Anmälningar mot resebolag halverade i år

Uppdaterad
Publicerad

Antalet reserelaterade anmälningar till ARN har halverats jämfört med rekordåret 2020. Men ökat resande gör att kurvan nu börjar peka uppåt igen.

– Vi ser att det börjar komma igång, säger Marcus Isgren, chef för ARN.

Sedan pandemins början i mars förra året har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått in knappt 12000 reserelaterade ärenden. Av dessa gäller 7 855 reguljära flygresor, och ytterligare 2612 avser paketresa eller liknande arrangemang.

Över 5000 av anmälningarna inkom första halvåret 2020, då resebranschen lamslogs. Men under 2021 har kurvan tydligt vänt ner till följt av minskat resande. Under årets första sex månader inkom knappt 2000 ärenden, visar siffror från ARN.

– Under 2020 var det en mycket kraftig ökning på vår reseavdelning, historiskt sett helt ojämförbara siffror. I år ser vi en väldigt klar minskning i stället, säger Marcus Isgren, chef för ARN.

Trenden tycks dock vara på väg att svänga om igen. I takt med att resandet ökar på nytt har även anmälningarna mot resebolagen blivit fler.

– Vi har väldigt få reseärenden just nu men vi ser att det börjar komma igång lite igen, säger Marcus Isgren.

”Rätt att få tillbaka pengarna”

Inställda avgångar eller plötsliga förändringar på resmålet till följd av pandemin är några av de vanligaste orsakerna bakom tvistemålen som har inkommit sedan 2020.

– Oftast handlar det om flygresor som blivit inställda eller där man själv har avbokat sin resa på grund av smittläget på resmålet. Likadant är det med paketresor, antingen att företaget har ställt in eller att man själv har avbokat till följd av smittläget eller restriktioner, säger Marcus Isgren.

Under första halvåret i fjol fick konsumenterna rätt i 46 procent av fallen. I år var siffran under motsvarande period 49 procent.

– Våra rekommendationer är inte bindande. Däremot är det så att nästan alla företag följer våra beslut. Om vi har fattat ett beslut får man nästan i alla fall tillbaks pengarna om det är det vi har sagt. Men om företaget mot förmodan inte skulle följa vårt beslut finns möjlighet att gå till domstol för konsumenten också.

Det ska du tänka på när du bokar en resa

Väg risk och kostnad mot varandra

Överväg vilken risk du är beredd att ta. En ombokningsbar resa med försäkringar och avbeställningsskydd är som regel dyrare men ger ökad trygghet. Om du är beredd att ta en högre risk kan du komma billigare undan.

Paketreselagen

En paketresa ger ett starkare skydd än en reguljär flygresa. Paketreselagen är tvingande till konsumentens förmån att ha ett ganska stark skydd till konsumenten om resan ställs in. Det ger även möjligheten att avboka en paketresan om vissa förutsättningar är uppfyllda avseende smittspridning med mera.

Var noga med vem du sluter avtal med

Om en resa bokas via resebyrå eller en sajt kan det uppstå oklarheter vem avtalet är slutet med. Inte sällan uppstår tvister om var ansvaret ligger vid exempelvis inställda avgångar, vilket sätter kunden i kläm. Det finns exempel på fall där det kan ta lång tid att få tillbaka pengar och i vissa fall får kunden inte någon ersättning alls.

Ska få tillbaka pengar snabbt

Är det företaget som ställer in resan så har kunden som utgångspunkt rätt att få tillbaka pengarna. Och det har man rätt att få inom en ganska kort tid, man pratar om 7-14 dagar. Får man inte något gehör från resebolagens sida är man välkommen att lämna in en anmälan till ARN. Viktigt då är att vara tydlig och visa dels vad man begär, men också att lämna in ordentligt med bevisning.

Se över försäkringsskyddet

Se över vad din försäkring täcker och vilka skydd som ingår i den resa. Många kortföretag erbjuder reseförsäkring om köp görs via dem.

Källa: Marcus Isgren, ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.