Myndighetens genomlysning av sex- och samlevnadsundervisningen i grund- och gymnasieskolan gjordes i höstas och var den första större granskningen sedan 1999. Enligt Skolinspektionen består många av de brister som sågs då. De handlar inte minst om brist på fortbildning.
Många av de intervjuade lärarna tycker nämligen att ämnet är svårt, de känner sig obekväma och vet inte hur de ska hantera laddade diskussioner som strider mot värdegrunden. De vittnar också om att de saknar kunskap om HBTQ och känner att de inte hänger med i samhällstrender.
Skolinspektionen pekar också på att många skolor missar att göra en koppling mellan undervisningen i sex och samlevnad och skolans övergripande värdegrundsarbete, vilket kan leda till kränkningar. Sexuella trakasserier och övergrepp som elever berättat om i olika upprop som #tystiklassen och #räckupphanden vittnar om detta, enligt Skolinspektionen.
Sex- och samlevnadsundervisningen måste ta upp frågor kring grovt och nedsättande språk, hederskultur och jämställdhet för att lära eleverna normer och värden, enligt myndigheten.