Thorengruppen har expanderat snabbt det senaste decenniet med gymnasierna Thoren Business School, Thoren Innovation School och Yrkesgymnasiet.
Det senaste året har Skolinspektionen riktat svidande kritik mot Thoren Business School i Solna och Växjö, och Thoren Innovation School i Malmö.
– Det är upprörande. Det handlar om elevernas framtid, säger Agneta Broberg, regionchef på Skolinspektionen.
Riskerar stängning
Med stöd av ny, skärpt lagstiftning hotar Skolinspektionen att stänga skolorna i Malmö och Växjö, om inte bristerna åtgärdas, eller om nya brister uppkommer inom två år.
Men SVT:s granskning visar att det funnits allvarliga problem på många fler skolor, ibland återkommande. SVT har gått igenom alla Skolinspektionens tillsynsrapporter för koncernens gymnasieskolor sedan 2010.
Granskningen visar att eleverna på olika sätt gått miste om undervisning de har rätt till på 23 gymnasieskolor.
Det handlar till exempel om nyöppnade skolor utan lokaler och utrustning på plats, schemakrockar och praktikplatser som inte håller måttet.
När Skolinspektionen upptäckt bristerna har skolorna blivit förelagda att åtgärda dem. Men ändå har samma eller nya brister ibland hittats vid nästa tillsyn.
Agneta Broberg på Skolinspektionen menar att myndigheten gjort vad den kan för att hålla koll på skolornas kvalitet.
– När vi sett att bristerna avhjälpts måste vi släppa skolorna, det är så lagstiftningen har sett ut, säger hon.
81 miljoner kronor till ägaren
Thorengruppen har i dag 39 gymnasieskolor och flera grundskolor.
Förra året fick koncernen avslag på samtliga ansökningar om att starta nya skolor på grund av kvalitetsbristerna. Istället har koncernen fortsatt växa genom att köpa skolor.
På tio år har omsättningen fyrdubblats. Under tiden har Thorengruppen tjänat sammanlagt 944 miljoner kronor. Ägaren, Raja Thorén, har tagit 81 miljoner kronor i aktieutdelning.
”Beklagligt”
Thorengruppen har inte velat ställa upp på en inspelad intervju. I stället medverkar vd Ola Rönnqvist i Morgonstudion där han beklagar att de historiskt inte har haft bra koll på alla sina skolor.
– Fokus nu ligger på att framåt ska vi inte ha den här typen av brister. Det är inget hokus pokus att ordna till det här.
Fakta
Så gjorde SVT granskningen
- Vi har gått igenom alla tillsynsrapporter som Skolinspektionen har genomfört på Thorengruppens alla skolor, men även tillsynen av de tre olika bolag inom Thorengruppen som äger skolorna.
- För att säkerställa att vi fått med alla rapporter har vi kontrollerat de dokument som ligger i diariet med de årsfiler som skolinspektionen sammanställer, och i det fall där något beslut saknats har vi begärt ut dokumenten hos skolinspektionen.
- Från rapporterna har vi sammanställt i vilka fall skolinspektionen utdömt föreläggande mot vite, föreläggande, anmärkning, avstående från ingripande eller där man konstaterar att inga brister finns.
- Vi har vid genomgången särskilt inriktat oss på förelägganden (med eller utan vite) som rör brister kring själva undervisningen. Oftast handlar det om att eleverna får för få lärarledda undervisningstimmar, men även att skolan inte tar ansvar för praktiken: ”arbetsplatsförlagt lärande” – APL. Eller att eleverna inte får ta del av centralt innehåll i ämnes- och kursplaner.
Så står sig Thorengruppens skolor jämfört med snittet
Det finns ett antal mått som Skolverket presenterar när det gäller alla skolor. Vi har särskilt tittat på de olika personalmåtten, då de är det mest relevanta när det gäller undervisningen på skolorna. I alla variabler vi tittat på så ligger Thorens skolor lågt i förhållande till både enskilda gymnasieskolor och alla gymnasieskolor.
Andel av lärarna med pedagogisk högskoleexamen:
- Alla gymnasieskolor, 83%
- Friskolor,gymnasieskolor 73%
- Thorens gymnasieskolor, 64%
Antal elever per heltidstjänst:
- Alla gymnasieskolor, 12 elever
- Friskolor, gymnasieskolor, 14 elever
- Thorens gymnasieskolor, 17 elever
Andel tillsvidareanställd personal
- Alla gymnasieskolor, 88%
- Friskolor, gymnasieskolor, 84%
- Thorens gymnasieskolor, 62%
Källa: Skolverkets statistik ” Gymnasieskolan – personalstatistik” för läsår 2022/23