Strax efter att vägsträckan norr om Gävle asfalterats om förra sommaren inträffade tre allvarliga mc-olyckor. Foto: svt

Trafikverket höll tyst om att olycksvägen var hal

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

En sträcka av E4:an blev glashal efter omasfaltering förra sommaren. Flera allvarliga olyckor inträffade. Men Trafikverket valde att hemlighålla mätningar som visade att friktionen inte var godkänd.

I augusti sände Uppdrag granskning reportaget ”Dödens väg”, som handlade om en nyasfalterad, olycksdrabbad del av E4:an i Sörmland. I chatten med reportern efter programmet framkom att ett liknande scenario inträffat på en annan del av E4:an, norr om Gävle, vilket fick UG:s redaktion att gå vidare i granskningen.

Även på sträckan norr om Gävle hade ett körfält asfalterats om, och strax efter det skedde tre allvarliga mc-olyckor, varav en dödsolycka. Gemensamt för olyckorna var att mc-förarna fått sladd i den nyasfalterade omkörningsfilen.

UG – Dödens väg

– Det var nyasfalterat. Det var varmt väder men det hade kommit regn på plats. Och personalen upplevde det som att det var väldigt halt på platsen, säger Magnus Östlund på räddningstjänsten i Gästrikland, som utredde olyckorna.

Trafikverket beställde friktionsmätningar av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, för att se om asfalten var hal. Och beskedet som Trafikverket lämnade till alla inblandade var att vägen var okej.

– Mätningen som vi gjorde, den ordinarie, visade ju på väldigt bra friktion på vägbanan, säger Jan-Erik Lundmark, enhetschef på Trafikverket.

Efter det lade polisen ner sin förundersökning.

Men Uppdrag granskning har tagit del av handlingar som visar att ytterligare mätningar av friktionen gjordes, nu av skarven i mitten av körbanan, den skarv som mc-förarna kör över när de byter fil. Men de mätningarna valde Trafikverket att inte berätta om.

De nya mätningarna gjordes också av Statens väg- och transportforskningsinstitut, men de skiljer sig från den officiella bild som Trafikverket gett. De nya resultaten visade att vägen var alarmerande hal, med friktionstal som inte var godkända.

Jan-Erik Lundmark menar att den andra mätningen som gjordes inte var kvalitetssäkrad och därför inte skickades till polisen.

– De får den friktionsmätning som vi brukar skicka. Vi är också väldigt noga med att skicka kvalitetssäkrade uppgifter till de som efterfrågar. Just den här specialmätningen, vad är det vi ser? Ja, det är en mätning med en massa siffror, säger Jan-Erik Lundmark.

Men det måste väl polisen få bedöma?

– Det här var som sagt en extramätning. De fick den mätning som vi brukar skicka till dem.

De fick inte den mätningen som visar låga värden?

– De fick inte den mätningen, mervärdena av den extramätningen som vi gjorde. Jag är väldigt glad att vi gjorde den mätningen, för det kommer vi att ha användning för framöver i forskningen för att förbättra vårt trafiksäkerhetsarbete, säger Jan-Erik Lundmark.

Reporter: Magnus Svenungsson

Text: Magnus Sandelin

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Dödens väg

Mer i ämnet