1177 Vårdguiden inför åtgärder för att hantera det höga trycket

Publicerad

1177 Vårdguiden inför extra åtgärder i veckan för att hantera det höga trycket på tjänsten i coronavirusets spår. Satsningen ska minska köbildningen och göra att personer med symptom snabbt får hjälp.

Torsdag den 12 mars införs tillfälliga åtgärder för att lindra trycket som 1177 just nu genomgår på grund av människors oro för coronaviruset.

Tjänsten ska dels få ett nytt tonval specifikt för de med symptom som överensstämmer med coronavirusets effekter. Satsningen ska möjliggöra att personer som söker vård ska få snabbare hjälp.

– En nationell linje kommer att införas specifikt för medicinsk rådgivning för coronaviruset. Det gör man för att motverka köbildning i individuella regioner, säger Lisa Adolphsson, pressansvarig på 1177 Vårdguiden nationellt.

Knappvalet har sedan slutet på februari varit tillgängligt när man ringer 1177 Region Stockholm, som har en annan underleverantör än andra regioner. Men nu införs det också på nationell nivå.

113 13 – Nationell informationslinje

Trycket på 1177 varierar från region till region och även från stund till stund. Men en av anledningarna till den ökade belastningen är antalet oroliga människor som ringer in för att få mer information, något som blir extra kännbart efter exempelvis en nyhetssändning, förklarar Lisa Adolphsson.

– Det är många som ringer med oro för viruset som egentligen borde ringa 113 13, säger hon.

Snabbare hjälp

Därför kommer man också att införa ett extra tonval som direktkopplar till informationslinjen. Denna satsning blir helt ny för samtliga regioner.

På så sätt ska man kunna förmedla anpassad service till de som ringer in, samtidigt som sjuka personer kommer i snabbare kontakt med en sjuksköterska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.