Foto: Tor Johnsson/TT

43.000 anmärkningar på järnvägen

Publicerad

Det finns fler än 43.000 besiktningsanmärkningar på den svenska järnvägen som inte har åtgärdats. Tusentals av felen skulle ha lagats redan för flera år sedan.
– Jag är inte nöjd, säger Jonas Bruce, underhållschef på Trafikverket.

Det är en vardagseftermiddag med hundratals människor som trängs på perrongen på Stockholms centralstation. SJ-tåget skulle ha börjat rulla 16.55, för 20 minuter sedan. Men på en skärm ovanför perrongen visas en ny tid upp: 17.30.

Pendlaren Jonas Norberg är uppgiven.

– Det påverkar mina barn. De ska ha mat och jag ska träna ett fotbollslag som väntar, säger han.

Så mycket ökar förseningstimmarna

Persontrafiken på den svenska järnvägen har fördubblats sedan 1990-talet.

Konsekvensen är tågförseningar på grund av slitna spår, problem med signalfel, växlar och kontaktledningar. Bara under de senaste fyra åren har antalet förseningstimmar på grund av signalfel ökat med 37 procent.

”Finns stort behov av underhåll”

Järnvägsnätet kontrolleras kontinuerligt och om det finns brister görs besiktningsanmärkningar. Akuta fel måste åtgärdas omedelbart, men mindre allvarliga fel måste lagas inom tre månader.

Jonas Bruce.

I dagsläget har järnvägen över 43.000 besiktningsanmärkningar som väntar på att åtgärdas, visar siffror som Trafikverket sammanställt åt SVT Nyheter. Antalet ger en indikation på järnvägsnätets skick.

– Det här är ingen säkerhetsrisk när vi säger att vi har många anmärkningar. Däremot så ger det en signal att det finns ett stort behov av underhåll, säger Jonas Bruce, underhållschef på Trafikverket.

En större majoritet av anmärkningarna har passerat tiden för när felen skulle ha hanterats.

Åtgärder leder till förseningar

Och över 6.000 av dessa är fortfarande kvar från 2016, andra är ännu äldre.

– Jag är inte nöjd med att vi har många ickeåtgärdade besiktningsanmärkningar. Samtidigt måste jag konstatera att även om vi satsar väldigt mycket framåt kommer vi sannolikt aldrig komma fram till en situation där vi har noll, säger Jonas Bruce.

Regeringen föreslår 125 miljarder fram till 2029 för underhåll av järnvägen. Den kommande uppfräschningen kommer att få stora konsekvenser för resenärerna.

– Det innebär tågstörningar och förseningar, säger Jonas Bruce.

Lång väntan för resenärer

Och de som drabbas kan inget göra. Jonas Norberg har hörlurarna på och gör sitt bästa för att behålla tålamodet tillsammans med de andra på perrongen.

Tåget kommer antagligen bli inställt för nästa tåg går tio minuter efter nuvarande försening. Jag har räknat ut att det inte kommer något tåg, så jag får ta nästa tåg, säger han.

Fakta om järnvägen:

Visa
  • Under 2016 och hittills under 2017 har det totalt gjorts 1.801.164 besiktningar som resulterat i totalt 204.214 anmärkningar. Av dessa anmärkningar har 33.655 mindre allvarliga anmärkningar inte åtgärdats än.
  • Om man inkluderar även anmärkningarna från tidigare år så finns det totalt 43.071 anmärkningar i Trafikverkets system.
  • Cirka 28 procent av besiktningsanmärkningarna gäller spårväxlar. Antalet ligger ganska stadigt mellan 2014 till i dag.
  • Tre saker som påverkar försening mest är mycket trafik, tunga laster och där det är många ankomster och avgångar, exempelvis pendeltåg.
  • Västra Stambanan, Södra Stambanan och Stockholm har flest tågstörningar.
  • År 2000 fanns det 13.836 tågkilometer. År 2016 var längden 14.114 kilometer.
  • Sedan 1989 har resandet med persontrafik på järnväg, mätt i personkilometer, ökat med 94 procent.

Källa: Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer