Attendo-personalen larmar: ”Gråter när jag går av arbetspassen”

Uppdaterad
Publicerad

Äldre som skriker av smärta på en obemannad avdelning nattetid. Mat som gör att de boende rasar i vikt. Och äldre som tvingas lägga sig redan vid 16 på grund av personalbrist.

Det är en del av kritiken personalen nu riktar mot det kritiserade bolaget Attendos äldreboende på Långbroberg i Stockholm.

– Jag gråter ofta när jag går av mina arbetspass, säger en undersköterska till Expressen.

Det är ett tiotal anställda som uttalar sig när Expressen granskar Attendos äldreboende på Långbroberg i södra Stockholm.  De beskriver en verklighet där sparkraven har gått så långt att personal ibland köper frukost till de äldre för egna pengar, något som förnekas av företaget:

– Det finns inte ont om mat. De boende är fria att gå ut och äta om de vill ha det så. Socialstyrelsens undersökning bevisar att vi bedriver en god vård och vi har en mat som smakar gott, säger Sanna Faily som är verksamhetschef på Attendos boende Långbroberg i SVT:s Morgonstudion.

För lite mat för frukost

En av de anställda beskriver en natt då hon hittade en äldre som låg skrikande av smärta på en obemannad avdelning. Avdelningen var en så kallad somatisk avdelning, alltså där de äldre har fysisk men inte psykisk sjukdom. Det innebär att avdelningen får vara obemannad så länge det finns personal på en annan avdelning på samma våningsplan. Men på Attendos äldreboende ligger den somatiska avdelningen på ett eget våningsplan där personalen alltså inte finns tillgänglig, enligt Expressen.

Enligt personalen har sparkraven gått så långt att de i mån av tid ska städa korridorer och göra frukost under nätterna. Men enligt vad personalen berättar i Expressen finns det ofta för lite mat att göra frukost av. Och när de skriver listor på vad som ska handlas så stryker ansvariga ner på listan för att pengarna inte räcker till.

Håkan, 77, rasade i vikt

77-årige Håkan Eriksson har bott på boendet i tre år efter en stroke och hjärtoperation. På kort tid har han nu tappat nio kilo i vikt menar han. Han har satt i system att åka till en närliggande pizzera då maten på boendet inte håller måttet. Och enligt personalen så är han bara ett exempel av flera.

– När Stockholm stad gjorde en individuppföljning i slutet av 2020 så fick vi resultatet att vi hade 97 procent nöjda boende. Vi vill alltid bli bättre och har säkert vissa brister. Vi är människor som jobbar med människor, säger Sanna Faily.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.