Foto: Holger.Ellgaard & Claudio Bresciani/TT

Bo, 47, äger varumärket #metoo: ”En potentiell guldgruva...”

Uppdaterad
Publicerad

I oktober 2017 startades #metoo som av flera beskrivits som en revolution. En som snabbt insåg kraften i varumärket var Bo Westerling, 47, som sökte – och fick – varumärket skyddat i Sverige. Nu har Bo höga ambitioner för framtiden:

– Det är en potentiell guldgruva för förändring och intäkter, säger han till SVT Nyheter.

2017 svepte #metoo-uppropet över hela världen. Inte minst i Sverige rev det upp en storm av känslor och berättelser som lämnat få opåverkade när kvinnor på olika positioner öppet berättat om mäns diskriminering och kränkande behandling.

Framför tv-kanalerna satt entreprenören Bo Westerling och kände direkt att något stort var på gång. Tanken omsattes snabbt i handling och den 17:e oktober 2017 sökte Bo – bara några få dagar efter diskussionen började ta fart – om varumärkesskydd hos Patent- och registreringsverket. Och han fick grönt ljus från den svenska myndigheten.

Nu planerar han att lansera en smyckeskollektion som han hoppas ska kunna skapa förutsättningar i förändringsarbetet.

– Att lyckas registrera #metoo som ett varumärke anser jag vara en kanonidé. Ett varumärke, #metoo, en komplett smyckeskollektion med hela sin existens ur allt Metoo står för. Attitydförändring, opinionsbildning, bryta könsnormer och maktstrukturer, berättar han för SVT Nyheter.

Visionen: En expansion utomlands

I hans vision för varumärket ingår även på sikt en expansion utomlands. Han är tämligen unik som fått igenom ett varumärkesskydd innehållandes #metoo.

Men han är även medveten om att det kan vara ett speciellt varumärke att förvalta. En utsträckt hand till feministprofilen Cissi Wallin besvarades med ett kyligt inlägg på Instagram. Men Bo är mer intresserad av vad man kan göra än att gå i polemik med den profilerade feministen.

– Nu för jag diskussioner med duktiga kvinnor och män som vill att #metoo på riktigt kan skapa så goda donationsmöjligheter det går till organisationer och rörelser som engagerar sig i frågor som lika möjligheter för alla, preventivt arbete mot sexuellt våld och trakasserier och allt det som fick 70 000 människor att göra uppror emot.

”Jag vill se förändring på riktigt”

Hur ser du på din roll i ett framtida projekt för varumärket?

– Ekonomin är det som blir verklighetens bittra sanning, det kan man tycka vad man vill om. Men det är där jag skulle vilja hjälpa en organisation att förvalta detta. Ska man på riktigt göra skillnad måste man tjäna pengar på det man gör.

#Metoo känns som ett speciellt varumärke att äga?

– Så klart är det ett kontroversiellt ämne så självklart kommer det att storma kring det från alla möjliga håll. Men, min vision att bidra med så god ekonomi som möjligt till dessa organisationer via ett varumärke mångfaldigt trumfar alternativet, att 20 separata aktörer smider egna prylar på egen hand och säljer via sina sociala medier. Det blir spretigt och ingen hävstångseffekt. Jag vill se förändring på riktigt.

Varumärken hos Patentverket – så funkar det

Martin Berger, avdelningsjurist på Patent- och registreringsverket, förklarar hur det fungerar:

Vad innebär det, rent konkret, att man får igenom ett varumärkesskydd?

– En varumärkesregistrering innebär en ensamrätt att använda ett ord eller ett figurmärke i näringsverksamhet för varor eller tjänster av en viss kategori. Det innebär inte att innehavaren har en ensamrätt till alla typer av användning av ordet eller för alla varor och tjänster. I detta fall är märket registrerat för smycken, manschettknappar och liknande produkter.

Är det självklart att den här typen av ansökningar går igenom?

Varje ansökan måste bedömas individuellt och utifrån de kriterier som uppställs i varumärkeslagen. Ett varumärke måste kunna utpeka ett kommersiellt ursprung och får inte vara beskrivande för varorna eller tjänsterna som märket söks för.

Hur vanligt är det att man ansöker om varumärkesskydd på den här typen av ord?

– Det är inte helt ovanligt att slogans och ord som trendar just nu söks som varumärken, men det är inte dessa märken som hör till våra vanligaste ansökningar. Det går i vågor.

Om man hade ansökt om varumärkesskydd på #metoo i dag – är det möjligt att ni gjort en annan bedömning?

– Ja, det är möjligt att man hade gjort en annan bedömning. Så är det alltid. Ett märkes registrerbarhet måste alltid bedömas utifrån de förutsättningar som finns här och nu. Vissa företeelser sprids väldigt snabbt nu för tiden och kan bli allmänna begrepp rätt snart, men vid registreringstillfället kanske inte PRV har kännedom om detta. Ett märke som består av ord som inte anses beskrivande just nu kan i framtiden bli en allmän benämning på en vara eller tjänst och därigenom tappa sin känneteckenskaraktär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.