Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Voichefen Eric André förklara varför hastigheten sänks på helger och om akutläkaren tror det kommer hjälpa. Foto: Voi/Terje Pedersen / NTB scanpix /TTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Bolt stoppar elsparkcyklar på helgnätter: Tar ansvar

Uppdaterad
Publicerad

Både Bolt och Voi ändrar sina uthyrningsregler av elsparkcyklar för att minska antalet olyckor. Men frågan är om åtgärderna är tillräckliga. Åtgärderna Voi genomför har inte visat sig ha någon effekt i Finland.

– Jag tror att det är för tidigt att säga om det fungerar eller inte, säger Eric André, Sverigechef.

Bolts beslut innebär att det mellan midnatt och klockan fem på morgonen inte går att använda företagets cyklar. Det här gäller i Stockholm,Göteborg, Malmö och Lund.

– Skoterindustrin är relativt ny och någonstans är det så att om vår verksamhet ska bli långsiktig behöver vi få tillit från allmänhet och politiker och det här är ett sätt att ta ansvar, säger Bolts public policy-chef David Mothander.

”Stark relation mellan hastighet och olyckor”

Samtidigt meddelar konkurrenten Voi att man sänker maxhastigheten från 20 till 15 km/h på sina elsparkcyklar under samma tid på dygnet mellan torsdagar och söndagar.

– Vi vet från trafikstatistik och forskning att det finns en stark relation mellan hastigheten och olycksfrekvensen, säger Sverigechefen Eric André.

I Finland infördes nyligen ett krav på att elsparkcyklar ska gå långsammare just nattetid. Och där har olyckorna trots det fortsatt öka.

– Det är väldigt nyligen det genomfördes. Jag tror att det är för tidigt att säga om det fungerar eller inte, säger Eric André.

Läkare i både Sverige och Finland vill däremot hellre stoppa uthyrningen helt de tider då förare har större risk att vara berusade. En majoritet av de som skadas är just alkoholpåverkade, enligt Johan Raxell, läkarchef vid Södersjukhuset i Stockholm.

– Den allra vanligaste skadan är att man slår i huvudet och det är oftast ansiktet som får ta emot smällen. Då blir det varierande grader av skador – alltifrån lite ytliga till att ansiktet blir mer eller mindre krossat, säger han.

Över hälften har druckit alkohol

Tidigare i år presenterades en enkät bland elsparkcyklare som sökt vård på akutmottagningarna vid Sahlgrenska och Mölndal sjukhus. De flesta vårdbesöken skedde just nattetid och företrädesvis på helger. Över hälften av dem som svarade hade även druckit alkohol före olyckan och bara en av tio använde hjälm vid olyckstillfället.

Att folk är berusade och åker sparkcykel nattetid och skadar sig hade väl gått att förutse? Varför gör ni det här just nu?

– Vi har bara bedrivit verksamhet i drygt ett år och användandet ökar kraftigt och jag har förstått att sjukhusen ser en ökad statistik av olycksfall. Vi vill ta ett större ansvar och då gör vi det här nu, säger David Mothander vid Bolt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer