-Ägarkretsen är sund, sade Bo Lundgren utan att svara på om den ryska bankfamiljen Antonov fortfarande finns med på något sätt.
Han anser att Riksgälden genom olika avtal har minimerat risken för att den plundring som skedde i brittiska Rover ska hända Saab.
-Vi ett antal saker som skapar större säkerhet, sade Bo Lundgren utan att gå in på vad det handlar om.
Han lyfte fram att Riksgälden, genom egen granskning och genom att ha tagit hjälp av expertis utifrån, bedömer Saabs affärsplan som rimlig.
Pengarna från EIB ska gå till att göra Saabs bilar grönare.
-Vi lämnar inga garantier för affärsplanen. Det enda vi har konstaterat är att den är rimlig. Och om den inte lyckas så har vi fullgoda säkerheter, sade han.
Reservdelar som säkerhet
Huvuddelen av säkerheternas värden finns hos reservdelsförsäljning enligt Bo Lundgren. Annat som räknas in i säkerheterna är fastigheter och tillverkningsutrustning.
-Vi har haft anledning att fundera över namnen eftersom de varit okänd materia för oss.
Maud Olofsson konstaterar att det finns risker, men att regeringen har gjort en avvägning.
-Det handlar om att vi vill värna skattebetalarnas pengar, men det handlar också om att försöka säkra jobb. Det handlar om de anställda på Saab. Det här ger ändå alla en möjlighet att försöka få Saab på fötter igen, sade Maud Olofsson.
Ny granskning om ägarförhållandena ändras
EIB har fattat beslutet om lånet efter att ha gjort en genomgång av ägarstrukturen, samt Saabs affärsplan och forskningsprojekten som ska lånefinansieras.
-Om det blir ett ägarskifte gör vi en ny granskning, säger Eva Srejber, vice direktör i EIB, till TT.
EIB kommer att göra regelbundna kontroller så att pengarna används på det sätt de är tänkta för, det vill säga för att utveckla miljövänlig teknik.
Eva Srejber vill inte säga när den första utbetalningen görs.
TT