Reklamombudsmannen anser att blogginlägget om Blondinbellas skomärke borde ha markerats som reklam. Foto: TT

Blondinbella fälls för smygreklam

Uppdaterad
Publicerad

Ett inlägg på Isabella ”Blondinbella” Löwengrips blogg har fällts av reklamombudsmannens opinionsnämnd. I blogginlägget skrev Löwengrip om att det gick att förbeställa flera modeller från hennes eget skomärke. Nämnden anser att blogginlägget skulle ha markerats som reklam.

I ett yttrande till reklamombudsmannen skriver Isabella Löwengrip att bloggen är en plattform för de bolag hon är engagerad i, vilket också omfattar det aktuella skomärket.

Nämnden slår ändå fast att bloggen utgör inlägg från Isabella Löwengrip som privatperson och att reklam därför tydligt ska markeras enligt Internationella Handelskammarens regler.

Reklamombudsmannen är näringslivets självreglerande organ. Organisationen har inte möjlighet att besluta om avgifter eller skadestånd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet