Genom en digital brevlåda kan användaren legitimera sig på nätet för att ta emot post med privat information, vilket tidigare har skickats via kuvert till brevlåda.
Det nya fenomenet fortsätter att öka kraftigt och har stigit med över en miljon användare det senaste året. En av Sveriges fyra aktörer ser en tydligt stigande trend.
– Väder och vind drabbar vanlig post, men inte digital post. Det ska också vara viktig post som hamnar i lådan, inte reklam, säger Kivras vd Stefan Krook.
Tidigare skatteåterbäring
Kring 35 myndigheter skickar ut post digitalt och flera företag har tagit efter. Ett av de stora dragplåstren är att Skatteverket utlovar tidigare skatteåterbäring om man anslöt sig till en digital brevlåda innan den 1 mars i år. Det gjorde att mellan 4 000 och 8 000 användare om dagen valde att skaffa tjänsten. Fördelarna som lyfts fram är att det är miljövänligt, säkert och ger en snabbare leverans.
Säker post
Anne-Marie Eklund Löwinder önskar att företagen deklarerar tydligare hur posten lagras och hålls i säkert förvar.
– Det är generellt sett säkrare än vanliga brevlådor, eftersom man inte bara kan vittja digitala brevlådan och ta posten. Den digitala brevlådan kräver ju att du identifierar dig med bank-ID vilket är förhållandevis säkert. Men å andra sidan är det anslutet till nätet, och då finns det i alla fall potentiellt sett risk för brister. Jag skulle önska att man är mer öppen om hur man hanterar de här uppgifterna både under transport via nätet och vid lagring, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på IIS.
Fyra aktörer
I Sverige finns fyra aktörer som erbjuder digitala brevlådor: Digimail, E-boks, Min myndighetspost och Kivra. De lagrar data på servrar inom Sverige eller i Danmark.
– Säkerheten en av grundpelarna som vi lägger mycket tid och kraft på för att säkerställa användarens integritet, bland annat genom att all datakommunikation med oss sker över krypterade länkar och lagras krypterat och säkert här i Sverige, säger Stefan Krook.