Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Den nya spellagen tynger spelbolagens vinster. Foto: Janerik Henriksson/TT

Anmälningar mot spelbolag minskar – Konsumentverket fortfarande kritiskt mot reklamen

Uppdaterad
Publicerad
Ordning och reda på spelmarknaden var målet med spellagen som trädde i kraft i januari. Men under de första månaderna 2019 inkom hundratals anmälningar till Konsumentverket gällande spelbolagens reklam. Nu ser myndigheten en stor minskning av anmälningar men är inte helt nöjd med spelreklamen ändå. 

Samtidigt som spellagen, som kräver att alla spelbolag som riktar sig till den svenska marknaden har licens, trädde ikraft kom också spelpaus.se. Då kom möjligheten för personer att stänga av sig från allt spelande nationellt genom att registrera sig på hemsidan. Något drygt 45 000 svenskar gjort sedan dess. 

– De har ju stängt av sig på spelpaus av en anledning och oftast är kanske den anledningen att personen har någon form av riskspelande eller spelproblem, säger Elin Häggeborn som är jurist på Konsumentverket.

Registrerade på spelpaus fick reklam

Som registrerad på spelpaus.se ska man inte kunna få någon direktreklam från spelbolag. Men under årets första tre månader inkom 407 anmälningar till Konsumentverket och en stor del av dessa gällde registrerade personer som fått direktreklam ändå. Sedan dess har anmälningarna minskat. Från april till och med oktober fick myndigheten endast in 384 stycken.

Enligt Gustaf Hoffstedt som är generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel berodde den stora tillströmningen av anmälningar i början av året på tekniska problem. 

– Vad jag förstår så var det några spelbolag som inte hade sina tekniska systemen fullt ut fungerande från 1 januari. Det är förstås helt oacceptabelt och bolagen fick systemen fungerande strax därefter, säger han.  

Delade meningar om ”måttfull marknadsföring”

Snart ett år efter att lagen trädde i kraft är Konsumentverket fortfarande kritisk till hur branschen förhåller sig till lagkravet på ”måttfull marknadsföring” och har under året drivit två fall i domstol för att få fram rättspraxis, något myndigheten menar inte borde behövas. 

– Det finns bland annat uttalanden i förarbeten, en rekommendation från Europeiska kommissionen för hur onlinespel bör marknadsföras och vi har skickat ut en skrivelse till spelbolagen där vi redogör för hur vi gör en hel del bedömningar utifrån måttfullhetskravet, säger Elin Häggeborn. 

Branschen å sin sida välkomnar vägledande domar men vill ha tydligare riktlinjer från lagstiftaren. 

– Det är viktigt att när staten använder ett ord som ”måttfull” i sin egen lagstiftning då är man också skyldig att definiera vad måttfull innebär. Det har inte staten gjort, säger Gustaf Hoffstedt. 

Just nu pågår en utredning på uppdrag av regeringen som kan komma att begränsa spelreklamen ännu mer. Utredningen ska vara klar senast 31 oktober 2020.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer