Johan Granlund är en flitigt anlitad föreläsare om trafiksäkerhet världen över. När han av Uppdrag granskning får veta om de okända mätningarna av den olycksdrabbade delen av E4:an norr om Gävle har han först svårt att tro på det.
– Jag känner mig som en samhällsmedborgare, så jag känner mig lurad. Sitter man och har bevis på att det var underkänd friktion och meddelar polisen att den är godkänd... nej, jag måste säga att jag förstår det verkligen inte.
Enligt Johan Granlund är friktionen den egenskap som har absolut störst betydelse för vägsäkerhet.
– Så är det. Har vi inte friktion hänger vi inte kvar på vägbanan åker vi i diket eller i värsta fall kör över på fel sida av vägen, säger han.
Mätresultaten av vägskarven som han nu fått ta del av motsvarar enligt honom friktionen på riktigt hal, hårdpackad snö.
– De lägsta metervärdena är nere på 0,30. Hårdpackad snö kan ha ganska skiftande friktionsnivå men det vi ser här är riktigt hal hårdpackad snö, säger Johan Granlund.
Reporter: Magnus Svenungsson
Text: Magnus Sandelin