Tillsammans med julen och midsommar är påsken den stora mathelgen. Enligt Svensk Handel förväntas livsmedelsbutikerna sälja för över 7 miljarder kronor under den här veckan.
Av de varor som är vanligast på påskborden så är ägg den som ökar mest. Enligt siffror från SCB har äggkonsumtionen ökat med 46 procent mellan år 2000 och år 2012.
Godisätandet ökar
Varje svensk äter i genomsnitt 12 kilo ägg per år, enligt Jordbruksverkets statistik över livsmedelskonsumtionen. Den efterfrågan på ägg sker samtigit som äggpriserna faktiskt har ökat mer än genomsnittliga livsmedel i övrigt.
Äggpriset har gått upp med 46 procent sedan 2000, En annan vara som upplever en uppgång är godis. 2008 åt varje svensk 14,8 kilo godis per år. Numera ligger den siffran på 17,3 kilo per person, enligt Jordbruksverkets statistik över livsmedelskonsumtionen.
Fisk tappar mark
Laxen är den klassiska påskbordvara som stigit mest i pris. Sedan år 2000 har priset på gravad/rökt lax har gått upp med 74 procent. Också den andra populära påskfisken, sill, har blivit dyrare. Under samma period har sillpriset stigit med 67 procent.
Konsumentprisindex har däremot endast ökat med mer än 21 procent. Sillen tappar också i populäritet. Mellan åren 2008 och 2012 backade försäljningen av sillkonserver med 33 procent. Laxförsäljningen steg något under samma period.