Plus rapporterar om Emelie och Henriks badrumsbesiktning. Besiktningsföretaget skickade ut fel protokoll och familjen hamnade i ett läge där de tvingades riva sitt badrum utan att det fanns en fuktskada. Och blir det fel, är det inte så lätt att häva sin rätt.
– Immateriella tjänster omfattas inte av konsumenttjänstelagen och besiktningstjänster är en sådan typ av tjänst, säger Karin Hägglöf, jurist hos Villaägarnas Riksförbund.
“Lagen inte anpassad för besiktningstjänster”
Enligt henne hänger detta hänger ihop med att reglerna inte är anpassade för den typen av tjänster. Blir det fel vid till exempel målning av ett hus så kan man som kund kompenseras genom avhjälpande, prisavdrag eller skadestånd.
Men enligt Karin Hägglöf går inte en tjänst som en besiktning att göra om på samma sätt.
– Lagen är inte anpassad för besiktningstjänster, konstaterar Hägglöf.
Inte rättslös vid domstolsprocess
Skulle en konsument driva en felaktig besiktning vidare till en rättslig process, så skulle domstolen bedöma situationen utifrån avtalslagen och skadeståndslagen. Men enligt Hägglöf skulle domstolen också med största sannolikhet snegla på konsumenttjänstelagen.
– Faktumet att besiktningar inte omfattas av konsumenttjänstelagen gör det dock svårare för konsumenter att veta vad man kan kräva när en besiktning har gått fel. Och i praktiken kan vem som helst kalla sig för besiktningsman.
Karin Hägglöf råder konsumenter att kolla extra noggrant vad som gäller, vad det står i kontraktet och vilka omdömen som en besiktningsman man funderar på att anlita har.
Så många anmäler
Tjänster som utförs på bostäder ligger alltid i topp vad det gäller anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Runt 1 500 kommer in årligen, men endast en en mindre del rör besiktningar. En felaktig besiktning kan dock få stora ekonomiska konsekvenser för konsumenten.
Hittills under 2019 har ARN fått in 48 anmälningar som rör besiktningar, men mörkertalet lär enligt ARN ligga en bra bit högre.
Har du också fått problem med din bostad? Kontakta Plusredaktionen!