Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På plattformen syns varken statistik eller likes, bara kommentarer – men kommer det att gå hem hos användarna? Hör datavetaren Katie Berns om utmaningen. Foto: SVT/Hummy

Avskalad svensk plattform ska utmana sociala medier-jättarna

Publicerad

Ett team från Sverige utvecklar en social medieplattform utan gilla-markeringar eller offentlig statistik för inläggen. Tanken är att motarbeta passivitet och uppmuntra kreativitet, men frågan är hur svårt det är att bryta vanorna från andra sociala medier. 

– Folk ska känna sig bekväma med att skapa och alla ska kunna känna en tillhörighet, säger skaparen Claes Mårtén.

Hummy, det är namnet på den plattform som vd Claes Mårtén och hans kollegor nu skapar. En app som enligt Mårtén går i motsatt riktning från vad Instagram och Tiktok gjort under lång tid. 

– Sociala medier-industrin har använt en affärsmodell som lett till att man är ute efter att när människor öppnar en app, ska man se till att så mycket tid spenderas som möjligt och att man upprepar det. Tiden är det viktiga i dagens sociala medier, säger Mårtén och fortsätter: 

– Vi vill i stället skapa en plattform där vi först och främst sänker barriärerna för skapandet.

Plattformen räknar inte likes och du kan inte heller se någon statistik över hur många som har sett ditt inlägg. Interaktionen bygger på kommentarer och samtal.

Datavetare tveksam

Katie Berns är doktorand inom data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet. Hon tror att utmaningen Hummy står inför blir tuff.

– Statistik och likes är väldigt bra resultatindikatorer för kreatörer. Jag kan undra lite vad som kommer att ge dem motivationen att fortsätta skapa på plattformen för att nå en publik, säger Berns till SVT. 

Hör henne berätta mer om utmaningen kring att skapa en ny plattform i videon ovan. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.