Skenande dieselpriser väntas leda till dyrare matvaror

Uppdaterad
Publicerad

Nu väntas flera matvaror bli dyrare. Sveriges lantbrukare har fått ökade kostnader för bland annat drivmedel, sedan oljepriserna stigit i rekordfart.

– Konsumenterna måste betala mer för maten, den är för billig i dag, säger lantbrukaren Tina Rudolphson. 

Det har blivit dyrare att driva bondgård. Kött- och spannmålsbonden Tina Rudolphson i Örsundsbro, två mil norr om Enköping, använder sin dieseltraktor till nästan allting i jordbruket. Varje år gör hon av med 20-25 tusen liter diesel i sitt jordbruk. Håller årets prisökning på 4 kronor litern i sig, kommer hon få betala över 80 000 kronor mer varje år. 

För att lantbrukarna inte ska gå back varje månad måste de sälja maten dyrare. Alltså måste maten kosta mer för konsumenten, tycker Lantbrukarnas Riksförbund, där Tina Rudolphson är förtroendevald.

Ekonomen: Priserna kommer höjas

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen företräder producenterna, alltså de som köper Tina Rudolphsons skörd och säljer den vidare till dagligvaruhandeln. De konstaterar också att maten måste bli dyrare för att kompensera för lantbrukarnas ökade utgifter. Lantbrukarna ska nu börja sälja årets skörd, och Livsmedelsföretagen tror att prisökningen kommer synas i butik framåt årsskiftet, kanske redan i höst. 

– Jag vill inte säga hur många procent dyrare, men att vi kommer att se en ökning råder det ingen tvekan om, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen. 

Att lantbrukets utgifter ökar beror inte bara på det höjda oljepriset. Priset på gödsel, foder och transporter har också ökat i takt med att drivmedlen blivit dyrare. Det påverkar alla led i livsmedelstillverkningen, inte minst lantbrukarna. 

– Jag har inte så stora marginaler, så det behöver inte bli jättedyrt för att det ska kännas, säger Tina Rudolphson. 

Hör bonden Tina Rudolphson berätta hur drivmedelspriserna påverkar henne i klippet ovan. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.