Så gjorde vi reportaget Rapporten som inte fanns

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Reportern Magnus Svenungsson berättar om hur han gjorde reportaget Rapporten som inte fanns.

Hur fick du idén till reportaget?

När vi satt och chattade med våra tittare efter programmet ”dödens väg” som sändes den 28 augusti, fick jag en fråga av en av tittarna som gällde E4:an norr om Gävle. Magnus Karlsson hade kraschat med sin mc på E4:an, förra sommaren, och nu undrade han om orsaken varit at vägen var hal. Av någon anledning hade jag kontrollerat denna väg och kunde omedelbart svara honom, att den vägen var bra, det visade mätningar som Trafikverket gjort.

UG – Dödens väg

Det jag inte visste då, var att en person som följde vår chatt, reagerade på diskussionen om E4:an norr om Gävle. Denna person visste att det fanns mätningar som visade det motsatta, att vägen var hal. Några dagar senare fick jag ta del av dessa mätningar och mejl och kunde se att Trafikverket inte gett hela bilden av hur det var med E4:an.

Hur arbetade du?

En hemlig källa gav oss mätningar och mejl, från Trafikverket.

Det första jag gjorde var att kontrollera äktheten i dessa mätningar, vilket bekräftades av Trafikverket.

När det gäller mejlen, tog jag del av Trafikverkets logg över sina mejl för att klarlägga att mejlen jag fått, existerat på Trafikverket. Däremot kunde jag inte få ut mejlen från Trafikverket eftersom dom uppgav för mig att mejlen jag efterfrågade var slängda. Men eftersom jag redan hade mejlen, var det viktigast för mig att kunna slå fast att dom funnits i Trafikverkets mejlsystem, vilket myndighetens logg visade.

Vilka typer av källor använde du?

Först och främst bygger informationen i det här reportaget på uppgifter från en hemlig källa.

Jag har därefter intervjuat Polis, Räddningstjänst, folk i föreningen Sveriges Motorcyklister och tjänstemän på Trafikverket.

Det viktiga har varit att först bekräfta äktheten i Trafikverkets mätningar. Därefter har jag sökt klarhet i vad Trafikverket gett för information till Polis och Räddningstjänst, som båda skrivit i varsin rapport att vägen varit hal vid olyckorna.

Till sist har jag också träffat och intervjuat Magnus Karlsson , som skadades svårt, när han kraschade med sin mc. Det var viktigt att få veta hur han upplevde kraschen.

Stötte du på några problem?

Det är alltid svårt att hantera uppgifter från en källa som vill vara anonym. Du måste vara försiktig i ditt fortsatta arbete så att inte personers identiteter avslöjas.

Det är också känsligt när människor har dött och skadats. Då gäller det att vara varsam.

Det svåraste har varit att förstå varför Trafikverket inte informerat om samtliga mätningar som gjordes på vägen, utan bara redovisade de som var bra. Jag vet fortfarande inte varför Trafikverket gjort så.

Jag tror på Trafikverkets arbete för en nollvision. Jag tror att Trafikverket arbetar för säkrare vägar, men samtidigt är detta ytterst märkligt. Att inte delge Polis och Räddningstjänst de uppgifter som visar att delar av E4:an var hal som en vinterväg eller att Trafikverket blästrade och rättade till E4:ans friktion, är för mig fortfarande en gåta.

Vilka deltog i arbetet?

Ola Christoffersson, fotograf

Frans Huhta Karlsson, fotograf och redigerare

Örjan Holm, grafiker

Magnus Svenungsson, reporter

Peter Bagge, redaktör

Hur lång tid tog arbetet?

Tre veckor.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Dödens väg

Mer i ämnet