Bön till Gud nu i mobilen

Uppdaterad
Publicerad

Be en bön till Gud via webben, och länka gärna din och andras böner till Twitter eller Facebook.

Det är Svenska kyrkans nya modell för att få uppmärksamhet inför kyrkovalet.

Kampanjen inkluderar också bön i mobiltelefonen (max 160 tecken), bio- och tv-reklam och annonser i dagspress.

Satsningen presenterades i dag, en dryg månad inför kyrkovalet den 20 september. Cirka 5,6 miljoner svenskar är röstberättigade, men valdeltagandet brukar vara lågt – i det senaste kyrkovalet röstade 12 procent.

Reklamkampanjen för bön och kyrkoval har kostat tio miljoner kronor, exklusive annonskostnader i dagspress.

Enligt Marianne Ejdersten Launikari, Svenska kyrkans enhetschef för nationell kommunikation, är Svenska kyrkan sannolikt det enda trossamfund i världen som gör bönereklam via webben.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.