Under kvällen har många besvikna Comhem-kunder delat med sig av sitt missnöje på företagets Facebook-sida. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Kundernas ilska efter nedsläckningen av TV4: ”Oseriöst”

Uppdaterad
Publicerad

”Oseriöst”, ”Rent ut sagt chockerande”, ”Så himla besviken”.

Com Hems Facebooksida svämmade snabbt över av arga kommentarer från kunder efter att det stod klart att företaget skulle släcka ned TV4:s kanaler.

– Vi har full förståelse för att man är upprörd, det är vi också så klart, säger Viktor Wallström, kommunikationsdirektör för Com Hems ägare Tele 2.

Inlägg efter inlägg handlar alla om samma sak. På Com Hems Facebooksida går missnöjet över beskedet att TV4 och dess systerkanaler släcks ned inte att missa.

”Blåst lagom till jul av Com Hem”, skriver en kund. ”Ni har gjort bort er och kommer förlora kunder och pengar”, skriver en annan.

Riktas även kritik mot TV4 och Telia

De flesta riktar sig till Com Hem och ägaren Tele 2, men det finns även besvikna tv-tittare som slänger en känga åt TV4 och den nya ägaren Telia:

”Det här är väldigt dåligt, under julperioden också det var ju en jättefin julklapp vi fick av er Telia och Com Hem”, skriver en besviken konsument.

Orsaken till att kanalerna försvunnit från Com Hem är nämligen en konflikt med TV4/Telia, då bolagen inte har lyckats komma överens i förhandlingarna om ett nytt avtal.

”Full förståelse för att man är upprörd”

Viktor Wallström, kommunikationsdirektör för Com Hems ägare Tele 2, beklagar att kunder hamnar i kläm.

– Vi har full förståelse för att man är upprörd, det är vi också så klart, säger han till SVT.

– Vi har avtal som gått ut och behöver få ett nytt på plats. Vi har förhoppningar om att Telia ska ändra sig och förhandla med oss. Så det är naturligtvis våra förhoppningar att åtgärda det här så snart som möjligt för våra kunder.

När kan kanalerna vara tillbaka?

– Jag kan inte säga det i dagsläget. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.