Sedan pandemins början i mars förra året har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått in knappt 12000 reserelaterade ärenden. Av dessa gäller 7 855 reguljära flygresor, och ytterligare 2612 avser paketresa eller liknande arrangemang.
Över 5000 av anmälningarna inkom första halvåret 2020, då resebranschen lamslogs. Men under 2021 har kurvan tydligt vänt ner till följt av minskat resande. Under årets första sex månader inkom knappt 2000 ärenden, visar siffror från ARN.
– Under 2020 var det en mycket kraftig ökning på vår reseavdelning, historiskt sett helt ojämförbara siffror. I år ser vi en väldigt klar minskning i stället, säger Marcus Isgren, chef för ARN.
Trenden tycks dock vara på väg att svänga om igen. I takt med att resandet ökar på nytt har även anmälningarna mot resebolagen blivit fler.
– Vi har väldigt få reseärenden just nu men vi ser att det börjar komma igång lite igen, säger Marcus Isgren.
”Rätt att få tillbaka pengarna”
Inställda avgångar eller plötsliga förändringar på resmålet till följd av pandemin är några av de vanligaste orsakerna bakom tvistemålen som har inkommit sedan 2020.
– Oftast handlar det om flygresor som blivit inställda eller där man själv har avbokat sin resa på grund av smittläget på resmålet. Likadant är det med paketresor, antingen att företaget har ställt in eller att man själv har avbokat till följd av smittläget eller restriktioner, säger Marcus Isgren.
Under första halvåret i fjol fick konsumenterna rätt i 46 procent av fallen. I år var siffran under motsvarande period 49 procent.
– Våra rekommendationer är inte bindande. Däremot är det så att nästan alla företag följer våra beslut. Om vi har fattat ett beslut får man nästan i alla fall tillbaks pengarna om det är det vi har sagt. Men om företaget mot förmodan inte skulle följa vårt beslut finns möjlighet att gå till domstol för konsumenten också.