Så gör du om du lurats i näthandel

Uppdaterad
Publicerad

Här är Konsument Europas viktigaste råd till konsumenter som känner sig vilseledda efter att ha handlat på nätet.

1. Om du inte har beställt någon vara eller tjänst så har du inte ingått ett avtal med företaget och är därför inte skyldig att betala något. Det är viktigt att du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte beställt något. Om företaget inte godtar bestridandet är det upp till företaget att driva ärendet i domstol och bevisa att du faktiskt har gjort en beställning.

2. Du ska kunna ångra köpet under 14 dagar utan kostnad när du handlar en vara eller tjänst på distans från ett företag inom EU, Norge och Island. Detta kan du göra genom att till exempel sända ett meddelande till företaget eller genom att använda en standardblankett som företaget måste tillhandahålla. Om det saknas information om ångerrätten eller om informationen är bristfällig så medför det att ångerfristen på 14 dagar förlängs med ett år till som längst ett år och 14 dagar från att varan mottogs eller beställningen av tjänsten gjordes.

3. Om du tidigare har bestridit fakturan till företaget och får ett inkassokrav så ska du även bestrida kravet till inkassobolaget. Du kan använda samma meddelande som du tidigare har skrivit till företaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.