– De sa att mitt personnummer ligger ute på internet och att jag behövde skydda mig mot bedragare. Men jag ville inte ha deras tjänst.
Anita Salvén från Stockholm säger att hon alltid försöker vara noga med att inte gå på telefonförsäljarnas knep. Så när hon närmare två månader efter ett samtal från Nordiska bevakningsgruppen fick en räkning blev hon förvånad.
Dyr historia
När hon sen vände sig till företaget för att säga att något hade blivit fel fick hon till svar att hon tackat ja till tjänsten i ett sms. Därmed var hon också tvungen att fortsätta betala för hela den tre år långa bindningstiden.
Totalkostnad: 8 964 kronor.
– De sa att ångerrätten på två veckor löpt ut. Men hur skulle jag kunna ångra nåt jag inte visste att jag bundit mig till, säger Anita till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Många klagomål
Konsumentverket, som har granskat företaget, menar att Nordiska bevakningsgruppen använder sig av vilseledande säljmetoder, och att de dessutom tillämpar oskäligt långa bindningstider.
Nordiska bevakningsgruppen är också det ID-skyddsföretag som har fått överlägset flest klagomål och anmälningar mot sig det senaste året.
”Beklagligt”
Marcus Ericsson, försäljningschef på Nordiska bevakningsgruppen, skriver i ett mejl till Plus att Anita tackat ja till avtalet och att hon informerats om sin rätt att ångra sig.
“Vi anser att sms:et som skickas ut är tillräckligt och innehåller allt som krävs. Sedan är det självklart beklagligt när en kund känner sig missnöjd eller ännu värre vilseledd.”
Flera missnöjda kunder som Plus pratat med säger att de både kände sig stressade av säljarna och att de inte uppfattade att sms:et kunde utgöra ett avtal. Samma typ av missnöje går också att läsa i flera anmälningar mot företaget hos Allmänna reklamationsnämnden.
”Förjävligt”
Anita Salvén hoppas nu på att få tillbaka de pengar hon redan betalat och att hon ska få komma ur avtalet. Men det har företaget inte velat lova.
– Min pension är inte stor. Det är förjävligt att de ska få göra så här.