Ur chatten: ”Förstår inte hur detta kan förekomma”

Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter reportaget om Lundsberg chattade Karin Mattisson och Åke Wehrling – här är alla frågor och svar.

anna-lena svedlund: År det hår Jan Björllunds framtida skola?

Karin Mattisson:   Jag bollar den vidare till utbildningsministern...

anonyj: Det var ett bra repotag

Karin Mattisson:   Tack ska du ha 

Felu: När kan man se reprisen på hemsidan?

moderator: Inom kort!

Tove: Jag förstår inte hur detta kan förekomma idag. De är helt sinnessjukt och jag blir tårögd. Hur ska de förändra det här?

Karin Mattisson:   Det jobbar på det på bred front, så det återstår ju att se! 

Jan-Ewert Steömbäck: Anmälan till polis och skolinspektion är gott. Men varför tänker ingen på att anmäla till Arbrtsmiljöverket. Eleverna omfattas ju av arbetsmiljölagen och dess föreskrifter.

Karin Mattisson:   Arbetsmiljöverket? Ja kanske det, i dagarna har dock skolinspektionen varit där igen och gjort uppföljningar.

Erik: Jag undrar om alla i ettan blev ”Slagen” och tvingad att utföra tjänster för treorna?

Åke Wehrling:  Det vet vi såklart inte men många av dom vi varit i kontakt med berättar att de var tvungna att göra det under sin junior.  

Catharina: KOmmer ni att granska SSHL

Åke Wehrling: Ja, det kommer nästa vecka.

Mattias: Är det som hänt på Lundsberg krimminelt?

Åke Wehrling: Det är upp till rättsväsendet att avgöra.

Högstadielärare Göteborg: Mycket bra och viktigt reportage! Nyanserat och genomtänkt. Man blir fruktansvärt arg och ledsen när man hör historierna från f.d. elever och förstår inte varför man inte bara lägger ner skolan???Att detta får förekomma 2012 i Sverige. Ofattbart! Gör något politiker! Mvh högstadielärare från Göteborg

Åke Wehrling: Tack!

DrKrall: Har inte personerna i reportaget själva gjort polisanmälningar om misshandel?

Åke Wehrling: Nej, det är Skolinspektionen som gjorde anmälan.

Tobias student Björke 197: Grundbulten i denna mörka hemlighet som pågår bakom den fina fasaden är att skolan ägs av en stiftelse som föräldrar och gamla elever kontrollerar. Och de vill bevara den väldigt föråldrade tradition och erfarenhet av kamratuppfostran de själva gått igenom liksom deras föräldrar ytterligare en generation bakåt i tiden. Rektorn är tillsatt av denna stiftelse och rättar sig därför efter denna målsättning.

Karin Mattisson:   Många har påtalat detta under vår granskning, att det är så ingjutet i väggarna och att traditionen bärs upp av fd elever. Finns paralleller till internat i andra länder har jag hört. 

Carl: Bra reportage. Har du möjligtvis hört talas om tarmoffring?

Åke Wehrling: Nej, vad är det? Låter otäckt!

Sarah: Har dessa frågor någonsin kommit till rättegång? T.ex. misshandel eller kränkning. Tänker eftersom det måste ha pågått länge och någon före detta elev måste ju ha blivit så pass arg?

Åke Wehrling: Det har startats utredningar men de har aldrig gått till rättegång.

Christina Nff: Skulle vilja ha ett framtidsperspektiv i ett nytt program. Vad blir det för ledarskap efter en sådan skoltid?

Åke Wehrling: Intressant fråga!

Guy Fawkes: Hur tror du rektorn och styrelsen kommer reagera på reportaget? På Lundsbergs hemsida kan man läsa om en rektor som tycker att UG vinklar och förvrider hans ord. Bra reportage förresten

Karin Mattisson:   Vi ville verkligen att de skulle se reportaget och just kommentera det innan sändning.

Leif: Hur var känslan på skolan Karin? skulle du själv kunnat ha velat gå där, eller dina barn?

Karin Mattisson:  En väldigt fin skola med otroliga möjligheter och tillgång till en rik fritid. Men så mycket stämning var svårt att känna av, få elever på plats när vi var där!

Nightsoil: Är ni inte lite väl hårda mot Lundsberg? Är det så mycket bättre i en kommunal skola?

Åke Wehrling: Det kan vara stora missförhållanden även inim den kommunala skolan men den största kritiken riktas mot elevhemmen och sådana finns ju inte inom den kommunala skolan.

Ebba: Var det många barn som slutade skolan tidig och inte gick ut den?

Åke Wehrling: Det är en handfull som hoppar av varje år.

Malva / Tyson: Kniven mot strupen, tjohoo!!!

Åke Wehrling: Tjohoo!

Kalle: Hej! Vill börja med att tacka för ett bra program! Skrämmande att höra hur det går till men är det egentligen så mycket bättre i vanliga skolor? Jag är 25 år och tyckte det hände liknande saker när jag gick i en vanlig svensk skola. Jag tycker inte heller att mobbing och våld uppmärksammas mer av lärarna i en vanlig skola. De flesta lärarna jag har träffat är rätt konflikträdda! Vad anser ni?

Karin Mattisson:   Det är ju illa var det än förekommer, mobbing på vanliga skolor ser juändå lite annorlunda ut – med tanke på att eleverna bor på skolan i de här fallen och inte kommer undan ens efter skoltid. 

johan forslund: Jag undrar varför ni inte pressar rektorn mer? han verkar vara en hal människa som inte vill ta upp något till dagens ljus, alternativt klä saker i vackra ord. Vad för någon granskning tycker ni att ni gör när ni inte granskar eller är kritiska?

Åke Wehrling: Vi var där ganska tidigt i precessen och var då inte klara med vår research. När vi senare försökte göra en intervju till ställde han inte upp.

Zandra: Jag förstår inte hur rektorn och skolsköterskan bara kan blunda för detta, även hela ledningen. Vad kräver dom som bevis att detta existerar?

Karin Mattisson:  Jag vet inte, de känner ju uppenbarligen till det och tycker också att de har tagit tag i det enligt sina egna föreskrifter. 

Gunilla: Är det bara killar som är drabbade eller även tjejerna? Iså fall hur?

Åke Wehrling: Vi har mest fått historier från killar angående misshandel, från tjejer har det mest handalt om utfrysning och förnedrande invignings riter.

Catharina: Bra reprtage

Åke Wehrling: Tack!

E: Tror ni att de elever som in intervjuade pratade/vågade tala sanning?

Karin Mattisson:   De bekräftade ju bilden av att tredjeringarna haft stor makt och privilegier, och att det nu är en något bättre stämning med nya förhållningsregler.. 

Ingrid Blomberg: Kan vi inrätta en nämnd man kan ringa när ett äldre syskon slår ett yngre syskon. Eller skall vi polisanmäla istället?

Karin Mattisson:  Tycker du att det lät som syskonbråk? Det tyckte inte jag. 

fd Elev: Förekom även vuxenmobbing, där husföräldrar punktmarkerade ”problemelever”. Jag var skolkamrat med Robert.

Åke Wehrling:  Intressant, det var ny information. Vi skulle nog kunna göra ett program till!

Christina Nff: Skulle dessutom vilja ha kommentarer från hjärngorskare som kan förutse vad som sker med vår hjärna efter åratal av en psykisk påfrestning som ständigt hot av repressalier utgör. Det här är lika allvarligt som krigsskador och tortyr , kolla Reza Emdad på Karolinska Institutet. Det handlar inte om ”pojkstreck”

Karin Mattisson:   Ja, det finns en hel del forskning om detta som skulle varit interssant att fördjupa sig i. Forskaren vi intervjuade talar om att det lätt uppstår en form av ”stockholmssyndrom” när man blivit utsatt  – man måste förhålla sig till sina förövare dygnet runt. 

Cicci.: Jag tycker programmet handlade alldeles för mycket om hur det var förr. Finns det verkligen inget positivt att ta fram. Av alla elever som går där nu, måste det väl finnas en del som trivs och förhoppningsvis kan berätta något positivt.

Åke Wehrling: Det finns såklart elever som trivs, men vi gick så många historier som av elever som blivit dåligt behandlade och vi är ett granskande program, inte speglande.

Ragna Engqvist: Bra program! Barnens kamrat har gått på Sigtuna, jag föreslår att skolan/skolorna stängs! Vem och vilka behov fyller dom...? Ytterst få. Men varför ska diplomatbarnen och andra utlandsrbetandes föräldrars barn uppfostras enligt någon slags Gustav III:s hovprotokoll från förr. Jag vill inte lägga en enda krona av mina SKATTEPENGAR på det här LARVET och misshandeln mer! Nu är det nog. Det tycks råda en grov brist på kunskap vad gälle all pedagogik, kunskap och uppdatering vad som gäller omtanke om barn och unga vuxna :)

Åke Wehrling:  Härligt med engegerade tittare!

akuten: Jag gick i lundsberg 89-90 men slutade efter 1 år. Började i tredje ring, kunde inte med att straffa den yngre, även om det ingick i ”kamratuppfostran”...

Åke Wehrling:  Härligt med civilkurage!

Akademiker: Christina mycket relevant ”:05, 23 maj 2012 Christina Nff: Skulle vilja ha ett framtidsperspektiv i ett nytt program. Vad blir det för ledarskap efter en sådan skoltid? ” Vi ser det i många företag där penalism och nepotism är de strategier de arbetar med!

Karin Mattisson:   Det pågår forskning om detta – på vilka positioner man hamnar – efter Lundsberg. Men då handlar det bara om yrkeslivet, dock! 

Kalle: Betalas studierna privat eller är kommunala skattepengar ? Jag som förälder skulle aldrig utsätta mina barn för något liknande...

Åke Wehrling: Det är både kommunal skolpeng och statsbidrag för utlandsleleverna. Se mer om det nästa vecka!

madame: Har ni gjort någon research på hur många av Lundbergs f.d. elever som har maktpositioner i Sverige eller utomlands idag? Det hade varit intressanta siffror!

Karin Mattisson:  Det finns en forskare som har studerat detta historiskt, Petter Sandgren. Han har dock inte gjort forskning på detta i nutid. 

Mårten: Mest skrämmande tycker jag är att dessa människor kommer ut i samhället, ofta som företagsledare, höga chefer eller andra former av ledargestalter, vilka signaler skickar det ut? Var finns empati, medmänsklighet, folkvett och tillit till vänner?

Åke Wehrling: Ja det verkar vara en sluten klubb.

Frågvis: Fick ni möjlighet att intervju 3:e ringare?

Karin Mattisson:  Inte när vi var där, dom var bortresta. Har dock pratat med flera som berättat hur systemet fungerar. 

KN: Även här väljer ni vilka frågor ni vill svara på. Väldigt enkelriktat

Åke Wehrling: Vilken är din fråga?

Ebba: Bra reportage! Konstigt att personalen inte gjorde någonting åt detta. Bra att alla skolor inte har det så. Men hur tar lundsberg detta reportage?

Åke Wehrling: De har ett brev på sin hemsida som rektorn skrev innan han sett repotaget, får väl se de reagerar nu.

!!: Detta förekom för många år sedan också då med rektors och skolledningens goda minne. Du kan ju fråga vad ” peppning” ” skepparbröst” tjusar” stjärtbad” vad som hände i bastun och kallbadkaret hur det känns att bli utlåts naken på vintern, hur det läns att löpa gatlopp naken, vad som menas med syning, ”straffen” kratta gångar, om man inte hade tillräckligt fin bil, stor kåk och en hel dj... Massa annat!!

Karin Mattisson:   Jag har träffat elever som pratat om just dessa äldre bestraffningsmetoder, som gick där på 50-60-talet, – det är nästan svårt att förstå. 

Louise: Det finns ju en hel del andra internat att jämföra med. Så som t e x lantbruksgymnasium och idrottsgymnasium

Karin Mattisson:   Ja, det finns flera internat i Sverige, men bara tre riksinternat. 

Maria: Bara en liten fundering, jag missade början av programmet, så jag kanske missade det, men är det inte samma skola som Jan Guillou gick på? Och om det är samma skola, varför tog ni inte med honom i repotaget? Bara nyfiken, tyckte de var ett super repotage, jag och min sambo satt som klistrade framför tvn!

Åke Wehrling: Tack! Jan Guillou gick på Solbacka som är nerlagd sedan ganska länge.

Sigtuna: Att äldre elever kom in på yngre elevers rum och brottade ner dem med rätt hårda tag förekom runt 2000-2001 på Sigtuna. Finns en hel del att ”ta” i även där. Minns även att de internatelever som började i 8an efter någon helg berättade att det varit tvungna att dricka någon vätskeblandning av okänd sort.

Åke Wehrling: Ja det har säkert förkommit övergrepp även på Sigtuna, men de flesta som hörde av sig till Skolinspektionen kom från Lundsberg, därför fokuserade vi mest på den skolan.

Julia S: Mycket bra program! Jag skulle vilja veta om ni känner till hur fd Lundsberg elever som mobbade andra kände sig när de blev vuxna. Jag har själv gått på KTH och sett hur vissa fd Lundberg gjorde under nollningsperioden. Under ett moment tvingade vissa fadder som gick på Lundsberg andra nyintagning teknologer att bada med kläderna på. Det skulle vara en ”lek” ! Tjejen som fick göra detta blev ledsen efteråt. Samtliga andra teknologer fick se hennes initima kroppsdelar efter hon blev blöt överallt.

Karin Mattisson:  Det hade varit väldigt bra att få prata med någon som varit en del av det,  och som med lite perspektiv kunnat berätta om detta. Det har vi tyvärr inte fått någon att ställa upp och prata om. 

Lars Vallen: Hur upplevde ni atmosfären i skolan? Öppen och välkomnande – eller sluten och försvarande? Har själv besökt ett antal skolor och ganska snabbt märker man om skolan är öppen för kritik och mogen att erkänna brister och problem.

Åke Wehrling: Skolan var välkommnade men dagen vi var där var alla tredjeringare bortresta. Rektorn visade oss runt under ett par timmar.

FD. Elev: Jag klarade av 3 terminer sen gick det inte mer. har aldrig mått så psykiskt dåligt. Lever med kronisk panikångest idag.

Karin Mattisson:   Det är så sorgligt att höra, jag har tyvärr hört flera sådana upplevelser under det här reportagets gång..

Onyanserat & missvisande: Är inte mycket av detta från 1990?

Åke Wehrling: De tre sista fallen, Anna ”Patrik” och ”Chrille” är från 2008,2009 och 2010.

moderator:  Ni är många som vill ha svar just nu. Ha tålamod så kanske just er fråga kommer med.

lia: Killarna i köket på skolan, var de förstaringare? Och såklart kan de endast ha sagt det som skolan ville att de skulle säga.

Åke Wehrling: De gick i andra ring och rektorn var i rummet.

Carl-u: Kunde ni inte ställt på rektorn lite hårdare?

Karin Mattisson:  Jag kan förklara bakgrunden, vi besökte Lundsberg i våras när vi gjorde reserach och hade inte all den information vi har idag. Jag bad om att få träffa rektorn igen förstås för att delge honom detta som framkommer men fick nej. Tyvärr. 

Bo: Har ni hört er för hos skolans sponsorer om deras åsikter? De borde ju kunna ställa krav på verksamheten.

Åke Wehrling: Nej, men det var en bra idé!

Polis sak: I alla skolor förekommer det problem i olika stor omfattning – det är väl inte värre där än någon annan stans fråga- varför finns så få polis anmäningar från elever på Lundsberg?

Karin Mattisson:   Det är en intressant och relevant fråga. Jag har pratat med och träffat så många föräldrar och fd elever och undrat samma sak. Kanske är det en del av kulturen? Man går inte till polisen, det har ju inte ledningen heller gjort.

Gamle majen: Mycket bra reportage Åke ! Ett av de bästa jag sett. Mobbing finns över allt där människor finns i grupp. Lämnas speciellt yngre ensamma så händer detta. Jag har ännu aldrig varit någonstans där det antingen funnits någon form av mobbing både vad gäller barn eller vuxna, det är bara graden av mobbing som varierar. Om man tänker att många av dem från Lundsberg kommer att sitta på höga poster i samhället så blir man mörkrädd.

Åke Wehrling: Jag tror det största problemet är att man nattetid är en vuxen på 40 ungdomar. Det är omöjligt att hålla koll på dem då.

Daisy: Hade ni någon tanke på att fråga jan guillou om dennes erfarenhet från privatskolornas värld?

Karin Mattisson:   Så klart vi hade, men han har ju både skrivit en bok, debatterat och berättat om detta i många sammanhang. Han gick inte heller på Lundsberg utan Solbacka. Här var det i stora delar nya vittnesmål.

mrplumskin: Att eleverna på skolorna ifråga tillåts ha egna särskilda interna lagar gällande utanför vårt vanliga rättväsende är absurt. Det borde beivras 100% av samtliga vuxna inblandade på skolan. Det som skildras i reportaget verkar spegla en slags fascismens grogrund som möjligen kan prägla barnen. pennalism och maktmissbruk borde ju istället utrotas i samhället.

Karin Mattisson:  Fler vuxna som agerar är nog en lösning! 

BeatIt: Svensk arbetsmarknad misshandlar människor varje dag, allt med regeringens samtycke. Varför granskar ni inte det? För kontroversiellt? Är ni censurerade?

Karin Mattisson:   Hör av dig med tips så kanske vi granskar! 

Sellectiva frågor: Ser att många av våra frågor inte kommer med – varför?

moderator: Alla hinner inte få svar. Inte direkt i alla fall.

Birgitta: Urbra program men jag tycker att ni skyddar de vuxna väldigt bra, sjuksköterskan te.x rösten förvrängdes medan eleverna både ”Krille” och ”Patrik” kan man direkt se vilka de är. Har reagerat på även tidigare program – barn skyddas inte lika mycket som de vuxna.

Åke Wehrling: Hej!  ”Krille” och ”Patrik” ville själva ha sina egna röster med men inte framträda i bild. Sjuksköterska valde vi att avidentifiera för hon har slutat på skolan och ville inte vara med på en intervju.

Gunnel: Om de nu förekommer så mycket av mobbningen på natten i elevhemmen, när vuxna husföräldrar sover – varför kan då inte elever låsa dörren till sina sovrum?

Åke Wehrling: En del har vittnat att de inte får låsa men det vet vi ganska lite om.

Sven: Jag är ganska oförstående för er indignation! Initiationsriter och andra typer av träning i att ingå i sociala hierarkier är normalt och har funnits sedan urminnes tider. Ingenting att yvas över! Jag antar att det är förlorarna och dom som inte vill inordna sig som träder fram. Dom som helt enkelt har blivit bortsoterade – en nödvändig gallring m.a.o

Åke Wehrling: Jag tycker din männoskosyn är fruktansvärd!

Ni är lite väl hårda: Vad håller ni på med?!?!! Jag blir så arg när ni bara besvarar de frågor som håller med Er om att skolan är dålig. JAG GÅR PÅ SKOLAN OCH HÅLLER INTE MED!!!!!!!!!!

Karin Mattisson:  Vi svarar så gott vi kan! Kul att du trivs och mår bra, som du säkert också noterade så sas i programmet också att alla inte är drabbade och att skolan kan vara fantastisk. 

Chockad: Under vilken period pågick denna granskning?

Åke Wehrling:  Karin började sin research i Januari i år.

Johan H. Wall: Hej, jag är utom ord, har själv lidit igenom en icke trygg skolgång i mina yngre år dock på kommunal skola. Känner starkt för de utsatta. Det jag förundras över är det faktum att det enkla begreppet jag kom att tänka på vid reportagets slut var ‘‘våld föder våld‘‘ och det är i synnerhet unga barn, som i det här fallet, där de psykologiska menen inpräglas tidigt och så på vis låter traditionen fortgå. Har jag förstått det rätt att det är på så vis att det är FÖRETEDDA elever som nu sitter i styrelsen som i sin tur gör tillval om vem som skall jobba på skolan och dessutom vilken anda som skall råda. Jag anser att denna typ utav uppfostran som de verkar på skolan med leder till ett system där systematiskt psykiskt och fysiskt våld efter en tid leder till att de sedan blir individer med så grava minnen och handikapp att de också senare i livet är trasiga. Är inte psykologi och tid 2 viktiga element som bör tas upp för att på så vis visa de konsekvenser som sker på en bredare skala efter den tid då elever gått på skolorna/skolan. Vad säger forskare? kommer UG göra något ytterligare framöver? Kommer ni att göra uppföljning av något slag? Skulle bli oerhört tacksam för svaren, Mvh Johan Wall, djupt oroad individ i samhället.

Åke Wehrling: Vi gör en uppföljning nästa vecka.

Carl: Polis sak: Det har med kontakter att göra! Eller hade du gjort det samtidigt som du gick på skolan hade du blivit utfrysen direkt. Och när du väl gick ut skolan var ändå allt över och du hade/har en mycket gott kontaktnät.

Karin Mattisson:   Många har svarat att de lagt den här tiden bakom sig och vill inte rota mer i den saken..

Christer: Styrelse och ledning måste bytas ut för att bryta de negativa traditionerna. Wachtmeister och ”Chrille” satte fingret på fokusfrågorna. Som boende i området på 60-talet och med kamrater på Lundsberg kan jag tyvärr bara bekräfta bilden av avsaknat vuxet ledarskap. Otroligt att en sådan form av ”fostran” accepteras av betalande föräldrar och av samhället i övrigt. Snabb bättring eller nedläggning förordas. Tack f.ö. för ett mycket bra reportage! Fortsätt granska.... .

Åke Wehrling: Tack, det ska vi!

Berit: Blundar rektorn för allt? Eller har det skett en stor förändring?

Karin Mattisson:   Det pågår ju en förändring och nu finns det kanske också en stor vilja till det. 

elisabeth: Varför tror du att dom vuxna ljuger, och varför tror dom inte barn, som säger vad dom har fått utstå. Mycket bra reportage.

Karin Mattisson:   Man kanske blundar och hoppas att det inte ska va sant.. jag vet inte, det är ju en enorm kränkning att inte bli trodd.

Erik: Vad är det jag har missat, men varför skriver så många att de som går ut från Lundsberg på en ”hög post” i samhället? I Övrigt ett otroligt bra avsnitt idag.

Åke Wehrling: Många tidigare elever har nått höga positioner inom näringslivet och samhället. Kan till en del bero på det starka kontaktnät skolan bygger upp.

Karin G: Förekommer liknande saker även på sshl eller på grennaskolan. har hört att den sistnämnda är den mest humana av de tre. vad har ni för uppfattning?

Karin Mattisson:  Dessa skolor fick också kritik men inte i närheten av det som framkommit här.

”Rektorn”: Fick ni inte skriftligasvar på era frågor i andra omgången ni ville komma tillbaka?

Åke Wehrling:  Jo, och de redovisades i slutet av programmet.

ralf: skulle gärna vilja få svar på min fråga. Den löd, varför intervjuade ni inte någon som inte ansåg att de blivit kränkta? Om man granskar något så måste man ju ta reda på hela bilden.

Åke Wehrling: Vi pratade med flera som var nöjda med Lundsberg, bl.a Ian Wachtmeister som var med i programmet. Men vi är ett granskande program, inte ett speglande.

ralf: Jag ställde min fråga väldigt tidigt i chatten. För tredje gången upprepar jag den. vad var anledningen till att ni inte intervjuade någon som inte ansåg att de blivit kränkt? om ni ska granska något så måste ni ju faktiskt ta reda på hela bilden och få andra åsikter.

Karin Mattisson:  Ja, det finns förstås elever som inte blivit kränkta och en del hördes ju i programmet. Men det här skildrade det missförhållande och system som funnits på skolan i generationer – och som nu ledningen försöker få bort?

Berit: Har det inte pågått en stor förändring sista åren också?

Åke Wehrling: Efter skolinspektionens granskning har ett förändringsarbete påbörjats. Och Daniella vittnade ju om att det redan tidigare på flera elevhem gjorts stora framsteg, men tyvärr inte på alla.

Tommy: Det som inte syns inte ...oj vad det mörkas !! Pengar tro fan att dom inte vill störa rike sönerna och deras ”Dynga” Tack för att ni rotar ..;))

Åke Wehrling: Tack!

My: Mycket bra reportage Karin! Det är skrämmande att tänka att dessa ungdomar kommer ut och får höga poster i pappas företag eller hos pappas kompis. Attityderna sprider sig neråt i organisationer, många vill efterlikna dem som ”lyckas” och även vi vanliga får ta del av Lundsbergsandan. Har inte Lundsberg något samhällsansvar?

Karin Mattisson:   Jo, alla skolor borde ha ett samhällsansvar. Även Lundsberg 

Hjälp!!!: Varför tar ingen upp SSHL ? Eller varför kan ni inte bara ge en reaktion om varför ni nämner SIgtuna skolan i 4 sek för att sedan lämna den mest hemliga skolan samt manipulation som ni på redaktionen gått på tydligen. Eller?

Åke Wehrling: Vi återkommer till Sigtuna nästa vecka.

Fd elev: Man får inte ha dörren låst...

Karin Mattisson:   Jag har också hört det. Om man låser dörren finns man inte..Eller?

Sandra: Sicka jävla nötter! Hur kan vuxa människor tillåta detta?! Det finns väl ingen som är så bakom flötet att dom inte inte förstår. Men att man inte vill förstå, det är såklart en helt annan sak. Ni skriver att dom jobbar på förändring. När kommer den?

Åke Wehrling: Det återstår att se.

FD. Elev på 90-talet: Bassning var tex ett vanligt förekommande straff man fick. En hink på 12 liter full med vatten hälldes i ansiktet / munnen på en vid inandning när man sov.

Åke Wehrling: Fy, ni borde sammanställa en ordlista för oss utomstående!

moderator: Chatten är öppen ytterligare ca 15 minuter.

lia: Varför inte lägga ned elevhemmen och låta skolor som Lundsberg bli en vanlig dagsskola? Finns det pengar så går det säkert att lösa med boende i närheten etc.

Karin Mattisson:  Just den här skolan ligger i värmländska skogarna och en bra bit från boende.. Men ändå. 

Matilda: Ställde ni någon gång frågan om de känner till barnkonventionen? Den är till stor del integrerad i svensk lag! I lagens mening är de ju barn som går på skolan, iallafall upp till år 2 på gymnasiet

Karin Mattisson:   Nej den frågan ställde vi inte, men den har ju sin plats som du säger. 

Elias: Har rektorn generellt varit ödmjuk och öppen för kritiken ni gav honom eller var han lika kall som han framstod i intervjun?

Åke Wehrling: Rektorn var mycket välkommnade och tog emot oss väl när vi besökte skolan. Men hans svarade på våra kritiska frågor som ni såg i repotaget.

fd Elev: Om fem år när allt lugnat ner sig och personal och elever är utbytta mot nya så kommer det bli precis lika igen. Precis som på det sena nittiotalet när Lundsberg var i blåsväder!

Åke Wehrling:  Ja, det ska bli intressant att se.

Undslapp LS: Jag tror att det som möjligtvis är bättre i vanliga skolor är att de flesta går hem till sin familj efter skolan eller umgås med vänner som går på andra skolor. Att sitta i en skog i Värmland långt från familj och vänner tror jag inte är sunt för någon!

Karin Mattisson:   Ja, här är man hänvisad till sina kamarater på elevhemmen.. 

Gunnar: Har ni försökt intervjua Prins Carl Philip?

Åke Wehrling: Nej, men vi funderade på det. Det är alltid svårt att ha med kända männsikor i repotage, de har en tendens att fokus från själva sakförhållandet. Sedan undrar jag om han hade ställt upp på en intervju.

Ml: Jag blir väldigt illa berörd över att skolan inte tar sitt ansvar! Jag har haft elever som mådde jätte dåligt med självmordsförsök os.v det var hemska saker som de fick uppleva ,och skolan fick information om vad som pågick ändå fortsätter det.Vi pratar om för två år sedan så det var inte så länge sen. Tyvärr ingen av dessa elever mår bra framförallt en kille som har fått panikångest och utvecklat fobi p.g.a vilka sätt han blev utsatt för.det är mycket som pågår där framförallt på nätterna. Min åsikt om Lundsberg borde stoppas.

Karin Mattisson:  Jag har också hört många av liknande berättelser om sviter efter skolan. Och det var därför det blev angeläget att berätta om den här skolan, det har pågått fram till nutid. 

Lars: Ingår det inte i journalistutbildningen att vara objektiv ? Betona det dåliga såväLsom det goda i samma omfattning? Lars

Åke Wehrling: Hela programmet börjar med skolans egen reklam film och en speaker som säger att många är nöjda med skolan. Men vi är ett granskande program, vill du ha reklam får du kolla på TV4.

Mari: Varför får inte de ungdomar som ställer till problem vara kvar? stäng av de från skolan..Problemet finns ju kvar så länge de elever som inte känner sig uppskattade inte tillräckliga hemma går där.. De behöver annan hjälp. Man behandlar andra som man har blivit behandlad själv. . Man kanske söker sig dit om man är svag.. Allt är ju helt fruktansvärt. Det verkar vara svårt att ändra på allt de onda. STÄNG SKOLAN.

Karin Mattisson:  En del som ställer till saker på skolan får sluta, jag har pratat med elever som blivit relegerade. 

Stokk: Vad är vitsen med att slåss?

Karin Mattisson:   Ja just det.

Malmöbo: Hej! Är det inte Skolinspektionen som granskar skolor i Sverige? Vad granskar de? Bör de inte isåfall har upptäckt problemet på skolan som reportaget tar upp?

Karin Mattisson:   Det har ju pekat på en hel del av det vi berättar om, systematiska kränkningar av yngre. Skolan har dock hävdat att det inte förekommer några utan att det är enstaka fall som kan hända på vilken skola som helst.

ugglor i mossen?: Fanns (finns) förtrycket bara mellan årsklasserna eller var det också samhällsklassbetonat? En orsak till förtryck skulle vara oartighet och dåligt bordsskick, finns inte det mer bland s k nyrika än bland ungdomar av ”börd”? Blev de kungliga barnen också utsatta?

Åke Wehrling:  Externat elever har känt sig utsatta men annars verkar det ha varierat mycket mellan olika elevhem. Vet inte hurvida de kungliga barnen blev utsatta men har svårt att tro det.

Ken: Hej...... varför frågar ni inte prins carl philip om hans tid där?

Karin Mattisson:   Hade den tanken förstås. Gav kanske upp tanken för tidigt..

Niklas: är det inte larvigt att anklaga skolan för allt – det är ju föräldrarna som är vårdnadshavare och måste ju ha viss koll på sina barn?

Karin Mattisson:   Men föräldrarna bor inte på skolan och en del träffar nog inte sina barn så ofta.

Jo: Vet ni något om hur skolans elever presterar jämfört med andra elever i Sverige? Tänkte med tanke på att många elever når höga positioner.

Åke Wehrling: Eleverna får mycket stöd och de har väldigt små klasser. Lärarna håller också mycket hög klass.

Anders: Det ar val inte sa svart att forsta att styrelsen tycker att skolan fungerar bra. Rektorn ar tillsatt av styrelsen och delar givetvis deras asikter annars blir han uppsagd. Det hade varit intressant att intervjua nagra i styrelsen. Gjordes sadana forsok? Oavsett ar det negativ publicitet for skolan och det kanske fa foraldrar att tanka till innan de skickar sina barn till skolan.

Karin Mattisson:  Ordförande svarade på mail och sedan har vi varit i kontakt med flera som satt i styrelsen när Kristoffersen var rektor. Fortsättning följer 

Emma: Wow! Ville bara tacka och berömma för ett mycket bra och intressant program!

Karin Mattisson:   Tack ska du ha 

Ulrika: Internat är bra och räddningen för många. Men givetvis ska där vara vuxna som ej accepterar våld, nolltolerans, kommunala skolor kan vara värre, besök och granska några!

Åke Wehrling: Det kan jag lova att vi kommer att göra, förr eller senare!

Tant Grön: Frågar igen, har det gjorts någon kontroll vad gäller fd elever på Lundsberg och suicid?

Karin Mattisson:   Har inte hört att det gjorts någon kontroll,nej 

Catharina: Det finns huuur mycket som helst att berätta..

Karin Mattisson:   Ja du får gärna höra av dig om du vill.

fd Elev: Har någon nämnt hur man behandlade externerna? De få eleverna som bodde i området. Har ordet” tjås” nämnts?

Karin Mattisson:   Ja det har jag hört från elever som gick där för sådär tio år sedan, vet inte om det används idag faktiskt. 

Jenny: Hur är förhållandet mellan internat eleverna och eleverna som går på skolan men bor i närheten ”dag elever” (dvs. icke internat elever)? Blir de också inkorporerade i den s.k. kamratuppfostran som återfinns på exempelvis Lundsberg?

Åke Wehrling: Nej, men vi har hört att de ibland inte ses som ”riktiga” Lundsbergare.

mamma: Man får inte låsa dörren. Och det finns fönster o annat man kan hemsöka någon genom eller på annat sätt straffa. Tyvärr upprätthålls detta av elever själva och skolan är mycket bra i vissa delar!

Åke Wehrling:  Ja, vi har hört många säga att skolan är bra, det på elevhemmen problemen finns.

Daisy: Lundsberg får väl ganska många donationer. Har för mig att gymnastikhallen betalades till stora delar av några familjer. Snöskotern för skidspårning av någon annan. Måste finnas hur mycket gött som helst att grotta i.

Karin Mattisson:  Jodå, det förekommer donationer i form av pengar och annat.

Åke Wehrling: Hej! Tack för alla inlägg, nu måste vi sluta, se oss igen nästa vecka!

Kalle: Till skillnad mot vanliga skolor tillåts inte drogmissbruk på riksinternat och eleverna blir regelbundet drogtestade. Varför har ni inte nämnt det i ert reportage? Den lyckan har inte föräldrar till elever på vanliga skolor där de flesta elever använder droger regelbundet. För det hoppas jag att ni vet eller??

Karin Mattisson:   Jo jag har hört att eleverna ibland har fått blåsa, men regelrätta drogtester känner jag inte till!

Åsa: Oerhört bra program. Min pappa gick på en liknande skola och har vittnat om hemska saker och led fruktansvärt och lider faktiskt än idag, 72 år gammal, av sin skoltid. Jag trodde sådant inte excisterade längre!

Karin Mattisson:  Tack, ja det är inte bara Jan-Åke som burit med sig sviter av skolan.

Karin Mattisson:   Go kväll alla! Tusen tack för alla mängder av inlägg, tyvärr måste vi sluta. Nästa vecka kommer mera! Sesdå! 

moderator:  Tack alla som skickat frågor – fortsätt titta nästa vecka!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.