Bråket om strömningsrättigheterna för TV4 och dess systerkanaler fortsätter. Foto: TT

1,6 miljoner kunder i kläm när TV4-konflikten fortsätter

Publicerad

De 1,6 miljoner hushåll som drabbats av nedsläckningen av TV4 har kompenserats med andra kanaler och förmåner. Men alla är inte nöjda med de kanaler som de fått. Möjligheten till annan kompensation är dock liten.

– Gemene man kan nog inte räkna med något, säger Camilla Brogren på Telekområdgivarna.

Com Hem och Telia har ännu inte nått en överenskommelse. För de cirka 1,6 miljonerhushåll som är kunder hos Com Hem innebär det att nedsläckningen av TV4 och dess systerkanaler fortsätter tills vidare.

”Telia och TV4 visar tyvärr fortsatt ingen vilja om att förhandla om detta, vilket ledde till att mötet avslutades utan konkreta framsteg”, skriver Com Hem i ett pressmeddelande under torsdagseftermiddagen. TV4-gruppens vd Casten Almqvist gick under torsdagskvällen ut med i SR Ekot att TV4 nu vill erbjuda flera aktörer möjligheten att konkurrera om streamingrättigheterna.

Sportkunder får al-Jazeera

Telekområdgivarna, som hjälper personer som undrar om de har rätt till ersättning när en eller flera kanaler ändras i utbudet, har fått många klagomål från kunder som är missnöjda med kompensationen för de nedsläckta kanalerna. Vanligtvis har de runt 30 ärenden om dagen, vilket nu nästan fördubblats.

– En del berättar exempelvis att de har ett sportpaket, men kompenserats med al-Jazeera. De jublar inte direkt av lycka, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna. 

Telekområdgivarna kan dock i nuläget inte uttala sig om kompensationen som Com Hem erbjuder är skälig eller inte.

– Det är svårt att säga, eftersom det beror på kundernas egna avtal, säger Camilla Brogren.

I ett fåtal fall kan kunder få rätt att häva avtalen, eller ha rätt till prisavdrag. Men de allra flesta får helt enkelt vänta ut situationen, trots missnöje.

– Jag tror att man får ha lite is i magen och vänta och se hur förhandlingarna går, säger Camilla Brogren.

Svårt göra alla nöjda

På Com Hem och Tele2 menar man att det är svårt att göra alla nöjda. Alla berörda kunder har fått information om vilken sorts kompensation just de har rätt till. Uppgraderade paket och utökad surf var några av de saker som erbjöds.

– Har någon ett specialintresse och vill följa en specifik kanal så finns det kanske inte en klockren ersättare och i så fall beklagar vi verkligen det. Vi har försökt att hitta lösningar som möter så många olika behov som möjligt, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2.

Så fungerar det med kompensation:

I de fall en kanal försvinner ur utbudet är det vanligaste att den ersätts med en eller flera andra.

I vissa fall kan man ha rätt att häva avtalet, oftast om det är relativt nytecknat och om man kan visa att just den kanalen varit avgörande för att man valt ett speciellt paket.

I enstaka fall kan man ha rätt till ekonomisk kompensation, till exempelvis om problemet blir långvarigt, eller om man har ett dyrt paket där många kanaler försvinner. Ersättningen tenderar dock inte att bli särskilt hög.

Källa: Telekområdgivarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.