Bo Sandelin äger en oberoende livsmedelsbutik i Västerhaninge, i södra Stockholm. Axfoods Dagab är den enda stora grossist han har att välja på. Han köpte tidigare sina varor från Bergendahls, men det bolaget köptes upp av just Dagab. De andra stora grossisterna är stängda. Ica Coop och Lidl säljer bara till de egna livsmedelskedjorna.
Krav vid uppköpet
För att Dagab skulle få godkännande för köpet av Bergendahls ställde Konkurrensverket som krav att utomstående handlare inte skulle diskrimineras. Dagab menar också att villkoren till utomstående butiker är jämförbara med villkoren för deras egna livsmedelskedjor.
– Annars hade de inte kunnat konkurrera på marknaden som är väldigt präglad av prispress, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab.
Men handlaren Bo Sandelin hävdar att det har blivit dyrare med Dagab för det som kallas egna matvaror, alltså varor som har grossistens egna varumärken, som till exempel Eldorado och Garant. EMV-varor står för mellan 20 och 30 procent av hela sortimentet i Bo Sandelins butik.
– Prisnivån på egna varumärken har gått upp katastrofalt, upp till hundra procent, säger Bo Sandelin.
Håller inte med om kritiken
Detta motsägs bestämt av Dagabs vd Nicholas Pettersson:
– Nej, vi kan inte sko oss på de utomstående handlarna, konkurrensen är för hård.
Konkurrensverket kan inte öppna upp grossistmarknaden så handlarna kan köpa från vilken grossist de vill. Konkurrensverket kan bara agera när det blir uppköp, som i fallet när Dagab köpte Bergendahls, vilket de alltså godkände.
– Vi har inte instrument att göra något åt det, säger Rikard Jermsten, chef för Konkurrensverket.
Fördelar med egna varumärken, så kallade ”EMV” (egna märkesvaror), för grossisten är:
Större frihet och flexibilitet vad gäller prissättning
Högre marginaler vilket ger högre vinst
Skapar prispress på icke EMV-varor
Man slipper betala för producentens marknadsföringskostnader
Möjlighet till större kontroll över produkters egenskaper och kvalitet