Foto: TT

Bensinbolag kan tvingas att sälja mer förnybart bränsle

Uppdaterad
Publicerad

Det finns en bred politisk samsyn kring att tvinga bensinbolagen att sälja en viss del förnybart bränsle inblandat i bensinen och dieseln. Så kallad kvotplikt. Men det nya systemet lär sannolikt tränga ut etanolbränslet E85 från mackarna.

Om två år riskerar etanolbränslet E85 att försvinna. Det är bara fram till 2018 som bränslet är befriat från koldioxid- och energiskatt. Istället vill drivmedelsbranschen sälja etanol och andra miljöbränslen låginblandat i dieseln och bensinen. Hur stor andel ska bestämmas av staten. Så kallad kvotplikt. Under Almedalsveckan har det framkommit att det finns en politisk majoritet för systemet.

– Här under Almedalen så har vi fått ett kvitto på det. Sju av åtta partier i riksdagen är alltså för kvotplikt i en eller annan form. Det är ett väldigt glatt besked som gör att det nu inte finns några hinder för regeringen att komma med förslag om det, säger Naturskyddsföreningens tillförordnade klimatchef Oscar Alarik.

Dyrare med bensin och diesel

Ett problem är att förslaget sannolikt innebär att det kommer att bli dyrare att köpa bensin och diesel på mackarna. Dessutom riskerar E85 och andra rena miljöbränslen att slås ut. När den förra regeringen 2013 ville införa kvotplikt sa nämligen EU-kommissionen nej eftersom man ansåg att det stred mot statsstödsreglerna att både ha kvotplikt och skattebefrielse på vissa rena miljöbränslen samtidigt.

Förhandlar med EU

Regeringen förhandlar just nu med EU-kommissionen om att få förlänga undantaget som tillåter skattebefrielsen, men det är högst osäkert om det går igenom eftersom kommissionen sagt nej tidigare.

– Det är en idé som har stöd i både branschen och i flera partier, men man måste se detta som ett sammanhang. Vi måste ha ett antal styrmedel som fungerar väl tillsammans och hur den helheten ska se ut får vi återkomma till, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.