”Det är dålig kvalité på planering, dålig kompetens”, säger källan till Uppdrag granskning. Foto: SVT/Rebecka Haglund

Källa med god insyn i Trafikverkets säkerhetsarbete: ”Brist på kunskap riskerar skattebetalarnas liv”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

En källa med nyckelposition inom järnvägsbranschen i Sverige, och mycket god insyn i Trafikverkets säkerhetsarbete, riktar skarp kritik mot myndighetens sätt att hantera entreprenörer som jobbar med järnvägen.

– Man har prioriterat lågt pris men inte kontrollerat vad man får för det lägsta priset.

Källan, som inte vill ställa upp med namn och bild, riktar omfattande kritik mot Trafikverkets sätt att kontrollera de entreprenörer som verket handlar upp – som bland annat jobbar med underhållet av den svenska järnvägen.

– Det finns allt för stora brister i styrningen och kontrollen av de jobb som handlas upp. I slutändan påverkar det de arbeten som utförs ute i anläggningen, säger källan till Uppdrag granskning.

SVT granskar järnvägen

 – Det är dålig kvalité på planering, dålig kompetens. 

“Riskerar skattebetalarnas liv” 

Källan menar att om inte planering, kompetens och upphandling förbättras – och om bästa pris fortsätter att få råda – så ökar risken för olyckor. 

– Det är fruktansvärt illa. För i slutändan riskerar det skattebetalarnas liv, de som nyttjar järnvägen, och det sätter även näringslivets transporter på spel. 

Kan det verkligen vara så illa att det är liv som står på spel? 

– Ja det vill jag påstå att det är. Med de brister som finns och de brister som inte alltid heller kommer fram så kan det ske en allvarlig olycka när som helst.  

Har du några exempel på det här om säkerhetsbrister? 

– Det finns exempel på när entreprenören har utfört arbete längs banan exempelvis på natten och stängt av skyddet i plankorsningarna. Sedan, på grund av bristande kompetens och styrning, så glömmer man återställa det skydd som ska finnas för vägtrafikanterna och övriga trafikanter. 

“Någon signal missades någon gång” 

Källans uppgifter leder till ett fall i småländska Målilla. Företaget som utförde ett spårbyte där begick flera gånger allvarliga fel, enligt Trafikverket, då de inte återställde skydden för bilisterna när de gick hem efter avslutat arbete.  

Bland annat ska de ha satt säckar över de blinkande lamporna som ska varna för tågen, stängt av varningsklockor och satt bommar ur funktion. 

– Vi hade vissa brister såklart alltså, inte superallvarliga brister, men någonting, någon signal missades någon gång, säger entreprenören till Uppdrag granskning. 

Kontrollerade inte säkerhetsplanen 

Företaget menar att det var Trafikverket som hade ansvar för vägskydden, men Trafikverket å sin sida kritiserar företaget för att inte ha skött det. 

– Jag kan vara väldigt tydlig med att vi inte har varit nöjda på vilket sätt de genomfört arbetet, säger generaldirektör Lena Erixon. 

Trafikverket skriver i sin egen utredning att man brustit på en punkt – man kontrollerade inte om företaget som anlitades hade en plan för säkerheten. 

– Det är ju ett ypperligt bevis för att kontrollen helt enkelt är för dålig på att de som har fått det här uppdraget verkligen kan genomföra det på ett säkert sätt, säger Uppdrag gransknings källa.

Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet