Det finns stora brister i skolans sex- och samlevnadsundervisning, konstaterar skolinspektionen. Foto: TT

Brister i sex- och samlevnadsundervisningen

Sex- och samlevnadsundervisningen är en utmaning för många lärare, som känner sig både okunniga och osäkra. Det finns ett stort behov av kompetensutveckling, enligt Skolinspektionen.

Myndighetens genomlysning av sex- och samlevnadsundervisningen i grund- och gymnasieskolan gjordes i höstas och var den första större granskningen sedan 1999. Enligt Skolinspektionen består många av de brister som sågs då. De handlar inte minst om brist på fortbildning.

Många av de intervjuade lärarna tycker nämligen att ämnet är svårt, de känner sig obekväma och vet inte hur de ska hantera laddade diskussioner som strider mot värdegrunden. De vittnar också om att de saknar kunskap om HBTQ och känner att de inte hänger med i samhällstrender.

Skolinspektionen pekar också på att många skolor missar att göra en koppling mellan undervisningen i sex och samlevnad och skolans övergripande värdegrundsarbete, vilket kan leda till kränkningar. Sexuella trakasserier och övergrepp som elever berättat om i olika upprop som #tystiklassen och #räckupphanden vittnar om detta, enligt Skolinspektionen.

Sex- och samlevnadsundervisningen måste ta upp frågor kring grovt och nedsättande språk, hederskultur och jämställdhet för att lära eleverna normer och värden, enligt myndigheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer