Robert Rehbach. Foto: SVT

Värderade sin bil på nätet – riskerar rättegång i Estland

Uppdaterad
Publicerad

Robert Rehbach i Stockholm är en av drygt 1.000 personer som anmält företag som tar betalt på nätet för att värdera bilar.

Han har vägrat att betala och nu har han fått en delgivning från en estnisk domstol och riskerar rättegång i Estland.

– Det är helt overkligt. Nästan sinnessjukt om jag ska vara helt ärlig, säger han.

Det började för 2,5 år sen när Robert funderade på att sälja sin bil. Han surfade runt på olika bilförsäljarsajter på nätet och plötsligt dök det upp en ruta där han kunde fylla i registreringsnumret till sin bil för att få den värderad. Han såg ingenstans att det skulle kosta pengar, men strax efteråt kom det ett mejl som informerade att det skulle kosta 70 euro.

Robert Rehbach mejlade då till företaget, som visade sig höra hemma i Estland, för att ångra sin beställning, som man har rätt till.

– De svarade inte på mitt mejl. I stället kom en påminnelse där de lade på ytterligare 10 euro, säger Robert Rehbach till SVT Nyheter.

Den totala summan Robert Rehbach nu krävs på är på 210 euro.

Ett belopp som han skulle kunna betala för att slippa problemet, men av princip vägrar han.

I stället anmälde han företaget till Konsumentverket som nu drunknar i liknande fall. Deras enhet som har hand om utländska företag, Konsument Europa, har nu över 1.000 liknande berättelser att hantera.

”Toppar klagomålsstatistiken”

– Bilvärderingstjänsterna toppar klagomålsstatistiken nu, säger Jolanda Girzl enhetschef på Konsument Europa.

– Många av värderingstjänsterna är gratis i Sverige, men här är det utländska bolag som tillhandahåller tjänsten och svenska konsumenter tror att det är gratis. Vi får nästan dagligen samtal från konsumenter som upplever sig lurade.

Konsument Europa kontaktar motsvariga myndigheter i de aktuella länderna och ber om hjälp, men det är inte alltid det går att nå bolagen.

– Det är viktigt att konsumenterna bestrider fakturan, ångrar tjänsten så fort som möjligt och sparar all dokumentation. Inom EU har konsumenter 14 dagars ångerrätt, berättar Jolanda Girzl på Konsument Europa.

Hotas av rättegång i Estland

Även om Robert Rehbach gjort som man ska så vägrar det estniska företaget att ge sig.

Nu har han fått en delgivning från en estnisk domstol. All text är på estniska så han har bestridit delgivningen eftersom den är skriven på ett språk han inte begriper. Vad som händer nu för Robert är oklart.

– Jag känner mig illa till mods. Jag hoppas att det bara ska läggas ner och att det ska bli tyst. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.