2009 presenterade dåvarande Banverket, nu Trafikverket, planer på att rusta upp Tunadalsbanan i Sundsvall. Foto: Sundsvalls tidning/Jan Olby/SVT

Järnvägen skulle rustas upp för tio år sedan – de väntar fortfarande

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

För tio år sedan kom beskedet att järnvägen Tunadalsbanan i Sundsvall skulle rustas upp. Men fortfarande har inte mycket hänt.

– Det är jätteilla, säger Janne Halvarsson, ombudsman i Norrland på fackförbundet Seko.

Tunadalsbanan förser industrier med gods, den är viktig för kommunen och hamnen i Sundsvall. Därför var glädjen stor i augusti 2009 när Trafikverket, dåvarande Banverket, presenterade planerna om att spåret skulle rustas upp. Det har nu gått tio år. Vad har hänt sedan dess?

Ingenting, enligt Janne Halvarsson, fackförbundet Sekos ombudsman i Norrland.

SVT granskar järnvägen

–  En ansiktslyftning, men inget som förbättrar det stora hela. Spåret där ute ligger till och med för nära husen bitvis, säger han till Uppdrag granskning.

Nytt besked om upprustning

Uppdrag granskning besöker Tunadalsbanan och filmar järnvägens skick. Träbitarna som rälsen är fäst på har spruckit. Bultar saknas och stora hål syns längs med banan.

Nu är beskedet att spåret ska vara upprustat nästa år, till en kostnad av 200 miljoner kronor. Ett projekt som är nödvändigt, menar Seko-ombudsmannen Janne Halvarsson, eftersom många transporter går från hamnen via spåret. I dag fraktas gasol, papper och trä till industrierna.

– Skulle ett virkeslass gå av där ute när det är nära husen, det är ju en katastrof. Det skulle ju gå in i husen, säger Janne Halvarsson.

Godstågen som kör på Tunadalsspåret i dag håller dock en låg hastighet.

– Vi behöver alltid överväga om vi kan åtgärda eller sänka hastigheten. Och det är därför vi inspekterar spåren hela tiden, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

“Vi kommer att behöva prioritera”

Tunadalsbanan är ett exempel på den eftersläpning i underhållet som järnvägen lider av.

– Underhållsanslaget har inte räckt till för att genomföra alla åtgärder. Nu får vi en kraftig ökning vilket ger oss större möjligheter, men vi kommer att behöva prioritera även framöver, säger Lena Erixon.

I Trafikverkets underhållsplan står det att man kommer att prioritera större stråk. Mycket medel styrs också mot storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Det blir sämre och sämre spår, framför allt här uppe i norr, säger Janne Halvarsson på Seko.

Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet