Ekonomin i holländska Spyker har varit skakig av och till ända sedan bolagetgrundades. Men det var nog ändå en del som höjde på ögonbrynen över att Spyker,som äger Saab, nu har större skulder än tillgångar.
Informationen lämnades till den holländska börsen – och inom fem dagar måsteSpyker lämna besked om hur ekonomin i bolaget ser ut och hur man planerar attförbättra situationen.
I morgon kommer Spykers halvårsrapport, innan dess vill man inte berätta merom ekonomin. Men bolagets ledning, och menar att skulden beror på nyabokföringsregler.
I samband med Saab-affären fick General Motors betalt i preferensaktier iSaab. I Sverige kan de räknas som en tillgång, men i Nederländerna räknasaktierna nu som en skuld på 2,4 miljarder kronor.
Men frågan är hur det här påverkar Saab – som tidigare sett försäljningenrasa på grund av osäkerhet om bolagets ekonomi.
-Den främsta risken är att det skapar ökad osäkerhet kring varumärket Saab,och att framförallt privatkunder funderar på om de vågar köpa en Saab ellerinte, säger Martin Sköld, bilindustrianalytiker på Handelshögskolan, tillRapport.
Under våren har Saabs försäljning lyft igen, och i Sverige ligger man påfjärde plats över mest sålda tjänstebilar.
-Men den här typen av negativa skriverier, somkanske egentligen inte har någon reell innebörd, uppfattas ändå negativt ochdet finns en risk att i synnerhet privatlunder avvaktar med att köpa en bil,säger Martin Sköld.