverket, NCC och SOS. Detta argumentet har NCC och Trafikverket framfört till oss istället för att rannsaka sitt egna kontrollsystem.

Nina: Har ni bett någon jurist kolla på om deras dagboksanteckningar är tillräckliga för att styrka att kontrollerna gjorts två ggr i veckan?

UG – Magnus Svenungsson: Nej.

Thomas: Om nu NCC hävdar att asfaltsblandningen var korrekt, har det då inte gjorts någon forskning på vad som fel på vägen?

UG – Magnus Svenungsson: NCC har gjort en egen utredning. Den slår fast att det inte går att förklara vad som hänt med asfalten.

Rogge: Jobbar själv på en liten myndighet som inte på något sätt inverkar på liv & lem men ändå är det superstrikt att ha bevakning på mejlen även på sommaren/semestertider. Chockad över hur chefer på trafikverket gör

UG – Magnus Svenungsson: Ja det är en verkligen en miss.

Micke: Jag tycker bestämt att ni skall försöka få in mer fakta och gräva vidare i detta. Så här får det inte gå till. Svågerpolitik där bara oskyldiga drabbas.

UG – Magnus Svenungsson: Ja vi fortsätter gräva.

No problem: Man tror inte sina öron att Trafikverket anlitar samma bolag att granska och kontrollera sig själva!! Det luktar illa och hur kan det vara lagligt ens. Man häpnar över hur Trafikverket sitter och tar NCC i försvar och håller tillgogo med icke korrekta protokoll och krav eller uppföljning av brist på dessa. Det verkar somm både Trafikverket o NCC är till för sig själva och inte för ansvaret för trafiksäkra vägar och dör bristfälliga vägunderläg skördar människoliv. Nej vi har gjort vårt jobb!! Hävdar de!

UG – Magnus Svenungsson:  Jag trodde faktiskt inte att det var så, när jag började utreda det här. Jag blev förvånad.

Håkan: Man kan ju fråga sig om inte mätningar av VTI (som oberoende part) regelbundet borde göras av nyanlagda vägar (åtminstone motorvägar).

UG – Peter Bagge:  I NCC:s uppdrag ingick inga friktionsmätningar under sommaren, här kanske mätningar skulle förhindrat olyckorna.

Joel: Vad var det som gjorde att VTI tillslut fick uppdrag att göra mätning av vägen? Vem var det som tillslut reagerade?

UG – Magnus Svenungsson:  Dödsolyckan blev uppmärksammad i media. Detta gjorde att fler som halkat på vägen hörde av sig till bl a Sveriges Motorcyklister. Informationen nådde Trafikverket som dagen efter dödsolyckan skickade ut NCC för att skylta om halt väglag. NCC konstaterar då att det är blödningar på stora sträckor. Därefter beslutas om friktionsmätning som görs, 5 dagar efter dödsolyckan.

Franisen: Varför händer sådana saker även fast trafikanter varnat i flera veckor företaget borde lyssnat tycker jag

UG – Peter Bagge: Både Trafikverket och NCC säger att de inte nåddes av informationen, förrän det var för sent.

Lennart: Jag tror min fråga om NCC:s inspektörers kompetens kom bort. Vilken kompetens har en inspektör? Klarar man att bedöma asfaltens kvalite? Han som skrev ju mailet höll ju på med däck och hade antagligen yrkeskunskap....

UG – Magnus Svenungsson: Jag vet inte vilken kompetens dom har. Däremot vet jag att en av NCC:S kontrollanter är arbetsledare med lång erfarenhet av asfaltering.

Ultraberra: Det måste vara en oberoende utredning för att få fram vad som är fel, Ellerhur

UG – Magnus Svenungsson: Ja, precis som vid alla andra besiktningar av nybyggen eller nyproduktioner.

Vitalisten: Har ni försökt få fram polisrapporterna vid olyckorna? Där måsteväglagetvara beskrivet eller.....?

UG – Peter Bagge: Hej, vi har rapporterna (och visar upp dem i bild om du tittar igen i SVT Play). Svaret är våt vägbana – precis det som Watts varnat för.

Lars A: Är det så att ni dissar vissa frågor? Har nu skickat ett antal till er!!

UG – Moderator: Hej, det kommer in väldigt mycket frågor och Peter och Magnus gör sitt bästa för att besvara så många som möjligt.

Micke: Usch så förbannad jag är. Och det är livligt i olika FB grupper bland mc åkare efter detta program. Alla är förbannade!

UG – Magnus Svenungsson: Jag hoppades att det här skulle engegera många mc-förare. Bra att det gör det.

Går till botten?: UG, jag är ganska säker på att tredjepartsundersökning görs på nya beläggningar. Har ni kollat det?

UG – Magnus Svenungsson: Ja. Trafikverket har en tredje part som skall ta stickprov för att se om kontroller av vägen sköts. I fallet på E4:an vid Vagnhärad skedde ingen sådan kontroll.

Lars A: Varför intervjuar ni inte asfalts specialister de vet, om någon! Detta är ju fakta som ni missat! Finns gott om arbetare som vet hur man anlägger en riktig asfaltering men icke med någon sådan person!!

UG – Peter Bagge:  Vilka fakta om asfalt saknar du? I det här fallet konstateras efteråt att stenarna i asfalten sjunkit ned och bindemedlet stigit upp till ytan.

Kjell: Alla som kör yrkesmässigt vet att varm sommarväg som följs av regn blir såphal. Peronbilister märker inget normalt, men om däcken är det minska slitna och till det lite otur är olyckan framme. Detta förstärks av nylagd asfalt, men även andra vägar blir hala.

UG – Magnus Svenungsson: Ja, och även Lennart Andersson visste det. Som erfaren trafiklärare var detta något han lärde ut. Därför är det än mer anmärkningsvärt att olyckan inträffar.

Kenneth: Det behöver inte mätas friktion....man ser på vägen vid torrt väder om den är slät som en spegel och borde kunna förstå vad som händer vid väta.....

UG – Magnus Svenungsson: Ja, det är ju det som Christopher Watts ser.

Ingasc: Hur ska man kunna lita på en kritisk granskning av eget utfört arbete. Det är som att skjuta sig själv i foten! Det är ju horribelt att ngn skulle kunna ta dessa kontroller på allvar? Hur kan det ha blivit så här?? Jag är riktigt oroad av hur dagens samhälle fungerar enligt dessa rapporter. Vart är vi på väg?

UG – Magnus Svenungsson: Ja, det är märkligt.

Pälle: Jag blev lika förbannad som alla andra. Det är helt osannolikt att alla alltid skyller på varann. Jag har kört omkull på lösgrus och försökt få ersättning åtminstone för självrisken. Svaret var att det var mitt eget fel, trots attdet inte fans skyltar och hela vägen var täckt av grs i en skymd kurva. Jag känner ingen som fått rätt mot Trafikverke. Kan du inte kolla in det också?

UG – Peter Bagge: Hej, det är en fråga vi tittat på. Håll utkik framöver! Mejla oss gärna tips: peter.bagge@svt.se

Tom Bjerver: Hej, såg med stort intresse reportaget eftersom jag varit Vd för en trafiksäkerhetsorganisation (MHF) i 10 år. Jag har också mycket god kännedom om kvalitetssäkringssystem eftersom jag medverkat till uppbyggnad av ett sådant. Jag hade trots det svårt att hänga med i svängarna när de olika tjänstemännen refererade till olika protokoll, möten och dagböcker. Jag bara råkar veta att det är fullt möjligt att signera protokoll utan att ha operativt och handfast ha utfört uppgiften även om man fysiskt sett varit på plats. Kollat snödjupet??? Använder de en i förväg ifylld datablankett som lite på rutin signeras? Det hela ger ett intryck av att ha få gå sin gilla gång. Att inte det alarmerande mailet nått korrekt mottagare pekar på ett strukturellt problem. I mitt kvalitetssäkringsarbete har jag fått lära mig vikten av oberoende tredjeparts granskning. Det pekar på att det är fel att NCC genomför båda uppdragen även om de är olika till innehållet. Trafikverket är i grunden seriöst och proffessionellt, det hindrar inte att systemfel kan uppstå. Min sista slutsats: Massor av kvalitetssäkringsskyltar har ”hängts upp” utan att de är implementerade ända ut i ryggmärg och hjärta hos den enskilde utföraren i sista och yttersta ledet.

UG – Magnus Svenungsson: Tack för dina synpunkter.

Birgitta Strand: P.S. Tack för att ni i UG finns och jobbar vidare! Det är snart sagt det enda seriöst grävande och objektiva program som finns i slask-TV-världen. Glad och tacksam för er som väcker så många och bevisligen förändrar:) Birgitta i Lomma D.S.

UG – Peter Bagge: Tack – det sporrar oss att jobba vidare!

Nina: Vad skulle straffet ha blivit om målet inte lagts ner?

UG – Magnus Svenungsson: Vet faktiskt inte.

Vägbyggaren: Tips, fortsätt gärna och undersök hur egenkontrollen fungerar – ni kommer att hitta mera. Men Trafikverkets ledord just nu att bli ”renodlade”, vilket innebär att inte göra något tekniskt själva!

UG – Magnus Svenungsson: Var ska vi leta. Du får gärna ge mig tips.

Hrm: Kommentar Lars A: Asfaltsbeläggning är en vetenskap! En god vän pratar ofta om detta som sakkunnig och det är oerhört invecklat för den som orkar lyssna...

UG – Magnus Svenungsson:  Vi ville komma in på ett asfaltverk för att visa hur det går till men fick nej av NCC.

Lennart: Jag är och har varit chef på några privata industri företag både i Sverige och utomlands. Tycker berättelsen är väldigt typiskt för svenskens syn på ansvar och makt. I Sverige så pratar man om organisationer och företag som har ansvar. Inte om individer. Om man frågar en svensk chef om vilket ansvar han har så får man ett flummigt svar likaså om man frågar vilken makt denne har. Jag är säkert på att det om detta hänt i exempelvis tyskland så hade man inte talat i termer av företag utan i termer av personer-någon av kött och blod är ansvarig-inget organisationsnummer. Hade det funnits en vägmästare som känt ansvar så hade han självmant kollat upp när nyheterna rapporterat olyckor på ”sin väg”. Kanske ring polisen och kollat. I Sverige händer det ju aldrig eftersom det är ett visst företag som har ansvar – aldrig en person. Det en förslappad ansvarskänsla i många organisationer. Ni borde göra många reportage om detta. Hur svenska chefer som egentligen har ansvar kommer undan när de skyller på någon annan.

UG – Magnus Svenungsson: Ja, det där med ansvar tycks svårt att reda ut.

Lasse Uneborg: hej å tack för en stark granskning ...men en fråga : Kör man inte regelbundet och kollar friktionen på alla vägsträckor som man gjorde i repotaget med den där testbilen???

UG – Magnus Svenungsson:  Nej, man måste beställa en sådan mätning. Den görs inte med automatik överallt.

Calle Tunroth: Jag åkte på samma väg sträcka veckan innan tillsammans med två kamrater på hoj ”Harley” och alla tre trodde att vi fått punktering för hojarna och stannade i vägkanten för kontroll och det regnade den aktuella dagen.

UG – Peter Bagge:  Det ni upplevde som punktering var alltså halka, menar du?

Lasse: Jag saknade följande fråga till trafikverket. Har ni krav på att den personal som utför kontrollen av vägen är kompetent? och till NCC Har ni personal med rätt kompetens som utför inspektionerna? Svaret är uppenbarligen nej på båda frågorna. En kompetent person, engelsmannen, såg ju uppenbarligen att vägen ej var säker att köra på. Jag vill inte vara med att betala felaktiga upphandlingar av Trafikverket och att utförande kontrollör ej har kompetent personal.

UG – Magnus Svenungsson: Jag vet faktiskt inte vilken kompetens perosnerna har. Borde varit en fråga som ställts.

Majken: Kommer chatten att finnas kvar här på webben?

UG – Moderator: Hej, chatten kommer att stängas snart men frågorna och svaren kommer att publiceras på svt.se/ug

Fredrik: Ja, alla mc åkare kör ju så lugnt och försiktigt. Eller hur Micke??

UG – Peter Bagge:  Lennart Andersson var en mycket försiktig förare, hävdar hans kollega på trafikskolan.

Thomas Nilsson, Nykvarn: Finns inget protokoll från NCC om hur blandningen av asfalten var. Det verkar ju som det var lite för mycket bitumen i förhållande till sten i blandningen.

UG – Magnus Svenungsson: Det är så att reglerna för Bitumen ändrades 2009. Det är vad jag tror orsakade det hela, efterosm Bitumen flöt upp till ytan och all sten sjänk till botten. Samtidigt hävdar NCC och Trafikverket att samma blandning även lades på en anna väg, och där hände inget med asfalten. 

Kold kase: Har ni frågat jurister vilken lagändring som krävs för att kunna fälla ett företag el statsverk för olyckorna? I Norge finns en relevant bestämmelse i paragraf 48 i Straffeloven. Är det svårt att översätta den till svenska o stoppa in i vår lag?

UG – Magnus Svenungsson: Nej det har vi inte utrett.

jmh66: blir det någon uppföljning på repotaget??

UG – Magnus Svenungsson: Ja det är mycket möjligt.

Vitalisten: Misstänker att asfaltsblandingen innehöll förlite grus.... Ett sätt för NCC att spara pengar...Sen kontrollerar man sitt eget arbete... och godkänner! Klarttt...

UG – Magnus Svenungsson: För lite grus eller för mycket Bitumen. Svårt att veta exakt vad.

Petra: SMC polisanmälde Trafikverket och ville att polis skulle utreda ansvarsfrågan. Polisen beslöt att inte inleda förundersökning. SMC hämtade därför in en mängd uppgifter om olyckan, framförallt om asfaltens beskaffenhet och begärde en rättslig prövning. Åklagaren inledde en förundersökning men ärendet lades ner utan att något åtal väcktes. När man hörde er prata med åklagaren förstod man att det inte fanns minsta intresse från hans sida att utreda saken. Förundersökningen var inte direkt ingående. Tack Uppdrag Granskning för att ni grävt och belyst hur illa ställt det är!

UG – Peter Bagge: Ja, åklagaren hade kunnat gå längre i utredningen.

UG – Peter Bagge:  Tack för alla frågor! Det är dags att sluta för ikväll, men fortsätt gärna tipsa oss – om vägar eller annat du vill att vi ska titta på: peter.bagge@svt.se

UG – Magnus Svenungsson: Tack! Det var många intressanta frågor och funderingar som ni gav oss på chatten. Jag svarade så mycket jag kunde, och beklagar att jag inte hann med fler. Missa inte nästa vecka! mvh Magnus Svenungsson

UG – Moderator: Vi tackar alla som varit med och chattat. Snart kan ni läsa chatten på ug-sajten. Tack o gonatt!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Dödens väg

Mer i ämnet