Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Apple får tio gånger med utrymme fastän Samsung säljer mer. Foto: Scanpix

Apple får gratisreklam för miljoner

Under lanseringen av senaste telefonen förra vecka kan företaget ha fått gratispublicitet för uppemot 200 miljoner.

Bara under förra veckan, i samband med lanseringen av Iphone 5, gav svenska nyhetsmedier Apple utrymme värt nästan 28 miljoner kronor på annonsmarknaden.

Huvudkonkurrenten Samsung fick inte ens tiondelen så mycket exponering när deras ”Iphoneutmanare” Galaxy S3 presenterades i våras, visar siffror från medieanalysföretaget Retriever.

–Det är en enorm skillnad på dags- och affärspressens intresse för Samsung och Apple när det gäller mobilsläppen, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

–Samsung säljer fler smarta mobiler men hypen kring Apple är så mycket större än bara försäljningssiffror. Lanseringen av en ny Iphone kopplas till och med till en möjlig påverkan av USA:s BNP.

Enligt Retriever förekom ”Iphone 5” i 926 artiklar av olika storlek och med olika vinklar i svenska redaktionella medier, tryckta och på nätet, förra veckan. När utrymmet i ord räknats och överförts till annonspriser blir värdet 27.599.341 kronor.

200 miljoner

Det egentliga värdet för publiceringarna är dock många gånger högre. En allmän tumregel inom pr- och reklambranschen är att en positiv redaktionell text om en produkt är värd 7-8 gånger mer än en annons.

Om man utgår från att de flesta artiklar förra veckan var positiva skulle en veckas svensk publicitet kunna vara värd över 200 miljoner kronor för Apple.

När Samsung i maj lanserade Galaxy S3, som ofta omnämnts som ”Iphoneutmanaren”, publicerades samma vecka 109 artiklar, tryckta och på nätet. Enligt Retriever var de publiceringarna värda prick 2 miljoner kronor omsatt i annonser.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Apple

Mer i ämnet