Kustkorvett HMS Visby på väg från spaningsområdet i Nämdöfjärden till marinens bas på Berga i samband med underrättelseoperationen Örnen. Foto: Fredrik Sandberg/TT 22 oktober 2014

Krönika: Ubåtsfrågan fortsätter vara ett sår som inte läker

Publicerad
Krönika ·

Det är exakt 40 år sedan den sovjetiska kärnvapenbestyckade ubåten S363 gick på grund mitt inne i militärt skyddsområde nära örlogsbasen i Karlskrona.

”Whiskey on the rocks” blev startskottet för de stora ubåtsjakterna som pågick i Sverige under hela 1980-talet och som river upp gamla sår än i dag, skriver SVT:s reporter Jonas Olsson som följt frågan i många år. 

Jonas Olsson

Nyhetsreporter

Det var en fiskare som av en slump upptäckte den sovjetiska dieselubåten i Gåsefjärden i oktober 1981.

Den hade kört fast på ett grund mitt inne i militärt skyddsområde och försökte köra loss hela natten och morgonen dagen därpå.

Den sovjetiska ubåten uppgav inte att den var i sjönöd och det dröjde många timmar innan försvarsmakten larmades. Sverige hamnade därmed i sin allvarligaste kris med Sovjet sedan de sköt ner ett svenskt spionflygplan över Östersjön på 1950-talet.

Ubåten fick det populära namnet ”Whiskey on the rocks” eftersom modellen var Whiskey.

Sovjet påstod att ubåten hade beteckningen U137, men den hette egentligen S363. Namnet U137 var påhittat. U fanns inte i det sovjetiska ubåtsalfabetet.

Besättningen påstod att det var fel på navigationsutrustningen, vilket svenska myndigheter tvivlade starkt på. Högt uppsatta sovjetiska underrättelseofficerare var ombord.

Presskonferensen med statsminister Torbjörn Fälldin blev uppmärksammad i hela världen då han slog fast att ubåten med stor sannolikhet hade kärnvapen ombord.

I dag nästan 40 år senare är det fortfarande oklart om det var kärnvapentorpeder eller kärnvapenminor eller både och.

En sak är säker. Sovjetunionen hade den kapaciteten i Östersjön.

Tusentals ubåtslarm

Efter S363 hörde och såg svenska folket ubåtar överallt.

Tusentals larm rapporterades under 1980- och 90-talen. De stora ubåtsjakterna drog igång, men upphörde efter Sovjetunionens upplösning.

Så plötsligt på hösten 2014 drog en ubåtsjakt igång igen utanför Stockholm. Det blev som en repris på kalla kriget – försvarsmakten talade om en ”underrättelseoperation”.

Och fortfarande rivs gamla sår upp när det publiceras nya uppgifter om ubåtarna.

Samma frågor ställs på nytt. Samma frågor som ställts i 40 år.

Vilka ubåtar kränkte svenskt territorium och varför? Finns det överhuvudtaget bevis för ubåtskränkningar?

Och varje gång ”ubåtsfrågan” hamnar i rubrikerna drabbar olika fraktioner samman. Frågan är nästan lika laddad som det olösta mordet på statsminister Olof Palme eller färjan Estonias förlisning.

Kustkorvett HMS Visby på väg från spaningsområdet i Nämdöfjärden till marinens bas på Berga i samband med underrättelseoperationen Örnen. Foto: Fredrik Sandberg/TT 22 oktober 2014

Minkar, sill och annat

Den främsta orsaken till att ubåtsfrågan blev ett rött skynke är att försvarsmakten presenterat vissa bevis, som vid senare granskning inte håller. Sill, mink och SMHI:s väderboj troddes vara främmande ubåtar – bland annat.

Nyligen ställdes frågan återigen på sin spets när en före detta chef vid försvarsmaktens undervattensanalyscentral (Musac) i en dokumentär i SVT sa att det finns inga ljudbevis för konstaterade ubåtskränkningar.

Han tillträdde befattningen efter kalla kriget.

Hans företrädare under kalla kriget, som hade nära kontakter med sina kollegor i vissa Natoländer, sade dock lång tidigare till SVT att det fanns bevis för främmande ubåtar både från dåvarande Warszawapakten och Natoländer och betonade att 99 procent var falsklarm. 

Det är ett scenario som före detta statsminister Ingvar Carlsson (S) beskrivit i sina memoarer, vilket även en tidigare amerikansk försvarsminister (Caspar Weinberger) och en brittisk marinminister (Sir Keith Speed), sagt i SVT år 2000.

Uttalandet av Weinberger blev en världsnyhet. Han fick även stöd av tidigare chefen för Storbritanniens militära underrättelsetjänst Sir James Walker.

Efter kalla krigets slut berättade även före detta sovjetiska ubåtsofficerare om ubåtsoperationer de gjort i Östersjön ”i främmande länders vatten”.

Sista kapitlet i ”ubåtsfrågan” är ännu inte skrivet och den kommer sannolikt fortsätta vara ett sår som inte läker.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) efter försvarsutskottets möte med ÖB med anledning av ubåtsjakten i Stockholm skärgård. Arkivbild. Foto: TT 21 oktober 2014

Fakta om tre ubåtskommissioner

  • Den första ubåtskommissionen ”Att möta ubåtshotet” 1983 slog fast att det var ubåtar från Warsawapakten som utfört ubåtskränkningarna 1982 nära marinbasen i Hårsfjärden.
  • Den andra kommissionen 1995 kom fram till att ubåtskränkningar hade inträffat. Men kommissionen ansåg att det gick inte att bevisa vilken eller vilka nationer som hade orsakat kränkningarna. Sovjetunionen ansågs ha huvudmotivet.
  • Den tredje statliga ubåtskommissionen presenterade sina slutsatser 2001. Den kom fram till att det då fanns bevis för ”färre än tio konstaterade ubåtskränkningar” under åren 1980 till 2000. Till det ska läggas ”ett 30-tal allvarliga incidenter” under samma period.
  • Kommissionen slog även fast att inte bara sovjetiska ubåtar hade motiv att göra intrång i svenska vatten under det kalla kriget. Även ubåtar från vissa Natoländer kan ha haft motiv, ansåg kommissionen.

Källa: Statliga Ubåtskommissioner

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.