Caroline Johansson kontaktade Plusredaktionen efter att hon fått problem med en oönskad beställning av ansiktsmasker från Luxstyle. Foto: Privat/SVT

Caroline klickade på Facebook-annons – fick faktura på 900 kronor

Uppdaterad
Publicerad

Det danska företaget Luxstyle upprör konsumenter världen över genom att skicka skönhetsprodukter som konsumenterna inte säger sig ha beställt. Nu förbjuder Facebook företaget att annonsera.

I våras stötte Caroline Johansson från Lysekil och hennes pojkvän på en annons på Facebook för ett paket ansiktsmasker från den danska företaget Luxstyle. 

Eftersom priset i annonsen såg ut att vara lågt klickade de på länken. Då fick de fylla i sina kontaktuppgifter och först på nästa steg i beställningen såg de att priset låg på närmare 900 kronor. 

Konsumtion på nätet

– Då klickade vi oss tillbaka och vi beställde aldrig någonting. Men några veckor senare kom en faktura, trots att vi aldrig ens fick en orderbekräftelse, säger Caroline till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Två dagar senare kom ett paket med 30 ansiktsmasker med posten. Caroline bestred fakturan, men Luxstyle hävdade att hon visst lagt en order. Först när Caroline hotade med att polisanmäla gick företaget med på att häva köpet. Men returfrakten på 100 kronor fick Caroline stå för. 

”Dessvärre har vi inga möjligheter att stå för returkostnaden då vi inte har framkallade retursedlar” skrev Luxstyle i ett mejl till Caroline. 

– Jag tycker att det hela var sjukt fult gjort, säger Caroline. 

”Allvarligt brott” 

Caroline är långt ifrån ensam om att vara missnöjd med Luxstyles försäljningsmetoder. Totalt har över 1 000 anmälningar och klagomål inkommit till Konsumentverket, Konsument Europa, Hallå Konsument och den kommunala konsumentvägledningen. 

Enligt Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, vittnar de flesta om att de har upplevt samma typ av problem som Caroline. 

– Om det går till på det sättet som konsumenterna beskriver, att företaget registrerar en order utan att informera konsumenterna, så är det ett allvarligt brott mot marknadsföringslagen, säger hon.

Luxstyle låter konsumenten ange sina kontaktuppgifter innan de visar vad produkterna kostar. Foto: Skärmdump

Problem i flera länder

Även i andra länder har myndigheterna fått ta emot klagomål emot Luxstyle. Konsumenter i bland annat Kanada, Belgien, Holland och Israel berättar liknande historier, uppger Konsument Europa.

Danska Konsumentombudsmannen (Forbrugerombudsmannen) har polisanmält företaget och problemen har nu gått så långt att Facebook har valt att blockera Luxstyle från att annonsera på Facebook och Instagram.

– Vi har beslutat att de här annonserna bryter mot våra policys gällande vilseledande erbjudanden och affärsmetoder. Vi har därför blockerat företaget från att annonsera. Vi ber om ursäkt till alla drabbade, säger en talesperson från Facebook till kanadensiska CBC News

LÄS MER: Luxstyle: ”Inget bedrägeri”

Svårt att skydda sig 

Enligt Jolanda Girzl är det tyvärr svårt att skydda sig om ett företag registrerar en order utan att informera konsumenterna. 

– Men det är alltid bra att ta skärmdumpar på erbjudanden som dyker upp för de fall när man får skriva in sina personuppgifter, säger hon.

– På så sätt kan man visa vad det stod på sidan som man lämnade sina uppgifter på och om det fanns den information som företag är skyldiga att ge till konsumenter för att ett avtal ska vara giltigt. 

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet