Trots att Ikeas senaste verksamhetsår, september 2021 till och med augusti i år, präglades av pandemirestriktioner följt av en allt mer tilltagande ekonomisk oro med stigande inflation så lyckades ändå möbeljätten slå nytt försäljningsrekord. Under året ökade försäljningen i Sverige med runt 65 miljoner kronor till cirka 18 miljarder kronor totalt.
Det totala antalet besök, fysiska och digitala, ligger på samma nivå som förra verksamhetsåret, 172 miljoner. Antalet fysiska besök har däremot ökat med drygt fyra miljoner, samtidigt som antalet onlinebesök backade med ungefär samma siffra.
Globalt ökade försäljningen för ägarbolaget Ingka Group, som driver Ikeavaruhus runt om i världen, med 5,6 procent jämfört med förra verksamhetsåret till 39,5 miljarder euro, eller drygt 435 miljarder kronor. Det blev inte ett rekordår för Ingka som helhet men ändå ett starkt år med tanke på omständigheterna, enligt vd:n Jesper Brodin.
– Alltid i tider under ekonomisk nedgång har vi ökat i marknadsandelar, och det gör vi nu också. Det ser vi på många av våra centrala marknader.
Utesluter inte prishöjningar
I vintras höjde Ikea sina priser med nio procent i snitt globalt. Orsaken var då kraftigt stigande priser för transporter och råvaror under pandemin. Situationen har knappast blivit mindre ansträngd nu av de skenande prisökningarna på i princip allt.
Enligt Anna Hallqvist Gedda är företagets långsiktiga strategi att sänka priserna – men ändå kan prishöjningar framåt inte uteslutas.
– Osäkerheten är för stor, och vi kommer anpassa vår verksamhet efter den verkligheten så det är möjligt att vi kan behöva att höja priserna, säger hon.
Hur stora prishöjningar det då skulle kunna röra sig om kan är oklart i nuläget. Men sedan Ikea slutade med sina kataloger är prisjusteringar, oavsett om det är sänkningar eller höjningar, inte lika bundna till att ske årsvis utan kan ske mer flexibelt.
Trots att Ikea kan ha gynnats av att fler vill ha lågprisprodukter väntar troligtvis ett ännu tuffare ekonomiskt läge framåt hösten och vintern. Om hushållen tvingas spara in ännu mer kan det påverka de allra största inköpen som Ikeas kunder gör, som ett nytt kök eller en större soffa till exempel.
Fakta: Ikea Sveriges verksamhetsår 2022
- Den totala försäljningen landade på runt 18 miljarder kronor, en ökning med runt 65 miljoner från förra verksamhetsåret.
- Det totala antalet besök var 172 miljoner, samma nivå som förra året. Antalet fysiska besök ökade däremot med drygt fyra miljoner till 31 miljoner. Antalet onlinebesök minskade samtidigt med runt fyra miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
- Ikeas cityvaruhus i Gallerian i Stockholm öppnade i juli i år. Under de första två månaderna fick det nya varuhuset 612 000 besök.
- Sju mindre planeringsstudios öppnade, från Sälen i norr till Lund i söder, där kunder kan planera lösningar för kök, bad- och sovrum eller förvaring tillsammans med Ikeas personal.
- Nådde 3,2 miljoner medlemmar i Ikea Family.
- Sålde cirka 3,2 miljoner varmkorvar, runt 300 000 veggie hot dogs och över 300 000 portioner plantbullar. Cirka 1,9 miljoner FANTASTISK servetter.
- Lanserade värmepumpar i augusti, där 850 stycken har sålts sedan dess.
Källa: TT